Gå til hovedinnhold
ForsidenPsykisk helse- og rusarbeid for voksnePlanlegging og samarbeid om helhetlig behandling og oppfølging i kommunen

Kommunens psykisk helse- og rustjenester til voksne skal være tverrfaglige, helhetlige og tilgjengelige for alle som oppholder seg i kommunen

Kommunens psykisk helse- og rustjenester skal raskt kunne tilby kartlegging, informasjon og veiledning, behandling og oppfølging til voksne med psykiske helse- eller rusmiddelproblemer. Tjenestene bør planlegges med tanke på og arbeide for å unngå eller minimere stigma og diskriminering av brukere eller pasienter, både på individ- og gruppenivå.

Det innebærer å

  • gi kunnskapsbasert oppfølging og behandling på laveste effektive omsorgsnivå
  • jobbe helhetlig med bedring og mestring samt støtte den enkelte i sin personlige prosess for å fremme livskvalitet og bedre levekår – Recovery (napha.no)
  • tilpasse tjenestetilbudet i samarbeid med brukeren – Bruker- og pårørendemedvirkning på individnivå
  • tilby korttidsterapi, råd, veiledning og veiledet selvhjelp
  • vurdere åpningstider som passer målgruppens behov
  • kartlegge og vurdere behovet for brukere eller pasienter og tilby tilpasset hjelp
  • benytte arenafleksible tjenester og digitale tjenester der det er hensiktsmessig
  • ha et familie- og nettverksperspektiv
  • jobbe systematisk med kultur og holdninger i psykisk helse- og rustjenestene for å motvirke skam og stigma
  • samarbeide med øvrige kommunale helse- og omsorgstjenester, fastlege og spesialisthelsetjenesten, samt andre kommunale velferdstjenester – for å oppnå et samordnet tilbud med høy tilgjengelighet
  • samarbeide med brukerorganisasjoner og frivillige, private og ideelle organisasjoner

Fastlegen er ofte det første kontaktpunktet for voksne med psykisk helse- eller rusmiddelproblemer som søker hjelp. Fastlegen bør derfor ha god kjennskap til og samarbeide med kommunens psykisk helse- og rustjenester.

Informasjon om psykisk helse- og rustjenestene bør

  • samles i kommunens informasjonskanaler i en helhetlig oversikt over alle relevante psykisk helse- og rustjenester
  • tilrettelegges slik at innbyggerne kan finne informasjon om tjenestene, uavhengig av alder, funksjonshindringer, språk, helsekompetanse eller digital kompetanse – informasjonen må også kunne tilgjengeliggjøres for personer som mangler digitale verktøy
  • tilpasses for personer eller grupper som kan være vanskelig å nå – for eksempel minoriteter, bostedsløse eller innsatte i fengsel
  • inkludere kontaktinformasjon, åpningstider og annen praktisk informasjon om hvordan komme i kontakt med tjenestene
  • gi oversikt over relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner, både frivillige, private og ideelle

Godt lokalt psykisk helse- og rusarbeid er tverrfaglig og benytter gjerne bredden av tilbud i kommunens tiltaksapparat for å oppnå helhetlige og målrettede tiltak. Tiltak som bedrer psykososial fungering, somatisk helse, levekår og boligsosiale forhold er ofte like viktige og effektive som tradisjonell behandling.

Hovedmålet for lokale psykisk helse- og rustjenester for voksne er å hjelpe brukere og pasienter til bedre livskvalitet. Det innebærer både behandling av etablerte utfordringer og forebygging av ytterligere funksjonsfall. Hjelpen baseres på prinsippet Hva er viktig for deg (ks.no).

E-læringskurset Recovery og recoverystøtte (napha.no), ment for ansatte og ledere i psykisk helse- og rustjenester, viser hvordan en recoveryorientert tjeneste kan bygges opp og hva recovery og recoverystøtte er.

Fastlegen involveres ved behov i gjennomføring og oppfølging av psykisk helse- og rustjenester, og ved henvisning til utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten.

Psykisk helse- og rustjenester spenner fra lavterskeltilbud og tiltak ved mildere problemer til omfattende koordinerte forløp, og kan inkludere

  • lavterskel psykisk helse- og rustjenester – for eksempel rask psykisk helsehjelp
  • kontakt- og veiledningsstelefoner (helsenorge.no)
  • selvhjelpsgrupper (selvhjelp.no)
  • mestringskurs for mild eller moderat depresjon, belastningsmestring og hverdagsglede (psykiskhelse.no)
  • samtale og rådgivningstilbud – for eksempel henvisningsfri psykolog eller annet kompetent helse -og sosialfaglig personell
  • veiledet selvhjelp (veiledetselvhjelp.no)
  • digitale kartleggings- og behandlingsverktøy
  • psykisk helse- og rustjenester i hjemmet
  • arenafleksible oppsøkende tjenester som møter brukere eller pasienter med psykisk helse- eller rusmiddelproblemer der de oppholder seg
  • strukturert tverrfaglig oppfølgingsteam (sintef.no) for brukere eller pasienter med store og sammensatte behov (behov for langvarige og koordinerte tjenester)
  • ACT-, FACT- og FACT ung-team
  • tilpassede sosiale arenaer
  • oppsøkende somatiske helsetjenester
  • skadeforebyggende- eller reduserende tiltak

