Kapittel 9 Overgang mellom tjenestenivåer

Forløpet fra svangerskap via fødsel til barsel inneholder flere overganger mellom tjenestene. Gjennomgående svarte kvinnene mindre positivt på spørsmål som omhandler disse overgangene enn på spørsmål som inngår i indikatorene for de ulike tjenestene.

Under svangerskapsdelen var det tre spørsmål om forberedelser til fødsel og barsel.

På spørsmålene om kvinnene fikk tilstrekkelig informasjon om hva de kunne forvente under fødselen og mulig smertelindring, svarte henholdsvis 64 og 62 prosent i én av de mest positive kategoriene. 12 og 15 prosent svarte i de mest negative.

Når det gjelder informasjon om barseltiden (inkludert amming, ernæring og stell av barnet), var andelen positive svar noe lavere. 48 prosent brukte de to mest positive svarkategoriene. 24 prosent de to mest negative. Det kan tenkes at informasjon om amming først og fremst skal komme på et senere tidspunkt, men på tilsvarende spørsmål for barselavdelinger og barselomsorg i kommunen, svarte kvinnene på samme nivå om informasjon om stell av barnet, og litt mer positivt på spørsmål om amming. På begge spørsmålene ga kvinnene mer positive vurderinger av de kommunale tjenestene enn av barselavdelingen.

På spørsmål om de opplevde at det var et godt samarbeid mellom jordmor og sykehus oppga 65 prosent av kvinnene én av de to mest positive svarkategoriene. Tilsvarende andel for samarbeidet mellom fastlegen og sykehus var på 46 prosent.

Som forberedelse til tiden etter sykehusopphold oppga 89 prosent av kvinnene at de fikk informasjon om hvor de kunne henvende seg. 68 prosent svarte de to mest positive kategoriene på spørsmålet om de fikk informasjon om oppfølgingen de kunne få etter utskriving. 82 prosent oppga at de hadde hatt en utskrivingssamtale, 46 prosent svarte i én av de to mest positive kategoriene på spørsmål om utbytte av denne samtalen, mens 20 prosent oppga at de hadde «lite» eller «ikke noe» utbytte av denne samtalen.

Kvinnene har oppgitt at de hadde noe mer utbytte av hjemmebesøk av jordmor og helsesykepleier enn av utskrivningssamtale. Dog skal det sies at det er få personer som har svart at de hadde hjemmebesøk av jordmor sammenlignet med svarene på de øvrige spørsmålene om utbytte av tjenester. 54 prosent av kvinnene svarte én av de to mest positive kategoriene på spørsmål om de ansatte ved helsestasjonen var informert om fødselen.

Tabell 13. Antall svarere, gjennomsnittskår og prosentvis svarfordeling på øvrige spørsmål om overgang mellom tjenestenivåer

Spm

Spørsmål

Antall

Snitt

Ikke i det hele tatt

I liten grad

I noen grad

I stor grad

I svært stor grad

29

Fikk du tilstrekkelig informasjon om hva du kunne forvente i forbindelse med fødselen?

12 831

3.8

3

9

24

36

28

30

Fikk du tilstrekkelig informasjon om mulig smertelindring i forbindelse med fødselen?

12 575

3.7

5

10

23

32

30

31

Fikk du tilstrekkelig informasjon om barseltiden (f.eks. amming, ernæring, stell av barnet)?

12 694

3.4

7

17

28

28

20

43

Opplevde du at det var et godt samarbeid mellom jordmor og sykehus?

11 106

3.8

5

9

21

35

30

44

Opplevde du at det var et godt samarbeid mellom fastlege og sykehus?

8 319

3.2

12

16

25

27

19

90

Fikk du informasjon om oppfølgingen du kunne få etter hjemreise (det kan være f.eks. på helsestasjon, barselpoliklinikk, hjemmebesøk av helsesykepleier eller jordmor)?

13 119

3.8

3

8

21

38

30

95

Hvilket utbytte hadde du av denne samtalen?

10 779

3.4

3

17

34

29

17

103

Hvilket utbytte hadde du/dere av hjemmebesøk av jordmor?

3 892

3.8

2

10

27

34

27

105

Hvilket utbytte hadde du/dere av hjemmebesøk av helsesykepleier?

11 865

3.7

2

10

29

33

25

116

Opplevde du at de ansatte ved helsestasjonen var informert om fødselen din?

12 846

3.5

8

13

25

30

24

 

Siste faglige endring: 09. oktober 2025