Helsedirektoratet har nå publisert reviderte anbefalinger for observasjon og vurdering av barns språkutvikling for aldersgruppen 0-5 år.
Den erstatter anbefalingene fra 2006 og er utformet etter en gjennomgang av tilgjengelig forskning på barns språkutvikling og vurdering av verktøy som tidligere har vært anbefalt for bruk til språkvurdering av små barn.
Blant endringene som er gjort, er en oppdatering av anbefalingen om samarbeid mellom helsestasjon og barnehagen. Helsestasjonen skal samarbeide med barnehagene for å sikre at barn med språklige utfordringer får tidlig hjelp.
– Anbefalingene om samarbeid er tydeliggjort på grunn av endringer i lovverket som spesielt omhandler samhandlingsplikten mellom helsestasjoner og barnehager. Systematisk samarbeid er til barnets beste og vil styrke kompetansen om barns språkutvikling både i barnehagen og på helsestasjonen, sier avdelingsdirektør for barne- og ungdomshelse i Helsedirektoratet, Ellen Margrethe Carlsen.
Ikke lengre anbefaling om kartleggingsverktøy
Mange helsestasjoner har brukt kartleggingsverktøy for å strukturere arbeidet med å observere barnets språkutvikling. De siste årene har det kommet krav om at hjelpemidler som det offentlige anbefaler, både skal være digitale, validert og gratis for tjenesten.
Kartleggingsverktøy som ble beskrevet i retningslinjen fra 2006 var ikke en sterk anbefaling og kunne ikke videreføres, forklarer Carlsen;
– Gjennomgangen vi har gjort, viste at det ikke er noen som per i dag oppfyller dagens krav til kartleggingsverktøy. Derfor inkluderer de nye anbefalingene ikke konkrete verktøy, sier hun, og legger til at helsesykepleiere har god kompetanse til å observere og vurdere barnets språkforståelse, talespråk og samspill med omgivelsene.
Viktig å gi foreldrene kompetanse
En annen endring i anbefalingene er en tydeliggjøring av at foreldre bør få veiledning og informasjon om hvordan de kan stimulere barnets språkutvikling.
– Ved å gi foreldrene informasjon og veiledning om barns språkutvikling, betydningen av hjemmespråk, og hvordan de kan tilpasse sin kommunikasjon, kan helsesykepleiere bidra til å skape et rikt språkmiljø for barnet. Dette inkluderer også å gjøre foreldre oppmerksomme på viktigheten av å delta i interaksjon med barnet og begrense skjermbruk, sier Carlsen.
For å støtte implementeringen av de reviderte anbefalingene, har Helsedirektoratet laget et webinar som kan brukes av tjenesten.
Her gir helsesykepleiere, KS og Helsedirektoratet konkrete råd om hvordan anbefalingene kan tas i bruk i praksis.