Hvordan står det til med helse- og omsorgstjenestene til eldre i din kommune?

Dame og eldre dame som snakker sammen

Nettsiden eldrebarometeret.no skal gi et bilde av kvaliteten i helse- og omsorgstjenestene til eldre i norske kommuner. Foto: Mostphoto

Først publisert: 25.06.2025 Siste faglige endring: 25.06.2025

Nå kan du se hvordan det går med helse- og omsorgstjenestene til eldre i din kommune – og hvordan det utvikler seg i tid.

Den nye statistikkvisningen på nettsidene til Helsedirektoratet har fått navnet Eldrebarometeret og gir en enkel tilgang til et utvalg nøkkeltall for landets kommuner. Nøkkeltallene viser blant annet: 

  • årlige utgifter til helsetjenester totalt og per innbygger 
  • ernæring 
  • tannhelsetjenester 
  • andel innbyggere over 67 år og over 80 år 
  • andel årsverk med helsefaglig utdanning 
  • andel innbyggere som mottar hjemmetjenester og institusjonstjenester (67 år og eldre) 

Målet med nettsiden er å gi oversikt over kvaliteten i helsetjenestene til eldre i kommunene, basert på et utvalg nøkkeltall. Dette skal gi et felles kunnskapsgrunnlag for å jobbe med å forbedre tjenestene.

Første versjon

– Vi ønsker å gi et realistisk bilde av helsetjenesten, et som er basert på mer enn enkelthistorier, og da må vi åpent vise fram statistikk og nøkkeltall på en brukervennlig og kvalitetssikret måte, sier divisjonsdirektør Helen Brandstorp. 

Smilende kvinne i dressjakke
Helen Brandstorp. Foto: Thomas Koonce / Helsedirektoratet

– Det er viktig å understreke at løsningen vi publiserer nå er en første versjon, og vi vil videreutvikle den sammen med pasienter, pårørende, deres organisasjoner og kommuner, påpeker hun, og fortsetter;

–Tallene gir oss bare en del av totalbildet, men de kan gi et konkret utgangspunkt for dialog mellom alle som bærer et ansvar for gode helsetjenester til eldre. 

Gir kommunene oversikt 

For den enkelte kommune kan det være vanskelig å få tilgang til statistikk om egen tjeneste. Oversikten tallene gir kan være nyttige for å vite hvilke områder de trenger å jobbe systematisk med å forbedre.  

Formålet er også å få en nasjonal oversikt over kvalitet målt etter nøkkeltall som både ivaretar kommunenes og innbyggernes perspektiv og behov. 

– Vi vet, basert på innspill, at det også er andre områder enn det vi presenterer i dag som er viktige for målgruppene. Disse områdene inkluderer brukeropplevd kvalitet, støtte og informasjon til pårørende, pasientsikkerhet, saksbehandlingstid, avslag, klager og ventetid, sier Brandstorp. 

Dette er noe som det blir arbeidet med for å få inn i løsningen etter hvert. 

Styringsdata og prioriteringer i kommunen

Smilende mann med skjegg
Jan Morten Grimstad Dale. Foto: Privat

– Gode og pålitelige styringsdata er kjempeviktig for å yte gode tjenester, planlegge og prioritere i kommunene våre, sier Jan Morten Grimstad Dale. 

Han er kommunalsjef for helse og velferd i Hustadvika kommune, og en av dem som har vært med i innspillsrunder og i oppstartsfasen med å utvikle nettsiden. 
 
– Det er forskjeller på ressurser hos små og store kommuner, men generelt sett tror jeg vi må bli bedre på å bruke strukturerte data og tall for å styrke og kvalitetssikre de tjenestene vi skal tilby innbyggerne våre. Tøffe tider trenger tøffe prioriteringer, og da er gode statistikkverktøy og pålitelige styringsdata viktige å lene seg på i det krevende arbeidet med å gjøre prioriteringer, sier han.  

Mer informasjon

Nøkkeltallene i statistikkvisningen til eldrebarometeret.no er hentet fra eksisterende datakilder, som helseregistre, KOSTRA, bedrekommune.no og FHI.  Alt i alt vises 17 nøkkeltall og åtte styringsindikatorer fra KOSTRA (SSB).

Representanter fra KS, kommuner, forsknings- og kompetansemiljøer, pasient-, pårørende- og fagorganisasjoner har bidratt i utviklingen av nettsiden. 

 

 

Abonner på nytt eller oppdatert innhold