Lege i vakt og legevaktsentral skal ha kommunikasjonsberedskap og nødvendig kommunikasjonsutstyr knyttet til et felles, lukket, enhetlig og landsdekkende kommunikasjonsnett for helsepersonell i akuttmedisinsk beredskap i kommunen (Nødnett), jf. akuttmedisinforskriften § 12 f.
Leger som deltar i legevaktordningen (merk: gjelder også fastleger som utfører legevakt på
dagtid/kontortid, daglegevakt) og operatører i legevaktsentralen skal kunne kommunisere i nødnett, internt og på tvers av etablerte kommune- og regiongrenser, samt med andre nødetater, jf. akuttmedisinforskriften § 18.
Etter fastlegeforskriften § 13 første ledd, bokstav b., plikter fastlegen å delta i kommunens organiserte øyeblikkelig hjelp-tjeneste i kontortid, herunder tilgjengelighet nødnettet og ivaretakelse av utrykningsplikten. Denne plikten innebærer også å være tilgjengelig i helseradionettet eller nødnett.
Kommunens ansvar for nødmeldetjenesten innebærer at legevaktsentralen alltid skal være tilgjengelig og ha muligheter for konferansekobling med AMK-sentralen og andre legevaktsentraler, jf. akuttmedisinforskriften § 13 b. Det anbefales å benytte forhåndsdefinerte nummer som skal være kjent og lagret i kontrollromutstyret for nødnett. Samtaler som er rutet til feil legevaktsentral, settes i kontakt med riktig legevaktsentral eller konferansekobles til AMK-sentral. Rutinene for dette skal bygge på nasjonal standard for betjening av 116 117, jf. felles sambandsreglement.
Legevakten skal ha system for sporing og posisjonering av samtaler i legevaktsentralen, jf. akuttmedisinforskriften § 12 bokstav e. Dette innebærer som et minimum navn og telefonnummer.
Alle brukere av nødnett skal ha nødvendig kompetanse før utstyr tas i bruk. Dette innebærer gjennomgått godkjent opplæring i henhold til Nasjonal veileder for nødnett i helsetjenesten (norceresearch.no).
Her finner du lenke til e-læringskurs i bruk av nødnett hos Nasjonal kompetansetjeneste for prehospital akuttmedisin, NAKOS.