Kvalitet i helse- og omsorgstjenestene til eldre

Hvordan står det til med helse- og omsorgstjenestene til eldre i din kommune – og hvordan utvikler de seg over tid? Dette er første versjon av eldrebarometeret.no – en nettside som skal gi et bilde av kvaliteten i helse- og omsorgstjenestene til eldre.

Vi vil bli bedre!

Tallene på eldrebarometeret gir en indikasjon på kvaliteten i helse- og omsorgstjenestene til eldre i kommunene. Flere nøkkeltall kommer etter hvert. 

Nøkkeltall på landsbasis

44 prosent av befolkningen 80 – 89 år fikk kommunale helse- og omsorgstjenester i 2024.

47 prosent av norske kommuner hadde system for brukerundersøkelser i hjemmetjenesten i 2024.

77 prosent av årsverk i helse- og omsorgstjenesten i 2024 er utført av personell som har helse- og sosialfaglig utdanning.

Nasjonal pårørendeundersøkelse 2023 viser at

12 prosent av innbyggere over 40 år i Norge er pårørende til en eller flere hjemmeboende med omfattende hjelpebehov.

16 prosent av pårørende til hjemmeboende eldre med hjelpebehov visste at de kan søke om omsorgslønn for sin innsats som pårørende.

65 prosent opplever at den de er pårørende til, bor trygt i sitt eget hjem.

Om nettsiden

Målet med eldrebarometeret er å tilgjengeliggjøre felles innsikt som kan brukes som grunnlag for kvalitetsforbedring og utvikling av tjenestene i kommunene.

 

Her finner du nøkkeltall om kvalitet, inndelt i seks dimensjoner:

 

  • Virkningsfulle tjenester
  • Trygge og sikre tjenester 
  • Brukerinvolvering 
  • Samordnede og preget av kontinuitet 
  • Utnytter ressurser på en god måte 
  • Tilgjengelige og rettferdig fordelte tjenester 

Hvorfor er dette viktig?

Antallet eldre i Norge øker betydelig. 

 

Allerede innen 2040 vil antallet som er 90 år eller eldre være doblet sammenlignet med i dag.

 

De aller fleste i denne aldersgruppen vil ha behov for tjenester – og disse må både være trygge og tilrettelagt for den enkeltes behov.

Hvem har ansvar for tjenestene?

Kommunene har hovedansvaret for helse- og omsorgstjenestene til eldre i kommunen.

 

Godt kvalitetsarbeid krever samarbeid som inkluderer pasienter, brukere, pårørende, ansatte i tjenesten og politikere. 

Datakilder og forbehold ved tolkning av nøkkeltallene

Nøkkeltallene bygger i hovedsak på data som kommunene innrapporterer til Kommunalt pasient- og brukerregister og Statistisk sentralbyrå.

 

Kommunene organiserer tjenestetilbudet sitt ut fra lokale behov. Nøkkeltallene må derfor sees i sammenheng med lokale forhold og må tolkes med forsiktighet.

 

Kommunene må sikre at tallene som er rapportert er riktige.

Vil du bidra?

I prosessen med utviklingen av denne nettsiden har Helsedirektoratet fått mange gode innspill fra pasienter, brukere, pårørende og aktører i helse- og omsorgstjenestene.

 

Hvis du har innspill til hvordan vi kan gjøre nettsiden bedre, ta kontakt via e-postadressen nedenfor.