Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 2.2Regional organisering

2.2.1 Statsforvalternes ansvar og oppgaver

I tillegg til tildelingsbrev fra HOD til Hdir for 2024 sto det: "Statsforvalter skal bistå i oppfølging av meldingen gjennom støtte og veiledning til kommunene. For å samordne innsatsen lokalt og regionalt bes det om at statsforvalterne etablerer strukturer for samarbeid og samordning i samråd med direktoratet." Dette ble fulgt opp gjennom en egen bestilling i Hdirs oppdragsbrev til statsforvalterne for 2024 der vi skrev: "Vi ber statsforvalterne om å kartlegge hvilke aktører som vil være de mest relevante å samarbeide med og samordne seg mot i sin region, innenfor hver av reformens innsatsområder. Denne kartleggingen diskuteres med Helsedirektoratet og vil danne grunnlag for å etablere regionale strukturer for oppfølging mot kommunene".

Innspillene fra embetene ble fulgt opp med bilaterale møter mellom programkontoret og det enkelte embete. Her orienterte embetene om sin interne organisering av reformarbeidet. Overordnet var embetene godt i gang med å sørge for at Bo trygt hjemme-arbeidet hadde god topplederforankring og forankring på tvers i embetet. Videre ble samarbeidsstrukturer med andre regionale aktører diskutert. Utgangspunktet for diskusjonen var at det skulle være fleksibilitet i hvordan man organiserer seg regionalt, samtidig som man fra nasjonalt hold ville legge noen føringer om aktører som skulle involveres.

I tildelingsbrevet fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) for 2025 pkt. 3.1.3.1.6 står det: "Statsforvalterne skal i 2025 følge opp Meld. St. 24 (2022–2023) Fellesskap og meistring – Bu trygt heime i tråd med sitt overordnede samordningsansvar. Statsforvalterne skal etablere en hensiktsmessig regional organisering og koordinere regional oppfølging av reformen. Arbeidet bør særlig rettes mot tiltak som bidrar til at kommunene lager helhetlige planer som ser de statlige satsingene, innsatsområdene og virkemidlene i sammenheng. Statsforvalterne skal veilede kommuner som ikke har lagt planer for å møte framtidens bo- og tjenestetilbud. Statsforvalterne får egne midler til oppfølging av Bo trygt hjemme og oppdraget utdypes gjennom eget oppdragsbrev fra Helsedirektoratet."

Embetene får 5,2 mill. kroner i øremerkede midler til oppfølging av Bo trygt hjemme i 2025. Dette må også ses i sammenheng med egne midler til å ivareta en regional koordinatorrolle (se pkt. 3.3.4.6 nedenfor) samt midler til styrking av embetenes veiledningsoppdrag som en del av tilsynssatsingen i samarbeid med Helsetilsynet.

I oppdragsbrevet fra Hdir legges det vekt på at det i hovedinstruksen og tildelingsbrevet fra DFD for 2025 ligger en rekke føringer, forventninger og konkrete oppdrag som må ses i sammenheng med oppfølgingen av Bo trygt hjemme. Derfor blir det presisert at embetene i sin virksomhetsplanlegging for 2025 må identifisere oppdrag som naturlig kan ses i sammenheng med Bo trygt hjemme og planlegge ansvar og oppgaver i et embetsovergripende perspektiv.

Helt konkret gir oppdragsbrevet fra Hdir følgende føringer og forventninger til statsforvalterne for 2025:

  • Embetene har i oppgave å støtte kommunene til å gjøre gode analyser av sitt utfordringsbilde og mulighetsrom.
    • Det er viktig at statsforvalterne gjennom kommunedialogen viser hvordan analyse av levekårsutvikling, oversikt over helsetilstand og gode analyser av tjenestetilbud og -behov må ses i sammenheng for å møte demografi- og bærekraftsutfordringene på en mest mulig helhetlig måte.
  • Embetene har i oppgave å bidra til at kommunene har nødvendig plankompetanse og utarbeider helhetlige og forpliktende planer som ser de statlige satsingene, innsatsområdene og virkemidlene i sammenheng.
    • I oppfølgingen av Bo trygt hjemme er Helsedirektoratet også opptatt av å stimulere til samskaping og gode medvirkningsprosesser i planarbeidet lokalt.
  • Embetene har ansvar i å etablere en hensiktsmessig regional samordning av gjennomføring av Bo trygt hjemme.
    • I henhold til styringsdokumentene fra DFD har statsforvalterne et ansvar for å ta samordningsinitiativ i fylket overfor andre statlige virksomheter og andre aktører der det er aktuelt, for sikre at nasjonale mål nås på tvers av nivå og sektorer, og for å sikre samordning av statens styring av kommunene. Som avklart i tidligere dialog med oss så står embetene relativt fritt i hvordan det regionale arbeidet organiseres. Regionale og lokale forutsetninger og behov kan legges til grunn. Som minimum stiller likevel Helsedirektoratet krav til at embetene på overordnet nivå og gjennom hele reformperioden legger opp til et tett samarbeid med KS regionalt, Husbankens regionskontorer, fylkeskommunen og fylkeseldrerådene.
  • Embetene må sørge for at den regionale oppfølgingen av Bo trygt hjemme er i tråd med de overordnede mål, føringer og forventninger i den nasjonale gjennomføringsplanen.
  • Embetene har i oppgave å bidra til at kommunikasjonsstrategien for Bo trygt hjemme følges i den regionale oppfølgingen av reformen.
    • Helsedirektoratet og Senteret for et aldersvennlig Norge har, i samarbeid med Husbanken, utarbeidet en første versjon av en kommunikasjonsstrategi for Bo trygt hjemme. Denne skal videreutvikles i samarbeid med andre underliggende etater. Formålet er å bidra til at alle aktørene drar i samme retning, og kommuniserer helhetlig og likt rundt reformen og dens innhold. ​

Det legges opp til faste oppfølgingsmøter med embetene gjennom 2025, samt andre dialogarenaer for nasjonale og regionale aktører med ansvar for gjennomføringen av reformen.

Siste faglige endring: 28. april 2025