Gå til hovedinnhold
ForsidenBruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltetBruker- og pårørendemedvirkning på individnivå for barn, unge og voksne

Behandling og oppfølging skal utformes i samarbeid med brukeren, og i tråd med brukerens egne mål for behandlingen og oppfølgingen

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Brukerne og pasientene skal sikres medvirkning i egen behandling gjennom at ansatte i rus- og psykisk helsefeltet legger til rette for samarbeid og innflytelse ut fra den enkeltes forutsetninger i planlegging, utforming, utøving og evaluering av hjelpen som gis.

Avklaring av brukerens/pasientens forventninger bør skje tidlig for å skape gjensidig forståelse av både innholdet i, og hvordan behandlingen/oppfølgingen kan gjennomføres best mulig. Ansatte i rus- og psykisk helsetjenestene bør sammen med bruker/pasient kartlegge ståsted og kunnskap om egen sykdom, behandling og oppfølging/tiltak.

Gjennom god dialog om valg mellom tilgjengelige og forsvarlige tjenester og undersøkelses- og behandlingsmetoder, vil bruker/pasient lettere kunne hjelpes til å formulere egne målsetninger for behandlingen og oppfølgingen.

Bruker/pasient skal få medvirke i bl.a.:

  • egen behandling og/eller oppfølging
  • utforming av individuell plan, behandlingsplan og ev. kriseplan
  • sammensetning og møtehyppighet i ansvarsgruppe og lignende fora

Involvering av pårørende bør drøftes med bruker/pasient i alle faser av helsehjelpen.

Forventninger og kunnskap om medvirkning vil kunne variere, og dette gjelder også forståelse av sykdom og behandling. Sett av tid til å avklare forventninger og få innsikt i den enkeltes erfaringer. Hvis pasient/bruker vurderes å ha redusert beslutningskompetanse, se råd Ansatte i rus- og psykisk helsefeltet skal med utgangspunkt i brukerens/pasientens situasjon gi informasjon om hjelpen som tilbys, rettigheter og hvilke valgmuligheter som finnes.

Ansattes plikt til å sørge for barn og unges rett til medvirkning er omtalt i råd Ansatte i rus- og psykisk helsefeltet skal sørge for at barn og unge som pasient og eller bruker får medvirke ved valg av tjenestetilbud, undersøkelses- og behandlingsformer.

Samarbeid

Formålet med samarbeidet og medvirkningen er å sikre at personer som har behov for rus- og/eller psykiske helsetjenester får tjenester som bidrar til likeverdighet, deltakelse og bedring. Samarbeidet tar utgangspunkt i brukerens helhetlige, individuelle behov og mål. Det er viktig at tjenester fra ulike fag og sektorer ses i sammenheng og bidrar til å realisere målene. Samarbeidet tar utgangspunkt i den enkeltes fysiske og psykisk helse, individuelle utfordringer, bosituasjon, arbeidsevne, økonomi, nettverk, nærmiljø, språk og kultur.

Pasient/brukers ønsker for oppfølgingen imøtekommes så langt som mulig, men hvis det ikke er mulig å innfri ønskene på grunn av tjenestens begrensninger grunngis dette på en forståelig og empatisk måte.

Det vil være tilfelle hvor pasientens/brukerens ønsker kan gå på tvers av behandlers/tjenesteyters faglige vurdering eller gjeldende retningslinjer/evidensbasert praksis for behandling/oppfølging av den aktuelle tilstanden. I slike tilfeller grunngis dette tydelig overfor pasienten/brukeren og retten til “second opinion” informeres om.

