Minst en lege skal være tilgjengelig for legevakt hele døgnet. Fastlegen plikter å delta i legevaktordning med mindre fastlegen er fritatt fra denne plikten.
1. Organisering av legevaktordningen
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Kommunen skal:
- tilby en legevaktordning som sikrer befolkningens behov for øyeblikkelig hjelp ved akutt sykdom og skade hele døgnet, hele året. Ansvaret er overlappende med fastlegenes ansvar for øyeblikkelig hjelp. Legevakten skal være i stand til å:
- vurdere, gi råd og veilede ved henvendelser om øyeblikkelig hjelp
- diagnostisere og behandle akutte medisinske tilstander ved legekonsultasjoner og sykebesøk og ved behov henvise til andre tjenester i kommunen, blant annet fastlege, og eventuelt spesialisthelsetjeneste og
- ha tilstrekkelig bemanning, kompetanse og beredskapsplaner for økt bemanning og tjenesteytelse ved økt pasientpågang, smitteutbrudd og ulykker mm.
- organisere legevaktsentral for å motta legevakthenvendelser på det nasjonale legevaktnummeret 116 117. Personell på legevaktene og lege i vaktberedskap skal være knyttet opp mot det nasjonale nødnettet.
- sørge for at personer som oppholder seg i kommunen får nødvendige helse- og omsorgstjenester. Kommunen skal tilby hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 3 a-c.
Kommunal legevakt er en integrert del av allmennlegetjenesten og utgjør, sammen med medisinsk nødmeldetjeneste og ambulansetjenesten, den akuttmedisinske beredskap av helse- og omsorgstjenester utenfor sykehus.
Modeller for organisering av legevakt
1. En-kommune legevakt
En kommune kan velge å organisere legevakt som en kommunal tjeneste for kun sin kommune. Legevaktordningen gjelder da kun for denne kommunen og legevaktdistriktet vil være sammenfallende med kommunens areal.
Legevaktsentralen skal hele døgnet ha kunnskap om hvem som er vaktlege/r, hvilket områdeansvar de har og hvordan de kontaktes via nødnettet, ev. supplert med annen kommunikasjon.
2. Interkommunalt legevakt
Kommuner kan utføre felles oppgaver gjennom et interkommunalt samarbeid, jf. kommuneloven §17-1.
Interkommunalt samarbeid innebærer et samarbeid mellom flere kommuner om drift av legevakt hele døgnet. Flere kommuner, som samarbeider om legevaktordningen, vil utgjøre et legevaktdistrikt. Et legevaktdistrikt kan ha et eller flere legevaktlokaler. Hvert legevaktdistrikt skal være tilknyttet en legevaktsentral (LV-sentral).
Daglegevakt
Med daglegevakt menes den legevaktordningen som kommunen har etablert i fastlegens åpningstid (08:00-16:00 hverdager).
Kommunen har ansvaret for legevakt døgnet rundt. Organiseringen av legevakt på dagtid kan variere.
I befolkningsrike kommuner er daglegevakt oftest organisert i legevaktlokalet, enten ved deltakelse av fastleger, eller ved fast ansatte legevaktleger, samt at de har tilstrekkelig tilgang til annet helsepersonell og nødvendig utstyr knyttet til det å utøve en faglig forsvarlig legevakt.
I mindre befolkningsrike kommuner, er daglegevakt oftest organisert ved at fastlegene fyller legevaktfunksjonen og er legevaktleger på dagtid. Tjenesten skal være avtalefestet mellom kommunen og den enkelte fastlege som inngår i ordningen. Lege ved fastlegekontor som er med i en kommunal daglegevaktordning, er lege i vakt i henhold til akuttmedisinforskriften, uavhengig av hvor legevaktlokalet er plassert, i eller utenfor fastlegekontoret. Legen i slik daglegevakt mottar pasienter på legekontoret og/eller rykker ut dersom det er nødvendig.
For å sikre befolkningens tilgjengelighet til legevakt, bør kommunen ha informasjon om lokalisering av legevakttilbudet dag, kveld, natt og helg.
Fastlegens deltakelse i legevakt
Legevaktens tjenester kan ikke sees isolert fra fastlegeordningen og andre tjenester.
Fastlegen har plikt til å delta i kommunens organiserte øyeblikkelig hjelp-tjeneste for egne listeinnbyggere i åpningstiden. Plikten til å yte øyeblikkelig hjelp for andre enn egne listeinnbyggere i åpningstiden skal være regulert i avtalen som er inngått mellom kommunen og fastlegen og organisert slik at det ikke er tvil om hvem som ivaretar legevaktordningen til enhver tid. Dette gjelder også for utrykning i kontortiden.
