Referanser

Akkrediterte fagskuletilbod. (2024). [Nettdokument]. Oslo: NOKUT. Hentet 02. september 2024, fra https://www.nokut.no/fagskule--hogare-yrkesfagleg-utdanning/akkrediterte-fagskuletilbod/

Alne, R., Vika, K. S., & Høst, H. (2023). Høy arbeidsmarkedsrelevans i fagskoleutdanningene: Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Hentet fra https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3054384

Alvestad, V., Uppsata, S., Sortland, K., Tveiten, S., & Nordhaug, M. (2023). Fra helsefagarbeider til sykepleier. Uniped, 46(3), 153-165.

Deloitte. (2022). Evaluering av fagskolemeldingen. Måloppnåelse og virkninger av tiltak i fagskolemeldingen - sluttrapport. Oslo: Deloitte,. Hentet fra https://www2.deloitte.com/no/no/innsikt/evalueringer/fagskolemeldingen-evaluering-sluttrapport.html

Didriksen, A. A., Espeland, C. E., Klokkeide, K. B., & Røst, T. H. (2023). Tilstandsrapport for høgare yrkesfagleg utdanning 2023. Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse,. Hentet fra https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/tilstandsrapport-for-hogare-yrkesfagleg-utdanning-2023

Direktoratet for høyere utdanninge og kompetanse. (2024). DBH Fagskolestatistikk. [nettdokument]. OsloHentet 25.04.2024, 2024, fra https://fagskole.hkdir.no/

Drange, N., Hauge, K., Zhang, T., Roos, B. M., Dapi, B., & Nyen, T. (2023). Forsøk med stipend til fagarbeidere. Rapport fra hovedforsøket (fase 3) (4/23). Oslo: Frischsenteret. Hentet fra https://www.frisch.uio.no/publikasjoner/pdf/rapp23_04.pdf

Driftsmidler til høyrer yrkesfaglig utdanninge. (2024). [Nettdokument]. Oslo: Direktoratet for høyere utdanninge og kompetanse. Hentet 27 november 2024, fra https://hkdir.no/hoyere-yrkesfaglig-utdanning/driftsmidler-til-hoyere-yrkesfaglig-utdanning

Espeland, C. E., Sagafos, F., Klokkeide, K. B., Øygarden, K. F., Jacobsen, T. K., & Røst, T. H. (2024). Tilstandsrapport for høgare yrkesfagleg utdanning 2024 (5/2024). Hentet fra https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/tilstandsrapport-for-hogare-yrkesfagleg-utdanning-2024

A European approach to micro-credentials. Flexible, inclusive learning opportunities. (2024). [nettdokument]. education.ec.europa.eu. Hentet 30 august 2024, fra https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/micro-credentials

Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (Fagskoleforskriften). (2019). FOR-2019-07-11-1005. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-07-11-1005

Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning. (2010). FOR-2010-02-01-96. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-02-01-96

Forskrift om opptak til høgare utdanning. (2017). FOR-2017-01-06-13. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-06-13/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3

Forslag i statsbudsjettet 2025 som påvirker kunder i Lånekassen. (2024). [Nettdokument]. Oslo: Lanekassen.no. Hentet 19. november 2024, fra https://lanekassen.no/nb-NO/presse-og-samfunnskontakt/nyheter/forslag-i-statsbudsjettet-2025-som-pavirker-kunder-i-lanekassen/

Furuholt, J., & Amundsen, G. Y. (2023). Kvalifikasjonar på ramme alvor. Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring. Oslo: NOKUT. Hentet fra https://www.nokut.no/norsk-utdanning/nasjonalt-kvalifikasjonsrammeverk-for-livslang-laring/evaluering-av-nasjonalt-kvalifikasjonsrammeverk-for-livslang-laring/

Helse - og omsorgsdepartementet. (2024). Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027. Vår felles helsetjeneste (Meld. St. 9 (2023-2024)). Oslo. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-9-20232024/id3027594/

Hev Kompetansen. (2024). [nettdokument]. Tønsberg: aldringoghelse.no. Hentet 02. september 2024, fra https://www.aldringoghelse.no/kompetanseheving/

Høst, H., Furuholt, J., & Lyckander, R. H. (2024). Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene? Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Hentet fra https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3131909

Høst, H., Lyby, L., & Schwach, V. (2019). Fagskoleutdanningens kunnskapsbase. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Hentet fra https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/2631167?locale-attribute=en

Klinisk fagstige. (2024). [nettdokument]. Oslo: fagforbundet.no. Hentet 25 april .2024, fra https://www.fagforbundet.no/a/281860/fag/klinisk-fagstige/nyhetsliste-multi/malsetting--opptakskrav--fagstigens-nivaer-og-praksiskrav-/

Kompetanseattester og kompetanserammeverk. Synliggjøring av etterutdanning. Sluttrapport fra prosjektet «Micro-credentials (kompetanseattester) på norsk». (2024). (978-82-303-6514-4). Kompetanseforbundet. Hentet fra https://www.kompetanseforbundet.no/wp-content/uploads/2024/08/Kompetanseattester-og-kompetanserammeverk-synliggjoring-av-etterutdanning.pdf

Kunnskap for en verdig alderdom. (2024). [Nettdokument]. Bergen: Verdighetssenteret.no. Hentet 02. september 2024, fra https://www.verdighetsenteret.no/

Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (Opplæringslova). (1998). LOV-2023-06-09-30. Sist endret i LOV-2018-06-08-28. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30

Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (Fagskoleloven). (2018). LOV-2018-06-08-28. Sist endret i LOV-2024-06-21-42 Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-08-28

Lov om universiteter og høgskoler (universitets- og høgskoleloven). (1986). LOV-2024-03-08-9. Sist endret i LOV-2023-06-09-30. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2024-03-08-9

Nasjonalt fagskoleråd. (2024). [nettdokument]. Oslo: fagskoleradet.no. Hentet 02. september 2024, fra https://fagskoleradet.no/

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring,. (2024). [nettdokument]. nokut.no. Hentet 25. april 2024, fra https://www.nokut.no/norsk-utdanning/nasjonalt-kvalifikasjonsrammeverk-for-livslang-laring/

Oslo Economics. (2024). Hvordan kan høyere yrkesfaglig utdanning bidra til å sikre kompetansen vi trenger innen helse- og omsorgssektoren? Oslo: Oslo Economics. Hentet fra https://www.virke.no/globalassets/3.bransjer/ideell-og-frivillighet/utdanning/hoyere-yrkesfaglig-utdanning-og-kompetansebehov-i-helse--og-omsorgssektoren.pdf

Tid for handling. Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. (2023). (NOU 2023:4). Oslo: Statens forvaltningstjeneste. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/337fef958f2148bebd326f0749a1213d/no/pdfs/nou202320230004000dddpdfs.pdf

Tilsette i fem bransjar får gratis etter- og vidareutdanning neste år. (2024). [Nettdokument]. Oslo: regjeringa.no. Hentet 19 november 2024, fra https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tilsette-i-fem-bransjar-far-gratis-etter-og-vidareutdanning-neste-ar/id3066578/

Treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling. (2024). [Nettdokument]. Oslo: HKdir.no. Hentet 19 november 2024

Universitet og høgskole - Realkompetanse. (2024). [Nettdokument]. Hentet 08. november 2024, fra https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/

Siste faglige endring: 06. juni 2025