Informasjon og kommunikasjon
Veldig mange kvinner skrev om erfaringer som handlet om informasjon og kommunikasjon med helsepersonell under barseloppholdet. Kvinnene rapporterte både positive og negative erfaringer. Flere er svært fornøyde og roser helsepersonellet for å gi god informasjon og for å lytte. Samtidig opplevde mange kvinner at de ikke fikk tilstrekkelig informasjon fra helsepersonell om hva de kunne forvente, eller hva som skulle skje under barseloppholdet. Dette kunne bidra til uforutsigbarhet og misforståelser, og gi en følelse av å være glemt.
Mange kvinner trekker frem at de savner informasjon og veiledning om hvordan de skal ta vare på seg selv og babyen i tiden etter fødsel, og flere skriver at de selv måtte ta initiativ til å få informasjon fra helsepersonell. Kvinner skriver at de før hjemreisen hadde ønsket opplæring i for eksempel stell av babyen, bleieskift, og hvordan man bader barnet sitt, men at de ikke fikk dette. Flere rapporterer også at de fikk for lite eller ingen informasjon om smertelindring og hvordan de skulle gjøre sårstell, for eksempel etter keisersnitt eller andre inngrep.
Det varierte om kvinnene hadde fått tilbud om utreisesamtale før utreise; om samtalen var individuell eller i gruppe, og det varierte også hvorvidt de var fornøyde med innholdet i den. En del kvinner som hadde tatt keisersnitt, eller som hadde opplevd fødselen som traumatisk, skriver at de hadde ønsket en samtale for å gå gjennomgå hendelsesforløpet. Andre fikk en slik samtale, men med helsepersonell som ikke hadde kunnskap om den aktuelle fødselen.
Kvinnene rapporterte både positive og negative erfaringer knyttet til oppfølgingen som de fikk på barsel. Mange kvinner trekker frem at de opplevde å få for lite hjelp og tilsyn underveis i oppholdet, og at de i større eller mindre grad opplevde å bli overlatt til seg selv. Dette gjelder både første- og flergangsfødende. En del av de som var flergangsfødende skrev at det var helt i orden med mindre oppfølging ettersom de hadde erfaring fra før, og derfor følte at de hadde kontroll. Andre flergangsfødende ønsket mer hjelp og tettere oppfølging enn de fikk.
Flere kvinner skriver at de ønsker at det var mer kapasitet til avlastning når barnet var urolig, eller var sliten og hadde søvnunderskudd etter en lang fødsel. Enkelte beskriver at de hadde fått beskjed om å dra i snora når de trengte hjelp, men at de ikke ble ikke møtt på en god måte eller følte at de var til bry når de gjorde dette.
Ammeveiledning og opplæring i ernæring
Flere av kvinnene trakk frem at det virket travelt på barselavdelingen/-hotellet, og at de ansatte ikke hadde nok tid til å veilede dem tilstrekkelig eller følge opp ammingen underveis i oppholdet. Noen skriver at helsepersonell kom innom for å observere eller spørre om hvordan det gikk med ammingen, men at de ikke ble lenge nok på rommet til å kunne gjøre en god vurdering av om barnets sugetak var riktig og om ammingen faktisk fungerte. Andre temaer som ble nevnt av kvinnene var utfordringer med smertefull amming, og mangelfull informasjon rundt bruk av morsmelkerstatning som alternativ eller supplement.
I kommentarene som omhandler amming og ernæring til barnet, er det også mange kvinner som trekker frem at de fikk veldig ulike, og ofte motstridende, råd fra helsepersonell når det gjaldt ammeteknikk og amming, eller hvordan de skulle bruke morsmelkerstatning eller flaske til barnet sitt. Dette kunne skape forvirring og virke stressende for kvinnene.
Partner
Mange kvinner opplevde det som svært negativt at partner ikke får være til stede med dem og den nyfødte babyen under hele barseloppholdet. I mange tilfeller må partner reise hjem på kvelden og komme tilbake neste dag. Kvinnene skriver ofte at dette ble begrunnet med fysiske kapasitetsutfordringer på barselavdelingen; enten at mor og baby har fått plass på et flermannsrom som de må dele med andre, eller at de har fått enkeltrom, men uten mulighet for at partner kan overnatte.
Flermannsrom
Kvinner rapporterte at de opplevde det som negativt å måtte bo flermannsrom sammen med andre mødre og deres nyfødte, fordi det gjorde det vanskelig å få hvile og ro etter fødselen. I tillegg ble det ofte mye trafikk inn og ut av rommet gjennom døgnet, noe som opplevdes stressende og belastende.
Kapasitet og bemanning
Det er mange kvinner som oppga at det fremstod travelt på barsel, og at det var for få ansatte i forhold til barselkvinner, barn og deres behov. Mange kvinner opplevde å få for lite tilsyn og oppfølging, og noen følte seg oversett eller glemt. Det kunne ta lang tid fra kvinnen ba helsepersonell om hjelp til det kom noen for å hjelpe. Mange kvinner beskrev helsepersonellet som veldig dyktige og med stor evne til å vise omsorg, men at de ikke hadde nok tid til å gjøre jobben sin på en god måte, og at dette kunne gå ut over kvinners følelse av trygghet og ivaretakelse.
Lengden på oppholdet er et tema som mange kvinner tok opp. En del kvinner er fornøyde med lengden på oppholdet. Noen ønsket å dra hjem tidligere enn planlagt fordi alt gikk bra med mor og barn, mens andre ønsket å bli en ekstra natt og fikk lov til dette. Det er likevel mange som har kommentert at de måtte reise hjem med den nyfødte før de følte seg klare for dette. Flere skriver at dette ble begrunnet med kapasiteten ved barselavdeling/-hotellet. En del skriver at de strevde med ammingen og ønsket at dette var mer etablert før de dro hjem, mens andre hadde behov for mer restitusjon, og følte seg ikke klare for hjemreise. Dette gjaldt både første- og flergangsfødende.
Medisinsk oppfølging og smertestillende
Det er noen kvinner som rapporterer at de savner mer informasjon om egen fysiske helse etter fødselen, og noen trekker frem at de selv måtte be om at det ble gjort en ordentlig undersøkelse før hjemreise. En del kvinner skriver at de i forbindelse med fødsel hadde blitt klippet eller fått rifter og måtte sys, og at de i etterkant av fødsel hadde smerter eller var usikre på om alt var i orden med dem fysisk. Noen få kvinner som rapporterer om mangelfull undersøkelse av livmoren i etterkant av fødselen, og som i noen tilfeller gav problemer etter hjemreise fra barsel. Mange kommentarer handler om manglende eller for lite smertelindring etter keisersnitt, eller i forbindelse med etterrier. I noen få tilfeller opplevde kvinner at helsepersonell glemte å gi smertestillende, ikke hadde oversikt over medisineringen, eller overlot medisineringen til kvinnen selv.