Kapittel 3.1Status: Arbeidsdeling, ledelse og innovasjon

Det er en sentral målsetning å skape et faglig bredere og mer sammenhengende helse- og omsorgstilbud til innbyggerne. For å sikre en helhetlig og god oppfølging av pasientene, er det viktig at fastleger og annet helsepersonell samarbeider godt. Arbeidet på legekontoret må organiseres og utføres på en faglig forsvarlig og effektiv måte, og som legger til rette for en god oppgavedeling. Teknologiske fremskritt gir muligheter for nye samarbeids- og organisasjonsformer, både internt på fastlegekontorene og i samhandling med pasientene. Ny teknologi gjør det også mulig for innbyggerne å ta en mer aktiv rolle i å følge opp egen helsetilstand og mestre sykdom.

Ledelse er viktig for å etablere gode fag- og arbeidsmiljø, drive kvalitetsarbeid, ta i bruk nye verktøy, tilrettelegge for lokale forhold og sørge for effektiv ressursutnyttelse. Økt satsing på tverrfaglige team vil kreve tydelig ledelse med oversikt over helse- og omsorgspersonells ansvars- og kompetanseområder samt evnen til å identifisere kompetansebehov og følge opp mot rekrutterings- og opplæringstiltak. Systematisk og god ledelse i og av allmennlegetjenesten, vil derfor være avgjørende i arbeidet med økt tverrfaglighet og for å lykkes med en videre utvikling av tjenesten.

Sammenslåingen mellom Helsedirektoratet og Direktoratet for e-helse har lagt grunnlag for en enda tettere dialog i arbeidet med digitalisering av allmennlegetjenesten.

Siste faglige endring: 19. juni 2025