Kommunen bør tilrettelegge for at lege og eventuelt annet helsepersonell kan yte hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, blant annet rykke ut umiddelbart når det er nødvendig, jf. akuttmedisinforskriften § 6c.
Kommunen skal sørge for at legevakten er organisert og utstyrt slik at helsepersonell i vakt kan rykke ut ved ulykker og andre akutte situasjoner
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Legen tar beslutningen om å rykke ut på grunnlag av opplysningene om pasientens medisinske tilstand. Nødmeldesentralen sin vurdering av alvorlighet og hastegrad må vektlegges i vurderingen. Utrykning og sykebesøk er viktige legevaktoppgaver, beslutningen om å rykke ut vil alltid være basert på en konkret vurdering.
En rekke faktorer påvirker beslutningen om å rykke ut umiddelbart eller eventuelt å avvente inntil videre før ny vurdering tas.
Eksempler kan være:
- Kompetanse: lege, ambulansepersonell og sykepleier har ulik kompetanse. Hva som kan forventes å trenges bør vurderes i den enkelte situasjonen.
- Ressurser: Selv om ambulansepersonell kan ha nødvendig kompetanse, kan det være behov for lokal lege på hendelsessted, for eksempel ved hjertestans og ulykker med flere skadde.
- Sannsynlig tilstand der pasienten skal eller kan fraktes til sykehus uten nærmere involvering av legevakten («fast track»).
- Andre og alternative ressurser er tilgjengelige for rask utrykning og rask tilbakemelding om den medisinske alvorlighetsgraden.
- Samtidighetskonflikt: Legen er allerede opptatt med annen nødvendig aktivitet, for eksempel annen rød respons.
- Avstanden til pasienten og andre ressurser, og andre geografiske faktorer. Dette kan være reiserute eller plassering med tanke på enkleste transportrute til sykehus.
- Den mulige nytteeffekten ved at det er lege til stede. Dette kan gjelde behovet for diagnostikk eller hastegradsvurdering på stedet, behandling og monitorering på stedet og underveis til sykehus eller legevakt, usikker diagnose der det kan være risiko for forverring i tilstand eller prognose, ledelsesaspekter på skadested, og en rekke andre forhold. Nyttebegrepet omfatter mye mer enn prognose i medisinsk betydning, som for eksempel betydningen av å ha lege til stede for andre formål enn akuttmedisinsk innsats for den ene aktuelle pasienten og pårørende.
- Selv om luftambulanse er på vei til skadested eller pasient, bør legen vurdere å rykke ut fordi luftambulansen har en annen kompetanse og kan bli forhindret på grunn av vær, samtidighetskonflikt og flytidsbestemmelser.
Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) § 6 c.
Helsedirektoratet (2025). Kommunen skal sørge for at legevakten er organisert og utstyrt slik at helsepersonell i vakt kan rykke ut ved ulykker og andre akutte situasjoner [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 16. mai 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral-horingsutkast/organisering-av-legevaktordningen/kommunen-skal-sorge-for-at-legevakten-er-organisert-og-utstyrt-slik-at-helsepersonell-i-vakt-kan-rykke-ut-ved-ulykker-og-andre-akutte-situasjoner