Når det er nødvendig for å ivareta pasientsikkerheten og for å yte forsvarlige helse- og omsorgstjenester, har helse- og omsorgstjenesten plikt til å bruke kvalifisert tolk. I vurderingen av om bruk av tolk er nødvendig, skal det blant annet legges vekt på om det kan kommuniseres forsvarlig uten tolk og sakens alvorlighet og karakter, jf. tolkeloven § 6 første ledd (lovdata). Ved tvil om kommunikasjonen blir forsvarlig uten tolk, bør det bestilles tolk. Bruk av tolk kan være avgjørende for pasient- og brukersikkerheten.
Offentlige organer skal ikke bruke barn til tolking eller annen formidling av informasjon.
Unntak kan gjøres når det er nødvendig i nødssituasjoner eller i tilfeller der det ut fra hensynet til barnet og omstendighetene for øvrig må anses forsvarlig.
Ved språkbarrierer har helse- og omsorgspersonell plikt til å vurdere behovet for tolk, og eventuelt skaffe tolk med nødvendige kvalifikasjoner. Legevakten bør ha retningslinjer for bestilling og bruk av kvalifisert tolk, jf. tolkeforskriften § 2.
Helsepersonell på legevakten skal informere pasienten/brukeren om mulighet for bruk av tolk og forklare hvorfor det kan være nødvendig å bruke tolk, se brosjyre som er tilgjengelig på flere språk: "Tolk for deg som er pasient i helsetjenesten – Rett til informasjon på ditt språk".
Helsepersonell har plikt til å vurdere behovet for og å bestille tolk med nødvendige kvalifikasjoner, samt ansvar for å:
- informere pasienter og brukere om muligheten og plikten til å bruke tolk for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
- forklare hvorfor tolk er nødvendig til pasient eller bruker som ikke selv ønsker å bruke tolk, men hvor det vurderes som nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
- informere pasient/bruker om klagemulighet når tolkingen ikke har vært tilfredsstillende.
Legevakten har ansvar for:
- å ha en avtale om tolketjeneste basert på telefon- eller skjermtolking for å sikre rask tilgang til tolk og ikke bare mulighet for å gjennomføre bestilling av tolk til alle døgnets tider.
- å sikre at nødvendig utstyr er tilgjengelig for gjennomføring av tolkeoppdrag.
- opplæring av ansatte i tolkebruk; fra vurdering av tolkebehov til bestilling av kvalifiserte tolker og gjennomføring av en tolket samtale.
Her finnes hjelp til å utarbeide lokale rutiner og prosedyrer:
- Når må man bruke tolk? (imdi.no)
- Ulike måter å tolke på (imdi.no)
- Veileder for kjøp av tolketjenester til offentlige virksomheter (imdi.no)
- Nasjonalt tolkeregister
Kommunen skal dekke alle utgifter til tolk på legevakten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 11-1.
Tilgang til døgnkontinuerlig tolketjeneste på legevakt er en nasjonal kvalitetsindikator for legevakt.