Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 2.8Vedtak med innvilgelse eller avslag

Tabellen under viser antall vedtak fattet og klager mottatt i løpet av 2023.

Vedtak, avslag og klager med dato i 2023, antall og andel

Tjenestetype

Vedtak, antall

Avslag, antall

Klager, antall

Avslag, pst.

Helsetjenester i hjemmet

229 228

2 521

45

1.1

Praktisk bistand -

daglige gjøremål

60 865

982

35

1.6

Tidsbegrenset opphold i institusjon - utredning/behandling

60 117

518

..

0.9

Trygghetsalarm**

36 630

191

..

0.5

Tidsbegrenset opphold i institusjon - annet

36 521

712

15

1.9

Tidsbegrenset opphold, i institusjon - habilitering/rehabilitering

27 196

268

..

1.0

Avlastning i institusjon

26 848

564

47

2.1

Langtidsopphold i institusjon

23 946

1 767

45

7.4

Dagaktivitetstilbud

20 716

764

11

3.7

Støttekontakt

19 737

1 545

43

7.8

Praktisk bistand -

opplæring - daglige gjøremål

14 708

211

32

1.4

Matombringing

14 297

113

..

0.8

Bolig som kommunen disponerer for helse- og omsorgsformål

13 157

1 805

39

13.7

Digitalt tilsyn**

12 547

..

..

..

Omsorgsstønad

9 025

1 091

116

12.1

Avlastning utenfor institusjon

8 560

462

57

5.4

Elektronisk medisineringsstøtte**

7 318

..

..

..

Praktisk bistand -brukerstyrt personlig assistanse

4 338

678

141

15.6

Dagopphold i institusjon

2 893

43

..

1.5

Lokaliseringsteknologi (GPS)**

2 647

..

..

..

Kommunal øyeblikkelig hjelp - døgnopphold

1 760

..

..

..

Kilde: KPR
*ny vurdering av eksisterende vedtak inkludert
** fra 2019 kan trygghetsalarm og andre velferdsteknologiske løsninger rapporteres til KPR uansett om det fattes vedtak eller ikke

Avslagsrate varierte mellom 0.5 og 15.6 prosent i 2023. Laveste andel  avslag på tjenester som krever rapportering av vedtak til KPR i 2023 var på tidsbegrenset opphold i institusjon - utredning/behandling (0.9 prosent) og den største andelen med avslag var på praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse (15.6 prosent).

Tjenestetypene som skiller seg ut med høyere andel av vedtak med avslag i 2023 er de samme tjenestetypene som i tidligere år: bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål, omsorgsstønad og praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse.

Flest klager var det rapportert på tjenestene omsorgsstønad og praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse (henholdsvis 116 og 141 klager mottatt i 2023).  Det er gjennomført sammenlikninger for enkeltkommuner, som bekrefter lavere antall klager eller ingen klager rapportert til KPR helse og omsorg, sammenlignet med antall klager registret hos Statsforvalteren. Årsaken til dette er at registrering og rapportering til KPR fra elektroniske pasientjournaler og krav til dokumentasjon til Statsforvalter ikke henger sammen i en arbeidsflyt i elektroniske pasientjournaler.

Siste faglige endring: 16. desember 2024