Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

2.2. NHN Adresseregister

Adresseregisteret er helse- og omsorgssektorens verktøy for å sikre korrekt adressering av elektroniske meldinger, og inneholder alle kommunikasjonsparter i helsenettet.

Adresseregisteret skal sikre informasjon som gjør at en kommunikasjonspart entydig kan identifiseres som rette mottaker, og deretter hente ut nødvendig informasjon til å sende mottakeren en formattert og kryptert elektronisk melding.

Kravet om oppdatert adresseinformasjon er forskriftsfestet i Forskrift om IKT-standarder i helse- og omsorgstjenesten § 4. "Alle virksomheter som er tilknyttet helsenettet ved avtale med Norsk Helsenett SF, skal sørge for å ha oppdatert informasjon om virksomhetens elektroniske adresser og annen relevant kontaktinformasjon i adresseregisteret i helsenettet."


Normen

Faktaark til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 26. september 2018