Gjør informasjonen tilgjengelig ved å

  • tilrettelegge informasjonen i kommunens informasjonskanaler i henhold til plikten til universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjoner (uutilsynet.no)
  • tilpasse den kulturelt og språklig og bruke tolk i henhold til veiledende materiell for bruk av tolk i helsetjenesten (helsenorge.no) og øvrig regelverk for utgifter ved bruk av tolk 
  • gi oppsøkende informasjon og bruk gjerne veilederen hvordan nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn (imdi.no) og erfaringer fra COVID-19 pandemien med grupper som er vanskelige å nå som er også beskrevet i Koronavirus-fakta, råd og tiltak for  kommunikasjon med minoritets- og innvandrermiljøer, og andre grupper som kan være  vanskelig å nå (fhi.no).
  • veilede ansatte i kriminalomsorgen og sørge for tilgang til ikke-digital skriftlig informasjon for utdeling i fengsler
  • gjør kontakt også via ikke-digitale informasjonskanaler enn nettsider enkelt tilgjengelig – for eksempel ved tydelig oppføring av telefonnummer og informasjon om mulighet for personlig oppmøte

Psykisk helse- og rusarbeid kan ellers involvere blant annet

  • psykisk helse- og rustjenester
  • fastlege
  • legevakt
  • tannhelsetjeneste
  • koordinerende enhet i kommunen
  • habilitering og rehabiliteringstjeneste
  • psykososialt kriseteam
  • helsetjeneste i skoler
  • helsestasjonstjeneste
  • helsetjenester i hjemmet
  • plass i institusjon
  • barneverntjeneste
  • familievernkontor
  • NAV
  • SLT koordinator – SLT modellen (konfliktraadet.no)
  • boligtjeneste
  • relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner, både frivillige, private og ideelle

Listen er ikke uttømmende – relevante aktører vurderes lokalt.

Kommunens plikt til å sørge for psykisk helse- og rustjenester er en integrert del av kommunens sørge-for-ansvar for personer med psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne, se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 og § 3-2 (lovdata.no).

Kommunen avgjør selv hvordan psykisk helse- og rustjenestene best kan organiseres. Forsvarlighetskravet innebærer både at kommunens deltjenester skal være forsvarlige og at kommunens tjenestetilbud som helhet må organiseres og gjennomføres forsvarlig, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd bokstav a (lovdata.no). Kommunen må også innrette sin virksomhet slik at samarbeidet mellom kommunens helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjenesten om å yte helse- og omsorgstjenester til den enkelte bruker er forsvarlig.

Kommunens plikter i helse- og omsorgstjenesteloven er utformet overordnet og profesjonsnøytralt med krav om at tilstrekkelig fagkompetanse sikres i tjenestene, jf. forsvarlighetskravet i helse- og  omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd bokstav d (lovdata.no). Det er innført særskilt krav til psykologkompetanse i kommunen, for å sikre nødvendig kompetanseheving om psykisk helse innen kommunens psykisk helse- og rustjenester og i øvrige deler av kommunens helse- og omsorgstjeneste.

Psykisk helse inkludert rusmiddelproblemer har lenge hatt stort omfang {Mykletun, 2009 #43} og er en omfattende og voksende utfordring. For samfunnet, helse- og omsorgstjenester spesifikt og for enkeltindivider, inkludert pårørende og nettverk rundt den som har psykisk helse- eller rusmiddelproblemer, er det derfor avgjørende å tilby effektive tjenester på riktig nivå.

Rundt halvparten av den voksne befolkningen vil ha hatt en psykisk lidelse i løpet av livet, og omtrent en tredjedel har en psykisk lidelse i løpet av et år (Mykletun et al., 2023). Forekomsten i Norge er på nivå med andre vestlige land, men er for mange grupper ifølge Folkehelserapporten - Helsetilstanden i Norge (fhi.no) økende. Gode effektive tilbud for å lette eller behandle psykiske lidelser er viktig for den enkeltes livskvalitet og er i tillegg et samfunnsøkonomisk spørsmål. Studier viser også at psykiske lidelser utgjør tre av de ti mest kostnadskrevende sykdommene i Norge. Schizofreni, angst og depresjon bruker alene flere titalls milliarder i helsebudsjettet. Samlet koster psykisk lidelse rundt 70 milliarder kun i ren ytelse av alle typer helsetjenester og er den desidert mest kostnadskrevende sykdomsgruppen i befolkningen under 70 år (Kinge et al., 2023).