Før og underveis i et godt samarbeid som sikrer bruker- og pårørendemedvirkning er det viktig å

  • avklare gjensidige forventninger, spør bruker “hva er viktig for deg?”
  • etablere en felles forståelse knyttet til mål for samarbeidet, og hvordan bruker/pasient best kan støttes for å oppnå disse målene
  • informere om hvilke kunnskapsbaserte metoder som benyttes, og hvilke verktøy som kan være aktuelle, herunder retten til koordinator og individuell plan
  • lytte til brukerens/pasientens mening om ulike behandlingsmetoder, valg av prosess, tilnærmingsmåter, tjenestetilbud og tiltak
  • bli enige om tidspunkt for når samarbeidet skal evalueres, og hvordan det vil dokumenteres
  • bli enige om hvilke tjenester som involveres, og hvem som deltar i samarbeidet til hvilken tid
  • koordinere samarbeidet, med navn på person og/eller tjeneste
  • diskutere hvilken informasjon som det er nødvendig å dele med hvem, og i hvilken sammenheng
  • avklare sammen med bruker/pasient om, når og hvordan pårørende eventuelt involveres, og etabler hensiktsmessige arenaer for samarbeidet
  • drøfte mulighet med bruker/pasient for å bytte behandler hvis hensynet til bruker/pasient tilsier at det er nødvendig
  • avtale med bruker/pasient hva som gjøres hvis det oppstår krise eller andre uforutsette situasjoner
  • for de som trenger oppfølgning over tid; tilrettelegge for oppfølgning fra kontaktpersoner som bruker/pasient har en god relasjon til
  • ha regelmessige møter mellom bruker og behandlingsansvarlig for å justere mål og tiltak

Kunnskap og kompetanse

Kunnskap om brukermedvirkning og hva som fremmer godt samarbeid og likeverdig kommunikasjon er sentrale forutsetninger for å sikre god brukermedvirkning. Videre kan planlegging, gjennomføring og evaluering av kompetanseutviklingstiltak løftes gjennom samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner og relevante kompetansesentre og tjenester. Kompetanseheving kan for eksempel skje gjennom e-læring, videreutdanninger, fagdager, deltagelse i nettverk o.l.

For utdypende kunnskap om systematisk kvalitetsforbedring, kompetansebehov og planlegging, se kapittel 4 og 5 i Veileder om oppfølging av personer med store og sammensatte behov.

Bruk av tolk

Tolkeloven (lovdata.no) fra 2022 sier at offentlige tjenester skal bruke kvalifisert tolk når det er nødvendig for å gi riktig behandling. Ved behov for tolk avklares dette tidlig i forløpet, og helsepersonellet tar nødvendig initiativ. Les mer om tolk og tolketjenester i brosjyren Tolk for deg som er pasient i helsetjenesten.

Avklar om tolken har opplæring i relevant faglig terminologi og gjerne erfaring i å tolke innen rus og psykisk helsefeltet.

Bruk av verktøy

Det vises til anbefaling om brukerevaluering i Nasjonal faglig retningslinje for behandling og rehabilitering av rusmiddelproblemer og avhengighet.

For utdypende råd om tilbakemeldingsverktøy, se rådet Ledere i kommunen og i spesialisthelsetjenesten i rus og psykisk helsefeltet skal sørge for at ansatte har kompetanse om bruker- og pårørendemedvirkning, og at det benyttes kunnskapsbaserte tilnærminger i møte med brukeren.

Dette rådet har sin bakgrunn i fag- og erfaringskunnskap, i et juridisk rammeverk og i forskning.

Retten til medvirkning er en grunnleggende pasient- og brukerrettighet, nedfelt i pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1 (lovdata.no). Det følger av bestemmelsen at pasient eller bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Pasient eller bruker har blant annet rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige tjenesteformer og undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon. Barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal gis informasjon og høres jf. barnekonvensjonens artikkel 12 (lovdata.no). Det skal legges vekt på hva barnet mener, i samsvar med barnets alder og modenhet.

Rapporter og kartlegginger peker på at kommuner og spesialisthelsetjenestene ikke er gode nok på brukermedvirkning. Brukere av tjenestene opplever ikke god medvirkning, de får ikke informasjon om rettigheter, og har liten kunnskap om egen behandling og feedback-verktøy brukes i liten grad (Ådnanes et al., 2020). Hustvedt et al. (2020) viser at andel brukere som har Individuell plan er mellom 4 og 15 prosent. Personer med samtidig rus- og psykiske lidelser mottar i snitt mellom 6 og 10 tjenester fra NAV, kommune og spesialisthelsetjenesten. Brukere med best levekår har «bare» tjenester fra 6 ulike instanser (Hustvedt et al., 2020). Dette viser kompleksiteten knyttet til det å være bruker/pasient, og/eller ha en pårørenderolle til noen som mottar tjenester.

