Selv om konsultasjoner utgjør den viktigste aktiviteten hos fastlege og legevakt, gir de alene ikke et fullstendig bilde av tjenestenes totale omfang. Aktiviteten er langt mer variert og omfattende, og kan – i tillegg til konsultasjoner – grupperes i tre hovedkategorier: (1) enkle kontakter med pasient, (2) kontakt med andre instanser om eller med pasient, og (3) administrativ kontakt. En fullstendig oversikt over definisjonen av kontakttypene, samt omfang og bruk per innbygger finnes i vedlegg V8.1, V8.2 og V8.3. I denne delen fokuserer vi imidlertid kun på det som omtales som "enkle kontakter".
Enkle kontakter omfatter enkel pasientkontakt, enten ved personlig oppmøte (for eksempel ved prøvetaking) eller via telefon, brev eller elektronisk kommunikasjon. Mange av disse skjer i tilknytning til konsultasjoner. I tabell 8.4 og tabell 8.5 presenteres imidlertid kun de enkle kontaktene som skjer uavhengig av konsultasjon.
Enkle kontakter øker med fastlege og avtar med legevakt
Sammenlignes tabell 8.4 (fastlege) og tabell 8.5 (legevakt), fremgår det at volumet av enkle kontakter er langt høyere hos fastlege. I 2024 ble det registrert 284 enkle kontakter per 100 innbyggere hos fastlege, mot 13 hos legevakt. Dette skyldes både at fastlegetjenesten er mer omfangsrik enn legevakten, og at fastleger har et særlig ansvar for kontinuitet i pasientoppfølging.
Figur 8.12 og figur 8.13, som viser antall enkle kontakter per 100 innbyggere hos fastlege og legevakt, illustrerer hvordan pandemien (2020–2022) førte til en kraftig økning i enkle kontakter, særlig i legevaktstjenesten. Fastlegetjenesten hadde også en økning under pandemien, men den var mer moderat sammenlignet med bruken foruten og etter pandemien.
Etter pandemien, fra og med 2022, har utviklingen gått i ulik retning for fastleger og legevakter. Antall enkle kontakter per 100 innbyggere har økt hos fastleger, men gått ned hos legevakter. Mellom 2023 og 2024 økte antallet per 100 innbygger med 7 prosent hos fastleger, mens det sank med 8 prosent hos legevakter.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Prosent endr. siste år | Prosent endring fra 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Enkel kontakt brev/tlf./adm./elektronisk | 11 229 601 | 12 332 069 | 12 382 379 | 12 185 421 | 12 710 710 | 13 578 077 | 7 | 21 |
Per 100 innbygger | 209 | 229 | 228 | 222 | 229 | 243 | 6 | 16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enkel kontakt med pasient til stede | 2 344 248 | 2 353 230 | 2 813 779 | 2 397 662 | 2 258 171 | 2 323 992 | 3 | -1 |
Per 100 innbygger | 44 | 44 | 52 | 44 | 41 | 42 | 2 | -5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total | 13 575 868 | 14 687 319 | 15 198 179 | 14 583 083 | 14 968 881 | 15 902 069 | 6 | 17 |
Per 100 innbygger | 253 | 272 | 280 | 266 | 266 | 284 | 7 | 12 |
Kilde: KUHR
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Prosent endring siste år | Prosent endring fra 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Enkel kontakt brev/tlf. /adm./elektronisk | 724 717 | 1 273 250 | 1 397 551 | 991 018 | 713 339 | 664 670 | -7 | -8 |
Per 100 innbygger | 13,0 | 23,3 | 25,7 | 18,1 | 12,9 | 11,9 | -8 | -9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enkel kontakt med pasient til stede | 63 228 | 1 347 953 | 4 447 712 | 1 344 877 | 62 298 | 53 016 | -15 | -16 |
Per 100 innbygger | 1,2 | 25,0 | 82,0 | 24,5 | 1,1 | 0,9 | -16 | -21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total | 787 945 | 2 621 203 | 5 845 263 | 2 335 895 | 775 637 | 717 698 | -7 | -9 |
Per 100 innbygger | 14,2 | 48,3 | 107,7 | 42,6 | 14,0 | 12,8 | -8 | -10 |
Kilde: KUHR