Fastlegen plikter etter fastlegeforskriften § 13 å delta i:
- Kommunal eller interkommunal legevakt utenfor ordinær åpningstid.
- Kommunens organiserte øyeblikkelig hjelp-tjeneste i fastlegens åpningstid, herunder tilgjengelighet i nødnettet og ivaretakelse av utrykningsplikten.
Det vil være opp til kommunen å vurdere om fastlegen skal delta, eventuelt om fastlegen er fritatt jf. fastlegeforskriften § 13 tredje og fjerde ledd. Leger i spesialisering har rett til vakt under del 1 av spesialiseringen og under spesialisering i allmennmedisin. Legevaktledelsen har ansvar for å ha oversikt over vakter og eventuelle vaktbytter.
- Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) §§6 og 13 a.
- Fastlegeforskriften § 13.
- Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 3 a-c.
- Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) § 17-1.
- Rundskriv I-5/15 Akuttmedisinforskriften med merknader til enkelte bestemmelser av 30. april 2015
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Kommunen kan drifte legevaktsentralen (LVS) alene eller inngå samarbeid med andre kommuner.
Legevaktsentralen skal motta og håndtere henvendelser om øyeblikkelig hjelp via det nasjonale legevaktnummeret 116 117 og et fast og offentlig kjent 8-sifret direktenummer til legevaktsentralen, jf. akuttmedisinforskriften §12 a.-b.
Legevaktsentralen kan være samlokalisert med legevakt. Dette kan øke kompetanseutvekslingen mellom legevakt og legevaktsentral, bidra til at operatørene kan jobbe begge steder eller bytte på funksjoner og gi bedre tilrettelegging for samhandling med vaktpersonell.
Legevaktsentralen skal:
- Innrette systemet for mottak av telefonhenvendelser slik at 80 prosent av alle normalt kan besvares innen to minutter
- Ansatte i legevaktsentralen skal ha nødvendig opplæring, erfaring og kompetanse til kartlegge og vurdere pasientens helsetilstand, fastsette hastegrad, gi veiledning og medisinske råd og iverksette andre nødvendige tiltak.
- Kommunisere direkte med AMK-sentralen.
- Videreformidle eller konferansekoble henvendelser om akuttmedisinsk hjelp til riktig AMK-sentral.
- Videreformidle øyeblikkelig hjelp til andre legevaktsentraler.
- Videreformidle henvendelser til helse- og omsorgstjenesten i kommunen, lege i vakt, fastlege, jordmor, kriseteam og andre relevante instanser.
Operatør i legevaktsentralen bør ha tilgang til folkeregisteret og fastlegedatabasen. Videre bør det være tilgang til elektronisk beslutningsstøtte- og rådgivningsverktøy som bygger på oppdatert medisinsk kunnskap, og operatørene må gis opplæring i bruken av disse. Eksempler på verktøy er Legevaktindeks og Norwegian Manchester Triage Group. Det bør tilstrebes at mindre erfarne operatører arbeider sammen med mer erfarne operatører. Det vil for alle operatører være behov for oppfølging/tilsyn tilpasset volum og kompetanse. Operatør må kunne rådføre seg med vaktlege ved behov.
Akuttmedisinforskriften § 13 angir krav til organisering og bemanning av legevaktsentralen. Akuttmedisinforskriften § 13 bokstav d setter krav til at legevaktsentralen skal innrette systemet for mottak av telefonhenvendelser slik at 80 prosent av alle henvendelser kan besvares normalt innen to minutter. Dette er en nasjonal kvalitetsindikator, som Helsedirektoratet presenterer her. Kravet til svartid skal bidra til å sikre god kvalitet og service i legevaktsentralen samt at befolkningen skal være trygge på at de får god hjelp i akutte situasjoner. Alle legevaktsentraler må ha lagt inn beskjed om å ringe 113 ved akutte og tidskritiske hendelser. I svartjenesten for 116 117 er dette allerede lagt inn.
Bruk av video
Det er operatøren som besvarer anropet, som vurderer om video skal benyttes. Hensikten med bruk av video er å øke operatørens situasjonsforståelse og optimalisere muligheten for å gi tilpasset hjelp. Det kan støtte operatørens beslutning om riktig respons, gi mulighet for god veiledning til innringer, skape økt trygghet for innringer og bedre grunnlaget for å gi råd tilpasset den aktuelle hendelsen. Video kan også benyttes til vurdering av operative forhold. Nytteverdien av å bruke video bør vurderes i hvert enkelt tilfelle. Bruk av video skal ikke forsinke responstid og helsehjelp. Kurset "Bruk av video i legevaktsentralen" kan du finne her.
Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) §§12 a-c, 13.