I forbindelse med innsiktsarbeidet og innspillsmøtene som er gjennomført i utviklingen av de faglige rådene, har tilbakemeldinger fra forskere, klinikere, kompetansesenter og personer med bruker eller pårørendeerfaring støttet opp under behovet for samarbeid. Det ble av mange etterlyst økt kompetanse om bruker- og pårørendemedvirkning på individnivå hos fagutøvere. Mange innspill påpekte brukere og pårørendes opplevelser med å ikke bli tatt på alvor. Flere etterlyste at egne erfaringer blir vektlagt i utforming og gjennomføring av individuelle tjenester. Manglende samhandling mellom ulike aktører, og utfordringer knyttet til fragmenterte tjenester ble også vektlagt.

Forskningen understreker betydningen av samarbeid. Behovet for samarbeid med minoriteter er viktig (Bhui et al., 2015). Det samme gjelder samarbeid med mennesker med erfaringskompetanse (Burke et al., 2019; Chien et al., 2019), samarbeid og brukermedvirkning (Fisher et al., 2021; Goodhew et al., 2019; Semrau et al., 2016), samarbeid rundt medisinering (Friedrichs et al., 2016) og recovery-orientert samarbeid (Thomas et al., 2018).

Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med pasient eller bruker. Det skal legges stor vekt på hva pasienten eller brukeren mener ved utforming av tjenestetilbud etter helse- og omsorgstjenesteloven (lovdata.no) §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8. Dersom pasienten ikke har samtykkekompetanse, har pasientens nærmeste pårørende rett til å medvirke sammen med pasienten. Ønsker pasient eller bruker at andre personer skal være til stede når helse- og omsorgstjenester gis, skal dette som hovedregel imøtekommes. Godt samarbeid skapes gjennom gode relasjoner og dialog.

Samarbeid, relasjoner og dialog er også fremtredende tema innenfor forskningen som er kartlagt i utarbeidingen av de faglige rådene. Samarbeid i ulike deler av praksis behandles i studier (Hammer et al., 2013; Larsen et al., 2021; Lippestad et al., 2015; Lorem et al., 2014; Soggiu et al., 2020; Sælør et al., 2019; Årseth et al., 2019). Utfordringer i samarbeid blir behandlet (Adnoy Eriksen et al., 2014; Eldal et al., 2019), mens andre studier er opptatt av samarbeid i forskning (Moltu et al., 2012).

Ådnanes, M., Kaspersen, S. L., Melby, L., Lassemo, E. (2020). Pakkeforløp for psykisk helse og rus - fagfolks erfaringer første året SINTEF. Hentet fra https://hdl.handle.net/11250/2719242

Adnoy Eriksen, K., Arman, M., Davidson, L., Sundfor, B., & Karlsson, B. (2014). Challenges in relating to mental health professionals: Perspectives of persons with severe mental illness. International Journal of Mental Health Nursing, 23(2), 110-7.

Årseth, A. L., Torjussen, E., & Johannessen, B. (2019). Hva hindrer unge voksne i å möte til rusbehandling?. Sykepleien Forskning, 14(e-76440), 1-19.

Bhui, K., Aslam, R. W., Palinski, A., McCabe, R., Johnson, M., Weich, S., ... Singh, S. P. (2015). Interventions designed to improve therapeutic communications between black and minority ethnic people and professionals working in psychiatric services: a systematic review of the evidence for their effectiveness Southampton (UK): Hentet fra https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK285975/

Burke, E., Pyle, M., Machin, K., Varese, F., & Morrison, A. P. (2019). The effects of peer support on empowerment, self-efficacy, and internalized stigma: A narrative synthesis and meta-analysis. Stigma and health, 4(3), 337.

Chien, W. T., Clifton, A. V., Zhao, S., & Lui, S. (2019). Peer support for people with schizophrenia or other serious mental illness. Cochrane Database Syst Rev, 4(4), Cd010880.

