Gå til hovedinnhold
ForsidenPsykiske lidelser – voksneAvslutning og videre oppfølging

Avsluttende samtale

Evaluer behandlingen sammen med pasienten og eventuelt pårørende i en avsluttende samtale. Inviter pasienten og eventuelt pårørende til å beskrive sine erfaringer og si sin mening om behandlingen og hvordan de har opplevd tilbudet. Bruk i tillegg standardisert verktøy hvor pasient og eventuelt pårørende kan gi tilbakemelding om tilfredshet med behandlingen og om den har vært virksom. 

  • Gjennomgå kriseplan dersom det er opprettet. 
  • Gjennomgå plan og ansvar for videre tiltak, inkludert plan for ivaretakelse av somatisk helse ved behov. 
  • Informer om aktuelle avtaler, henvisninger og søknader og gi kontaktinformasjon til de aktuelle tjenestestedene. 
  • Gjennomgå oppdatert legemiddelliste og gi informasjon samt opplæring i ny legemiddelbehandling om det er aktuelt. 
  • Vurder sykemelding ved behov. 
  • Gi kontaktinformasjon til relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner (helsenorge.no) til pasienten og eventuelt pårørende dersom de ønsker det. 
  • Avslutt det nasjonale pasientforløpet og send epikrise til fastlegen og henviseren. 

Siste faglige endring: 28. oktober 2024 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2019). Avsluttende samtale [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. oktober 2024, lest 04. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/psykiske-lidelser-voksne/avslutning-og-videre-oppfolging/avsluttende-samtale

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: