Relasjonskontrakter

Helse- og omsorgstjenesten og helsenæringen er avhengige av hverandre, og partene har et felles ønske om å styrke samarbeidet seg imellom. Det er særlig når partene har behov for å samarbeide over tid at behovet for avtaler som bidrar til å bygge gjensidig tillit melder seg. Slik er det ofte på e-helseområdet, hvor det tar tid å realisere gevinster i form av kostnadsreduksjon og tjenesteforbedringer.

Introduksjon til relasjonskontrakter

Relasjonskontrakter kan være et godt virkemiddel for å skape et vellykket samarbeid mellom offentlige og private aktører. Formaliserte relasjonskontrakter er egnet for å håndtere kompleksiteten og den høye endringskraften som finnes på e-helseområdet. Denne type kontraktsform krever at det opparbeides tilstrekkelig kunnskap og ferdigheter både i innkjøpsorganisasjonene og hos leverandørene.

Førsteutkast til veileder for bruk av relasjonskontrakter

Siden 2024 har Helsedirektoratet arbeidet med et utkast til en nasjonal veileder for formelle relasjonskontrakter ved anskaffelse av e-helseløsninger. Formålet med denne veilederen er å gi en kunnskapsbasert veiledning til aktører i helse- og omsorgstjenesten som går til anskaffelse av e-helseløsninger. Helsedirektoratet har fått tilbakemeldinger på at det er krevende å tilpasse kontrakter til de styrings- og koordineringsutfordringene innkjøpsorganisasjonene møter når de skal ta i bruk slike løsninger. Veilederen er utformet for å gi praktiske tips og råd til innkjøpere som skal gjøre slike tilpasninger, og er nå klar til utprøving.

Eksterne vurderinger av rettslig handlingsrom for bruk av relasjonskontrakter

Helsedirektoratet har fått utarbeidet to juridiske betenkninger av hvordan relasjonskontrakter kan anvendes innenfor anskaffelsesregelverket. Formålet med disse betenkningene er å klargjøre det rettslige handlingsrommet for bruk av slike kontraktsformer.

Opplæring i bruk av relasjonskontrakter

Bruk av relasjonskontrakter krever i noen tilfeller en litt annerledes tilnærming til anskaffelser enn hva man ofte bruker i mer tradisjonelle innkjøp. Dette gjelder både i arbeidet man gjør i forkant av en anskaffelse, underveis i konkurransegjennomføringen og når man arbeider med oppfølging av kontrakten etter kontraktsignering.

Undersøkelser og analyser

Siden 2020 har Helsedirektoratet (Direktoratet for e-helse) fått utarbeidet flere undersøkelser og analyser av samarbeid med næringslivet på e-helseområdet.

Immaterielle rettigheter

Ivaretagelse av immaterielle rettigheter kan bidra til å sikre ordnede forhold mellom kunder og leverandører. Dette er ekstra viktig når man bruker relasjonskontrakter, ettersom tillit mellom partene er en bærebjelke i slike kontraktsrelasjoner. Patentstyret og Helsedirektoratet har lansert en verktøykasse for å hjelpe offentlige innkjøpere med å håndtere immaterielle verdier (som patent, varemerke og design) i anskaffelser. Verktøykassen inneholder sjekklister og videoer for å sikre at slike verdier blir korrekt ivaretatt og beskyttet under prosessen.

Samspillsnormer

Gode samspillsnormer er avgjørende for at partene i en anskaffelse skal utvikle tillit til hverandre. Dette er viktig for å øke bruken av e-helseløsninger i helse- og omsorgstjenesten, styrke offentlige anskaffelser, og å fremme næringsutvikling og eksport.

Har du spørsmål eller innspill til forbedring av sidene? Ta kontakt med oss!