Flere fritekstkommentarer uttrykker overordnete erfaringer med helsestasjonen. Som i svangerskapsomsorgen tar disse kommentarene som regel ikke opp spesifikke tema, men uttrykker at kvinnen generelt sett har hatt gode erfaringer med tjenestene de har fått på helsestasjonen.
Flest fritekskommentarer tok opp temaer rundt informasjon og kommunikasjon med helsepersonell. Blant kommentarene her var det flere som rapporterte om uklar eller utydelig informasjon i forbindelse med oppfølging og råd knyttet til følgende temaer: ernæring, amming, vaksine og vekt.
Det var flest tilbakemeldinger om amming. Overvekten av kommentarerene ble klassifisert som negative. Kvinnene etterlyste mer informasjon om og oppfølging av amming, og ga uttrykk for et ønske om mer hjelp til å få til amming. Enkelte beskrev også at de opplevde et ammepress, samt veldig stort fokus på vekt og vektoppgang. Kvinnene har uttrykt ønske om større forståelse for at de valgte morsmelkerstatning. En del kvinner var likevel godt fornøyd med informasjon og hjelp til amming. Når det gjelder seksukerskontrollen er veldig mange kvinner fornøyde med oppfølging av barnet, men etterspør bedre oppfølging og informasjon rundt egen (mors) helse.
Det var også en del kommentarer knyttet til organisering og samhandling på helsestasjonene. Flere skrev om utsatt seksukerskontroll eller annen oppfølging som ble utsatt, mangel på hjemmebesøk, ventetid eller at de fikk gruppetimer når de aller helst ønsket individuell oppfølging. De beskrev at helsestasjonen opplevdes som travel, og det virket som om at de manglet ressurser. Noen rapporterte om at de møtte ulike personer fra gang til gang på helsestasjonene, og at timer ble utsatt eller endret på kort varsel.