World Mental Health Report (who.int) fra Verdens helseorganisasjon legger påpeker at behovet på psykisk helsefeltet er stort og oppfordrer relevante aktører i alle land til å øke forpliktelsen for gode tjenester.

Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjenester (Dokument 3:13 (2020–2021) (riksrevisjonen.no) pekte på mangler i helse- og omsorgstjenester til voksne med psykisk helse- eller rusmiddelproblemer i kommunene, og gav på enkelte områder alvorlig kritikk.

Brukererfaringsundersøkelse - Hvordan opplever personer med rusmiddelproblemer de kommunale tjenestene de mottar? (korus.no) tyder gjennom flere år på at det fortsatt er et forbedringspotensial både i tilgjengelighet, informasjon og nytte av kommunale rustjenester

Riksrevisjonens undersøkelse av helse-, opplærings- og velferdstjenester til innsatte i fengsel  Dokument 3:4 (2022–2023) (riksrevisjonen.no) konkluderte med at innsatte med rusmiddelproblemer og psykiske lidelser ikke får fullgod tilgang til helse- og omsorgstjenester. Innsatte i fengsel kan også ha begrensinger som en del av sine soningsforhold som gjør de avhengig av ansatte i kriminalomsorgen for informasjon om- og kontakt med kommunale tjenester.

Struktur og fleksibilitet i oppfølging og koordinering – Sluttrapport i evaluering av pilot for strukturert tverrfagligoppfølgingsteam (sintef.no) viser at oppfølgingsteam som en generisk arbeidsform understøtter brukerrettigheter og kommunens plikt til å gi god og koordinert oppfølging til innbyggere med store og sammensatte behov

Det er kjent gjennom undersøkelser gjort av Norsk institutt for menneskerettigheter (nhri.no) at særlig brukere og pasienter med rusmiddelproblemer er utsatt for stigma og diskriminering.

Rapporten Befolkningens helsekompetanse, del I påpeker at "høy helsekompetanse er knyttet til god fysisk og psykisk helse, og lav helsekompetanse er en samfunns- og helsepolitisk utfordring". Og videre at mange med psykisk helseproblemer oppgir at det er en betydelig utfordring å finne informasjon om hvordan psykiske problemer kan håndteres. Det viser et behov for mer, bedre tilpasset og lettere tilgjengelig informasjon om psykiske utfordringer.

Kompetanse Norges rapport fra 2021 Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse (kompetansenorge.no) pekte på at 14 prosent av befolkningen har lav digital kompetanse og kan ha store utfordringer med digitale selvbetjeningsløsninger. Dermed er ulike måter å komme i kontakt med tjenestene på viktig. Ett samlet informasjons og ett kontaktpunkt gjør tjenestene mer tilgjengelig og tilrettelegger for raskt å kunne gi et koordinert tjenestetilbud. Ulike måter for å komme i kontakt med tjenestene sammen med oppsøkende virksomhet der det er behov for det øker tilgjengeligheten.

Statens undersøkelseskommisjon rapport Betalingsvansker - en pasientsikkerhetsrisiko (ukom.no) konkluderer med at egenandeler hindrer enkelte i få nødvendig helsehjelp. Ikke-møtt gebyrer antas å bidra til underbruk av nødvendige tjenester blant de som har størst utfordringer. Og at en slik variasjon utfordrer prinsippet om likebehandling.

Kommunen kan ikke ta egenandel fra pasienter eller brukere for ytelse av psykisk helse- og rustjenester. Egenandeler kan bare kreves når det foreligger hjemmel i lov eller forskrift, og slik hjemmel er ikke gitt for nevnte tjenester. Dette gjelder både individrettede tjenester og gruppebaserte tilbud.

Lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet (lovtdata.no) forplikter kommunen til å gi individuelt tilpasset bistand til vanskeligstilte på boligmarkedet, og bistand til å skaffe boliger med særlig tilpasning for dem som trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller av andre årsaker.

Kinge, J. M., Dieleman, J. L., Karlstad, Ø., Knudsen, A. K., Klitkou, S. T., Hay, S. I., Vos, T., Murray, C. J., & Vollset, S. E. (2023). Disease-specific health spending by age, sex, and type of care in Norway: a national health registry study. BMC medicine, 21(1), 201.

Mykletun, A., Knudsen, A. K., & Mathiesen, K. S. (2009). Psykiske lidelser i Norge: Et folkehelseperspektiv. ,


Siste faglige endring: 26. februar 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Kommunens psykisk helse- og rustjenester til voksne skal være tverrfaglige, helhetlige og tilgjengelige for alle som oppholder seg i kommunen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 26. februar 2025, lest 19. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/psykisk-helse-og-rusarbeid-for-voksne/planlegging-og-samarbeid/kommunens-psykisk-helse-og-rustjenester-copy

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: