Kommunen kan drifte legevaktsentralen (LVS) alene eller inngå samarbeid med andre kommuner.
Legevaktsentralen skal motta og håndtere henvendelser om øyeblikkelig hjelp via det nasjonale legevaktnummeret 116 117 og et fast og offentlig kjent 8-sifret direktenummer til legevaktsentralen, jf. akuttmedisinforskriften §12 a.-b.
Legevaktsentralen kan være samlokalisert med legevakt. Dette kan øke kompetanseutvekslingen mellom legevakt og legevaktsentral, bidra til at operatørene kan jobbe begge steder eller bytte på funksjoner og gi bedre tilrettelegging for samhandling med vaktpersonell.
Legevaktsentralen skal:
Innrette systemet for mottak av telefonhenvendelser slik at 80 prosent av alle normalt kan besvares innen to minutter
Ansatte i legevaktsentralen skal ha nødvendig opplæring, erfaring og kompetanse til kartlegge og vurdere pasientens helsetilstand, fastsette hastegrad, gi veiledning og medisinske råd og iverksette andre nødvendige tiltak.
Kommunisere direkte med AMK-sentralen.
Videreformidle eller konferansekoble henvendelser om akuttmedisinsk hjelp til riktig AMK-sentral.
Videreformidle øyeblikkelig hjelp til andre legevaktsentraler.
Videreformidle henvendelser til helse- og omsorgstjenesten i kommunen, lege i vakt, fastlege, jordmor, kriseteam og andre relevante instanser.
Operatør i legevaktsentralen bør ha tilgang til folkeregisteret og fastlegedatabasen. Videre bør det være tilgang til elektronisk beslutningsstøtte- og rådgivningsverktøy som bygger på oppdatert medisinsk kunnskap, og operatørene må gis opplæring i bruken av disse. Eksempler på verktøy er Legevaktindeks og Norwegian Manchester Triage Group. Det bør tilstrebes at mindre erfarne operatører arbeider sammen med mer erfarne operatører. Det vil for alle operatører være behov for oppfølging/tilsyn tilpasset volum og kompetanse. Operatør må kunne rådføre seg med vaktlege ved behov.
Akuttmedisinforskriften § 13 angir krav til organisering og bemanning av legevaktsentralen. Akuttmedisinforskriften § 13 bokstav d setter krav til at legevaktsentralen skal innrette systemet for mottak av telefonhenvendelser slik at 80 prosent av alle henvendelser kan besvares normalt innen to minutter. Dette er en nasjonal kvalitetsindikator, som Helsedirektoratet presenterer her. Kravet til svartid skal bidra til å sikre god kvalitet og service i legevaktsentralen samt at befolkningen skal være trygge på at de får god hjelp i akutte situasjoner. Alle legevaktsentraler må ha lagt inn beskjed om å ringe 113 ved akutte og tidskritiske hendelser. I svartjenesten for 116 117 er dette allerede lagt inn.
Bruk av video
Det er operatøren som besvarer anropet, som vurderer om video skal benyttes. Hensikten med bruk av video er å øke operatørens situasjonsforståelse og optimalisere muligheten for å gi tilpasset hjelp. Det kan støtte operatørens beslutning om riktig respons, gi mulighet for god veiledning til innringer, skape økt trygghet for innringer og bedre grunnlaget for å gi råd tilpasset den aktuelle hendelsen. Video kan også benyttes til vurdering av operative forhold. Nytteverdien av å bruke video bør vurderes i hvert enkelt tilfelle. Bruk av video skal ikke forsinke responstid og helsehjelp. Kurset "Bruk av video i legevaktsentralen" kan du finne her.
Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) §§12 a-c, 13.
Normen er en bransjenorm for informasjonssikkerhet og personvern, og utarbeidet og forvaltet av organisasjoner og virksomheter i helsesektoren. Se Normen.
Helsedirektoratet (2025). Kommunen skal ha tilbud om legevaktsentral hele døgnet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 19. mai 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral-horingsutkast/organisering-av-legevaktordningen/kommunen-skal-ha-tilbud-om-legevaktsentral-hele-dognet