25. april ble forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn vedtatt. Forskriften er et viktig folkehelsetiltak som vil bidra til sunnere matomgivelser for barn og unge. For at det skal bli enklest mulig å forstå hvordan forskriften vil praktiseres har Helsedirektoratet utarbeidet en veiledning til forskriften, også kalt et rundskriv. Nå kan alle aktører som er berørt av forskriften gi merknader til rundskrivet.
- Mange har spørsmål knyttet til hvordan forskriften skal benyttes i det praktiske arbeidet, sier Erlend Bø, fungerende divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.
- Rundskrivet forklarer hvordan forskriften skal forstås og praktiseres og utdyper forskriftens bestemmelser. Dette er nødvendig for at alle aktører skal kunne forstå om de holder seg innenfor regelverket. Rundskrivet inneholder også konkrete eksempler på markedsføring som ikke er tillat, påpeker Bø.
Hva omfattes av forskriften?
Forskriften regulerer ikke bare tradisjonell reklame, som TV, radio eller reklame i blader/trykt skrift, men også sponsing, produktplassering og markedsføringsaktiviteter på digitale plattformer, sosiale medier, blogger og digitale spill. Videre er sponsing, konkurranser og utdeling av smaksprøver temaer som omtales i rundskrivet.
Næringslivsaktører, nettsalgstilbydere, markedsføringsbransjen, influensere, idretten, kulturlivet og frivilligheten vil være blant de som er nødt til å forholde seg til forskriften, og se hen til rundskrivet. Rundskrivet er også et verktøy for alle som vil varsle om markedsføring som kan være i strid med forskriften.
Norge leder an i arbeidet
- Norge er helt i forkant med å innføre en slik forskrift, og flere land i Norden ser nå til hvordan vi gjennomfører dette. Vi ønsker at det skal være tydelig hvordan man skal forholde seg til forskriften. Derfor er det nå åpnet opp for å komme med merknader slik at veiledningen blir best mulig, sier Erlend Bø.
Fakta:
- Det er Helsedirektoratet som skal følge opp forskriften, og etablere tilsynsordning.
- Fra publisering av rundskrivet 1. juli frem til 1. oktober er det åpent for innsending av merknader til rundskrivet ved behov for tydeliggjøring og ytterligere presiseringer.
- Merknadene vil bli gjennomgått og rundskrivet oppdatert innen forskriften får virkning, 25. oktober 2025. Fra virkningstidspunktet vil Helsedirektoratet føre tilsyn med markedsføringsforbudet.
- Rundskrivet er utarbeidet på oppdrag fra og i dialog med Helse- og omsorgsdepartementet.
- Merknader kan sendes inn her.