Anbefalte læringsaktiviteter

For spesialitetene allmennmedisin, samfunnsmedisin og arbeidsmedisin er det Helsedirektoratet som utarbeider alle læringsaktivitetene, og som lager utdanningsplanene der læringsaktiviteter kobles til læringsmål. Det er denne planen som ligger i kompetanseportalen for hver av de tre spesialitetene. På Helsedirektoratets nettsider ligger kun aktivitetene kurs og prosedyreliste. For å få fullstendig oversikt over de anbefalte læringsaktivitetene i allmennmedisin kan du se utdanningsplanen for allmennmedisin.

LIS skal i tillegg til sine fagspesifikke planer gjennomføre læringsmålene i felles kompetansemål (FKM). Disse læringsmålene er like for alle LIS uavhengig av spesialitet. For å få oversikt over læringsaktiviteter i FKM kan du se utdanningsplaner for både LIS1 og LIS2/3 på siden for felles kompetansemål for alle deler av spesialistutdanningen

Fra 1. mars 2026 vil det være nye læringsmål i FKM for del 2/3. For mer informasjon om dette, se siden for endringer i felles kompetansemål (FKM) for leger 2025/2026.

Alle læringsmålene, både de kliniske og FKM, skal gjennomgås med individuell veileder. Individuell veiledning er dermed en læringsaktivitet som er knyttet til alle læringsmålene. Aktiviteten er forskriftsfestet (spesialistforskriften § 2) og er dermed et krav. Aktiviteten er ikke lagt inn i utdanningsplanen i kompetanseportalen da det vil medføre unødvendig mange registreringer.

Kurs i allmennmedisin og felles kompetansemål (FKM)

  • Grunnkurs (A) – Allmennlegen og fastlegekontoret
  • Grunnkurs (B) – Allmennlegens roller og samarbeidspartnere
  • Grunnkurs (C) – Allmennlegen og helsefremmende arbeid
  • Grunnkurs (D) – Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer
  • Kurs i akuttmedisin
  • Sakkyndighetskurs
  • Emnekurs i minimum 6 ulike emner
    Emnekursene skal omhandle diagnostikk og allmennmedisinske tiltak innenfor ett spesielt medisinsk fagområde og ha tilstrekkelig omfang og dybde til å dekke læringsmålene. Kursene må ha en varighet på minimum 15 kurstimer innen hvert emne.
  • Kurs med følgende tema (FKM):
    • Sakkyndig arbeid
    • Veiledning

Ferdighetsliste

Ferdighetslisten viser til læringsmål ALM 063 om praktiske behandlingsprosedyrer/ferdigheter i allmennpraksis og læringsmål ALM 068 om akuttmedisin. 

Disse praktiske ferdigheter skal beherskes av LIS ved fullført utdanningsløp, og må dermed utføres et tilstrekkelig antall ganger.

Nasjonalt anbefalt ferdighetsliste i allmennmedisin er i 2024 oppdatert av Helsedirektoratet. Endringen er gjort etter innspill fra Legeforeningen. ALIS-kontorene har også deltatt i arbeidet. Formålet med endringene er å gjøre ferdighetslisten mer faglig oppdatert og relevant.

I hovedsak dreier endringene seg om at noen ferdigheter oppdateres språklig, noen tas ut (eksempelvis kilereseksjon av negl), noen grunnleggende ferdigheter tas inn for helhetens skyld (eksempelvis hudundersøkelse), noen slås sammen (eksempelvis samles leddundersøkelser) og noen deles opp (eksempelvis avansert hjerte-/lungeredning for henholdsvis barn og voksne). Det er også enkelte nye ferdigheter som er lagt til, slik som trening i bruk av intraossøs nål på dukke, suicidalitetsvurdering og vurdering av bekkenbunnsfunksjon postpartum

I forbindelse med oppdateringen i ferdighetslisten forenkles også signeringen. Fra tidligere å signere på hver ferdighet, skal det nå signeres på tema for ferdigheter.

Akuttmedisin

  • Primærundersøkelse, vitalia, triagering
  • Avansert hjerte-/lungeredning, voksne og barn 
  • Bruk av defibrillator
  • Venepunksjon
  • Intraossøs nål, anlegging: trenes på dukke/modell
  • Skadestedsarbeid
  • Bruk av helseradio

Øye

  • Visus, synsfelt, fargesyn og strabismeundersøkelse
  • Oftalmoskopi
  • Tonometri
  • Fjerning av fremmedlegeme kornea

Øre-nese-hals

  • Otoskopi
  • Hørselstesting, inkludert kjennskap til bruk av audiometri og tympanometri
  • Rhinoskopi
  • Behandling av epistaxis
  • Fjerning av fremmedlegemer
  • Perifer vertigo, testing

Nevrologi

  • Orienterende nevrologisk status, herunder:
    • Hjernenerver
    • Sensibilitet
    • Kraft
    • Reflekser
    • Motilitet
    • Koordinasjonstester
    • Cerebellar funksjon
  • Bruk av anbefalte tester ved demensutredning, herunder med MMS

Psykiatri

  • Kjenne til diagnostiske kriterier, og beherske bruk av anbefalte tester, som ledd i utredning av psykiske lidelser. Herunder bruk av MADRS, AUDIT og andre validerte skjema.
  • Suicidalitetsvurdering
  • Prosedyrer ved tvangsinnleggelse 

Hjerte/kar

  • Auskultasjon av hjerte og halskar
  • Blodtrykksmåling, inkludert:
    • Ortostatisk blodtrykk
    • Ankel/arm-indeks
    • 24-timers blodtrykkstaking og -tyding
  • EKG-taking og -tyding

Lunge

  • Auskultasjon
  • Perkusjon
  • Lungefunksjonstesting med spirometri inkludert bruk av reversibilitetstest
  • Bruk av hjelpemidler i astma-/KOLS-behandling, herunder:
    • Opplæring i bruk av PEF-måler
    • Bruk av forstøver
    • Bruk av oksygentilskudd

Endokrinologi

  • Opplæring i egenmåling av blodsukker og injeksjonsteknikk
  • Bruk av skjema for årskontroll av diabetes

Gynekologi

  • Gynekologisk undersøkelse med bakteriologisk og cytologisk prøvetaking
  • Innlegging og uttak av spiral og p-stav
  • Vurdere bekkenbunnsfunksjon, inkludert post-partum
  • Utredning av urininkontinens

Obstetrikk

  • SF-mål, fosterlyd, leievurdering

Bryst

  • Undersøkelse av bryst og aksiller

Mannlige genitalia

  • Undersøkelse av ytre genitalia
  • Prostataundersøkelse

Mage/tarm

  • Inspeksjon
  • Auskultasjon
  • Perkusjon
  • Palpasjon
  • Rektaleksplorasjon

Urinveier

  • Blærekateterisering

Hud

  • Hudundersøkelse
  • Biopsi fra hud
  • Kryobehandling/curettage
  • Behandling av akutte og kroniske sår
  • Behandling av brannskader

Fysikalsk medisin/ortopedi

  • Nakke-/ryggundersøkelse
  • Leddundersøkelse 

Småkirurgi

  • Injeksjonsbehandling
  • Leddpunksjon
  • Lokal- og ledningsanestesi
  • Hudsutur
  • Fjerning av hudtumores
  • Insisjon av abcess

Først publisert: 27.08.2018 Siste faglige endring: 26.11.2025