Eldal, K., Natvik, E., Veseth, M., Davidson, L., Skjolberg, A., Gytri, D., & Moltu, C. (2019). Being recognised as a whole person: A qualitative study of inpatient experience in mental health. Issues in Mental Health Nursing, 40(2), 88-96.

Fisher, A., Mills, K., Teesson, M., & Marel, C. (2021). Shared decision‐making among people with problematic alcohol/other drug use and co‐occurring mental health conditions: a systematic review. Drug and Alcohol Review, 40(2), 307-324.

Friedrichs, A., Spies, M., Härter, M., & Buchholz, A. (2016). Patient preferences and shared decision making in the treatment of substance use disorders: a systematic review of the literature. PloS one, 11(1), e0145817.

Goodhew, M., Stein-Parbury, J., & Dawson, A. (2019). Consumer participation in drug treatment: A systematic review.. Drugs and Alcohol Today, 19(2), 97-112.

Hammer, J., Wilhelmsen, K., Strand, M., & Vråle, G. B. (2013). Kvinner som selvskader opplever bedring ved innleggelse i akutt psykisk helsevern. Sykepleien Forskning, 8(1), 46-52.

Hustvedt, I., Bosnic, H., Håland, M. (2020). Brukerplan–årsrapport 2019. Tjenestemottakere med rus-og psykiske helseproblemer i kommunen (ISBN 978-82-93390-22-0). Stavanger: Helse Stavanger. Hentet fra https://www.helse-stavanger.no/4afc13/contentassets/4dbb8f6d065848a3b43130eb61ce4ca2/5650_brukerplan_arsrapport_digital_2020_06_02_ef_ny.pdf

Larsen, I. B., Alain, T., & Tore Dag, B. (2021). Pleieuniformen på sengen - om steder, gjenstander og bedring. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, (3), 272-282.

Lippestad, J., & Steihaug, S. (2015). Hva mener mennesker med en schizofrenidiagnose er viktig for å komme i arbeid?. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, 12(3), 217-28.

Lorem, G. F., Frafjord, J. S., Steffensen, M., & Wang, C. E. (2014). Medication and participation: A qualitative study of patient experiences with antipsychotic drugs. Nursing Ethics, 21(3), 347-58.

Moltu, C., Stefansen, J., Svisdahl, M., & Veseth, M. (2012). Negotiating the coresearcher mandate - service users' experiences of doing collaborative research on mental health. Disability & Rehabilitation, 34(19), 1608-16.

Sælør, K. T., Bjørlykhaug, K. I., Bank, R. M., & Johnson, T. A. (2019). Møter i mørket. Tidsskrift for velferdsforskning, 22, 110-125.

Semrau, M., Lempp, H., Keynejad, R., Evans-Lacko, S., Mugisha, J., Raja, S., Lamichhane, J., Alem, A., ... Hanlon, C. (2016). Service user and caregiver involvement in mental health system strengthening in low-and middle-income countries: systematic review. BMC health services research, 16(1), 1-18.

Soggiu, A. L., Klevan, T., Davidson, L., & Karlsson, B. (2020). A sort of friend: Narratives from young people and parents about collaboration with a mental health outreach team. Social work in mental health, 18(4), 383-397.

Thomas, E. C., Despeaux, K. E., Drapalski, A. L., & Bennett, M. (2018). Person-oriented recovery of individuals with serious mental illnesses: A review and meta-analysis of longitudinal findings. Psychiatric services, 69(3), 259-267.


Siste faglige endring: 30. april 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Behandling og oppfølging skal utformes i samarbeid med brukeren, og i tråd med brukerens egne mål for behandlingen og oppfølgingen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. april 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/bruker-og-parorendemedvirkning-i-rus-og-psykisk-helsefeltet/bruker-og-parorendemedvirkning-pa-individniva-for-barn-unge-og-voksne/behandling-og-oppfolging-skal-utformes-i-samarbeid-med-brukeren-og-i-trad-med-brukerens-egne-mal-for-behandlingen-og-oppfolgingen

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: