Gå til hovedinnhold
ForsidenFaglige rådTidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstandRespons og kommunikasjon

Virksomheter bør sikre at muntlig kommunikasjon mellom helsepersonell er systematisk og strukturert

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

For å ivareta pasientsikkerheten og forebygge misforståelser og uønskede hendelser, bør virksomheten sikre at den muntlige kommunikasjonen er systematisk og strukturert. Dette kan gjøres ved hjelp av metoden ISBAR. Dette gjelder både intern kommunikasjon i den enkelte enhet/team, men ikke minst kommunikasjon knyttet til konsultasjoner og overganger mellom ulike nivåer i helsetjenesten.

Virksomheten bør sikre at ansatte med pasientkontakt har nødvendig kompetanse for sikker muntlig kommunikasjon.

Anbefalte metoder for systematisert og strukturert kommunikasjon:

ISBAR er en metode som sikrer at pasientinformasjon blir gitt og mottatt på en strukturert måte. ISBAR kan brukes på alle nivå i helsetjenesten og av alle profesjoner, og står for:

  • I – IDENTIFISERING
    • Presenter deg med navn, tittel og funksjon.
    • Avdeling eller enhet.
    • Pasientens navn og fødselsdato.
  • S – SITUASJON  
    • Kort beskrivelse av problemet eller situasjon og grunnen til kontakt. Med denne beskrivelsen skal du få mottakerens oppmerksomhet.
  • B – BAKGRUNN
    • Gi en kortfattet sykdomshistorie av alle relevante momenter fram til nå. Dette kan være diagnoser, avklaringer, behandling og så videre.
  • A – AKTUELL TILSTAND
    • Beskriv den aktuelle statusen ut fra de vitale parameterne etter A-B-C-D-E-oppsummering.
    • Informer om aktuelle endringer i pasientens tilstand.
    • Si hva du tror er problemet.
    • Til videre behandling
  • R – RÅD
    • Hva vil du ha hjelp med? 
    • Hvor fort trenger du hjelp?
    • Må personen du søker hjelp fra komme omgående?
    • Bli enige om en felles plan. Gjenta og forsikre deg om at det er felles forståelse av den videre planen eller rådet

Closed loop-kommunikasjon er en metode for informasjonsutveksling i team. Metoden bidrar til å sikre at avsender får bekreftelse på at informasjonen som ble formidlet er forstått og hørt av mottakeren, slik den var ment forstått. Prosessen starter ved at avsender formidler en beskjed. Mottaker lytter og gir tilbakemelding på at beskjeden er mottatt ved å gjenta denne. Avsender får da sin bekreftelse og har nå mulighet til å korrigere det dersom det har oppstått en misforståelse/mistolking av beskjeden som ble gitt.

På nettsidene til i trygge hender 24-7 finner du lenke til ISBAR-skjema.

Denne filmen fra Akershus Universitetssykehus HF illustrerer ISBAR og closed loop-kommunikasjon (youtube.com)

På Kompetansebroen ligger eksempler på ABCDE, NEWS og ISBAR skjemaer.

Formålet med dette rådet er sikker muntlig kommunikasjon mellom helsepersonell ved bruk av metoden ISBAR. Tverrfaglig opplæring og trening/simulering er nyttig for i sikre kunnskap og ferdigheter i metoden.

Både avsender og mottaker av informasjon må kunne metodikken.

Metoden bidrar til at helsepersonell snakker samme språk og forebygger misforståelser. Det er dokumentert økt informasjonsflyt og kortere liggetid i sykehus ved bruk av ISBAR.

Opplæringsrutiner i sikker muntlig kommunikasjon benyttes sammen med andre relevante verktøy som NEWS2, tegn på hjerneslag med flere.

Referanser

  1. Ibrahim AbdEl-ShafyMD et al. (2018). Closed-Loop Communication Improves Task Completion in Pediatric Trauma Resuscitation Journal of Surgical Education Volume 75, Issue 1, January–February 2018, Pages 58-64
  2. Pocket Guide: TeamSTEPPS 2014 Publication Number: 14-0001-2

Siste faglige endring: 30. april 2020 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2020). Virksomheter bør sikre at muntlig kommunikasjon mellom helsepersonell er systematisk og strukturert [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. april 2020, lest 11. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/tidlig-oppdagelse-og-rask-respons-ved-forverret-somatisk-tilstand/rutiner-for-rask-respons-ved-forverret-tilstand/virksomheter-bor-sikre-at-muntlig-kommunikasjon-mellom-helsepersonell-er-systematisk-og-strukturert

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: