Arbeidsgiver har ansvar for å vurdere hvilke arbeidstakere dette gjelder, både helsepersonell og andre personellgrupper som f.eks. renholdere, kan pålegges å bruke arbeidstøy. På legevakten vil det være hygiene og smittevernhensyn som tilsier at arbeidsgiver må sørge for hensiktsmessig arbeidstøy.
Nødvendig verneutstyr kan være hansker, beskyttelsesfrakk, vernebriller/øyevern og ansiktsvern. P3-maske hører også med til personlig verneutstyr på en legevakt (munnbind beskytter ikke arbeidstaker mot eksponering for biologiske faktorer, men vil kunne brukes på pasienter der det mistenkes luftbåren smitte). Nasjonal faglige retningslinjer for håndtering av CBRNE-hendelser.
Bruk av uniform forplikter, kan skape trygghet og identifisering og bidra til nødvendig autoritet. Uniform kan også lette samarbeidet med andre aktører og bidra til at legevakten oppfattes som en profesjonell aktør i den akuttmedisinske kjede. Uniform bør tydelig merkes med yrkestittel/rolle som «lege» eller «sykepleier». Legevakten i Norge bør benytte ytterbekledning (jakker) med EN 471-godkjenning for verneklasse 2. Bukser klassifiseres som arbeidstøy, og det må benyttes vernevest (verneklasse 2) i tillegg for å oppnå tilstrekkelig refleksmerking jf. EN 471. Ved skadestedsarbeid må legevaktlegen ha vest eller lignende som tydelig angir rolle på skadested og er synlig i trafikkbildet.
Arbeidsgiver bør sørge for at helsepersonell i legevakt har egnet arbeidstøy, inkludert ytter- og skotøy, ved utrykning og sykebesøk. Arbeidsgiver skal utlevere nødvendig arbeidstøy og annet personlig verneutstyr, dersom arbeidstakerne kan bli utsatt for biologiske faktorer som f.eks. bakterier, virus og sopp.
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM) har mer informasjon om uniformering.