Tabellen under viser antall vedtak fattet og klager mottatt i løpet av 2023.
Tjenestetype | Vedtak, antall | Avslag, antall | Klager, antall | Avslag, pst. |
---|---|---|---|---|
Helsetjenester i hjemmet | 229 228 | 2 521 | 45 | 1.1 |
Praktisk bistand - daglige gjøremål | 60 865 | 982 | 35 | 1.6 |
Tidsbegrenset opphold i institusjon - utredning/behandling | 60 117 | 518 | .. | 0.9 |
Trygghetsalarm** | 36 630 | 191 | .. | 0.5 |
Tidsbegrenset opphold i institusjon - annet | 36 521 | 712 | 15 | 1.9 |
Tidsbegrenset opphold, i institusjon - habilitering/rehabilitering | 27 196 | 268 | .. | 1.0 |
Avlastning i institusjon | 26 848 | 564 | 47 | 2.1 |
Langtidsopphold i institusjon | 23 946 | 1 767 | 45 | 7.4 |
Dagaktivitetstilbud | 20 716 | 764 | 11 | 3.7 |
Støttekontakt | 19 737 | 1 545 | 43 | 7.8 |
Praktisk bistand - opplæring - daglige gjøremål | 14 708 | 211 | 32 | 1.4 |
Matombringing | 14 297 | 113 | .. | 0.8 |
Bolig som kommunen disponerer for helse- og omsorgsformål | 13 157 | 1 805 | 39 | 13.7 |
Digitalt tilsyn** | 12 547 | .. | .. | .. |
Omsorgsstønad | 9 025 | 1 091 | 116 | 12.1 |
Avlastning utenfor institusjon | 8 560 | 462 | 57 | 5.4 |
Elektronisk medisineringsstøtte** | 7 318 | .. | .. | .. |
Praktisk bistand -brukerstyrt personlig assistanse | 4 338 | 678 | 141 | 15.6 |
Dagopphold i institusjon | 2 893 | 43 | .. | 1.5 |
Lokaliseringsteknologi (GPS)** | 2 647 | .. | .. | .. |
Kommunal øyeblikkelig hjelp - døgnopphold | 1 760 | .. | .. | .. |
Avslagsrate varierte mellom 0.5 og 15.6 prosent i 2023. Laveste andel avslag på tjenester som krever rapportering av vedtak til KPR i 2023 var på tidsbegrenset opphold i institusjon - utredning/behandling (0.9 prosent) og den største andelen med avslag var på praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse (15.6 prosent).
Tjenestetypene som skiller seg ut med høyere andel av vedtak med avslag i 2023 er de samme tjenestetypene som i tidligere år: bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål, omsorgsstønad og praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse.
Flest klager var det rapportert på tjenestene omsorgsstønad og praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse (henholdsvis 116 og 141 klager mottatt i 2023). Det er gjennomført sammenlikninger for enkeltkommuner, som bekrefter lavere antall klager eller ingen klager rapportert til KPR helse og omsorg, sammenlignet med antall klager registret hos Statsforvalteren. Årsaken til dette er at registrering og rapportering til KPR fra elektroniske pasientjournaler og krav til dokumentasjon til Statsforvalter ikke henger sammen i en arbeidsflyt i elektroniske pasientjournaler.