Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 9Befolkningens bruk av fastlege og legevakt

Det er et mål å sikre befolkningen god tilgjengelighet til allmennlegetjenester. Endringer i, og stor variasjon i bruken av ulike former for kontakt med tjenesten kan indikere endringer eller ulikhet i tilgjengelighet.  Rapporten beskriver endringer i absolutte tall og bruk av ulike typer kontakter med fastlege og legevakt, og vil ikke i seg selv si noe om årsaker til endringer eller om det er overforbruk/underforbruk av tjenester. Pandemien har påvirket aktiviteten hos fastlege og legevakt i 2020 og 2021. I tillegg til tall for 2020 og 2021 inkluderes tall for 2019. Dette for å kunne sammenligne med aktiviteten hos fastlege og legevakt før pandemien.

Der er mange ulike former for kontakt en innbygger kan ha med fastlege eller legevakt. En konsultasjon innebærer at det er utført helsehjelp som er journalverdig og kontakten vil normalt utløse egenandel fra pasienten (fram til evt. frikort). En konsultasjon kan skje som ordinær konsultasjon på legekontoret, som e-konsultasjon eller ved sykebesøk. Enkle kontakter er også en del av aktiviteten hos fastleger og legevakt. Enkle kontakter inkluderer enkel pasientkontakt ved personlig fremmøte eller enkel kontakt via telefon, brev, eller elektronisk. I tillegg til konsultasjoner og kontakter med pasienter har leger kontakt med andre instanser på vegne av eller sammen med pasienten. Slike kontakter inkluderer enkle kontakter med helsepersonell/kommunale tjenester eller NAV, tverrfaglige samarbeidsmøter eller det kan være dialogmøter med NAV.

Informasjon om datagrunnlag og framstilling

Kapitlet presenterer aktiviteten i fastlege- og legevaktstjenesten for 2022 samt utvikling i bruk av fastlege og legevakt fra 2019 (noen tilfeller 2017) til og med 2022. Det presenteres noen absolutte tall, men hovedvekt legges på utvikling i bruk av fastlege og legevakt målt per innbygger. Ved å presentere utvikling målt per innbygger kan vi se om befolkningen bruker tjenestene mer eller om vekst i aktivitet bare gjenspeiler befolkningsutviklingen. Vi bruker begrepet konsultasjonsrater som viser antall registrerte konsultasjoner/kontakter per 100 innbygger hos fastlege eller legevakt i løpet av et gitt kalenderår.

Det presenteres tall som viser utviklingen for totalbefolkningen, for ulike aldersgrupper og for kommunegrupper gruppert etter befolkningstall. Små kommuner er kommuner med få innbyggere, store kommuner er befolkningsrike kommuner. Der hvor det presenteres tall for kommunestørrelser inkluderes kun regninger med informasjon om bosted, og totalt antall regninger som inngår her vil derfor være noe lavere enn der hvor vi presenterer kun nasjonale tall. Det kan derfor være noe avvik mellom absolutte tall og rater nasjonalt og totalt for aldersgrupper og kommunestørrelser. Andelen regninger uten informasjon om bosted er noe høyere i 2022 sammenlignet med tidligere år.

Tall som presenteres i dette kapittelet er basert på data utlevert fra Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR). KPR henter data om enkeltregninger fastlegene sender inn til Helfo for refusjon. Data fra KPR er basert på takstfinansieringssystemet for tjenesten.[75] Med utgangspunkt i dette systemet kan kontakter med fastlege og legevakt grupperes. Se tabell V9.1 i vedlegg for oversikt over hvilke takster som inngår i de ulike kontakttypene. Befolkningstall er hentet fra Statistisk sentralbyrå.

En forenkling av normaltariffen ble ferdigstilt våren 2022 og gjeldende fra 1. juli 2022. En av endringene som ble gjort i dette arbeidet var å inkludere takst for enkel elektronisk kontakt (1be) i takst for enkel pasientkontakt skriftlig, per telefon eller ved elektronisk kommunikasjon (1bd). Dette gjør at man ikke kan følge utviklingen i bruken av enkle elektroniske kontakter slik man har gjort tidligere. I denne rapporten har man slått sammen 1be og 1bd også bakover i tid. Tverrfaglig e-konsultasjon har tidligere vært omtalt i våre rapporter. Denne taksten ble innført under pandemien, og er ikke lengre tillatt brukt. Tverrfaglig e-konsultasjon inngår derfor ikke lengre i våre rapporter. Takst for nødvendig dialog mellom fastlege eller dennes stedfortreder og lege i spesialisthelsetjenesten (1j) har inngått i tidligere rapporter. Denne taksten ble også fjernet som del av forenklingsarbeidet som ble gjort våren 2022.  

 

Fotnoter

[75] Se Normaltariff for fastleger og legevakt – oppdateres hvert år

9.1. Økning i totalt antall konsultasjoner siste år

9.2. Konsultasjoner med fastlege

9.3. Konsultasjoner med legevakt

9.4. Færre sykebesøk fra fastlege til de eldste innbyggerne

9.5. Flere legevaktsbesøk blant de eldste i 2022

9.6. Nedgang i enkle kontakter med fastlegen og legevakt i 2022

9.7. Møter med andre instanser på vegne av eller med pasienter

Siste faglige endring: 24. mai 2023