Normen er en bransjenorm for informasjonssikkerhet og personvern, og utarbeidet og forvaltet av organisasjoner og virksomheter i helsesektoren. Se Normen.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Telefonvurdering er krevende. Det bør tilrettelegges for avskjerming, arbeidsro og god arbeidsflyt for hver operatør. Legevaktsentralen bør derfor plasseres i et egnet rom, skjermet fra resten av legevakten og best mulig beskyttet mot støy. Ved etablering i nye lokaler, bør det tas høyde for at legevaktsentralen kan utvides med flere operatørplasser i fremtiden.
Utforming av operatørplasser
Hver arbeidsstasjon trenger plass til både IKT-utstyr og annet elektronisk verktøy, flere dataskjermer og ulike oppslagsverk. Det bør være god avstand mellom arbeidsstasjonene, slik at man demper støy.
Antall operatørplasser bør beregnes ut fra befolkningsgrunnlaget i legevaktdistriktet, samt ta høyde for sesongvariasjoner og andre travle perioder. Dersom sentralen har tilleggsfunksjoner ut over å besvare 116 117 og annet legevaktnummer, som f.eks. responssenter og oppgaver innenfor velferdsteknologi, må dette tas hensyn til. Alternativt kan LV-sentraler samarbeide om telefonhåndtering. Dette krever planlegging og en god samhandlingsløsning og tilgang til felles journalsystem. Tilgang til nødstrøm må sikres.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Lege i vakt og legevaktsentral skal ha kommunikasjonsberedskap og nødvendig kommunikasjonsutstyr knyttet til et felles, lukket, enhetlig og landsdekkende kommunikasjonsnett for helsepersonell i akuttmedisinsk beredskap i kommunen (Nødnett), jf. akuttmedisinforskriften § 12 f.
Leger som deltar i legevaktordningen (merk: gjelder også fastleger som utfører legevakt på
dagtid/kontortid, daglegevakt) og operatører i legevaktsentralen skal kunne kommunisere i nødnett, internt og på tvers av etablerte kommune- og regiongrenser, samt med andre nødetater, jf. akuttmedisinforskriften § 18.
Etter fastlegeforskriften § 13 første ledd, bokstav b., plikter fastlegen å delta i kommunens organiserte øyeblikkelig hjelp-tjeneste i kontortid, herunder tilgjengelighet nødnettet og ivaretakelse av utrykningsplikten. Denne plikten innebærer også å være tilgjengelig i helseradionettet eller nødnett.
Kommunens ansvar for nødmeldetjenesten innebærer at legevaktsentralen alltid skal være tilgjengelig og ha muligheter for konferansekobling med AMK-sentralen og andre legevaktsentraler, jf. akuttmedisinforskriften § 13 b. Det anbefales å benytte forhåndsdefinerte nummer som skal være kjent og lagret i kontrollromutstyret for nødnett. Samtaler som er rutet til feil legevaktsentral, settes i kontakt med riktig legevaktsentral eller konferansekobles til AMK-sentral. Rutinene for dette skal bygge på nasjonal standard for betjening av 116 117, jf. felles sambandsreglement.
Legevakten skal ha system for sporing og posisjonering av samtaler i legevaktsentralen, jf. akuttmedisinforskriften § 12 bokstav e. Dette innebærer som et minimum navn og telefonnummer.
Alle brukere av nødnett skal ha nødvendig kompetanse før utstyr tas i bruk. Dette innebærer gjennomgått godkjent opplæring i henhold til Nasjonal veileder for nødnett i helsetjenesten (norceresearch.no).
Her finner du lenke til e-læringskurs i bruk av nødnett hos Nasjonal kompetansetjeneste for prehospital akuttmedisin, NAKOS.
Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) §§12 e-f., 13 b og 18.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Lydopptaket skal som hovedregel oppbevares i tre år.
Veiledning
Det følger av akuttmedisinforskriften § 13 bokstav e at legevaktsentralene skal ha utstyr for lydopptak av viktig trafikk, herunder lydopptak til bruk for dokumentasjon og kvalitetssikring av virksomheten.
Lydloggen skal inkludere både telefoni- og samtaler i Nødnettet. Lydopptak er å anse som en del av pasientens journal, og de generelle reglene for pasientjournal gjelder, inkludert reglene for taushetsplikt og pasienters rett til innsyn, jf. helsepersonelloven kapittel 5 og 8, samt pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 5. Dokumentasjonen skal blant annet ivareta hensynet til etterprøvbarhet.
Innsyn i lydloggen
En generell henvendelse om innsyn i egen pasientjournal kan ivaretas ved at det gis innsyn i den skriftlige delen av journalen og informasjon til pasienten om at nødvendig informasjon fra lydopptaket er nedtegnet der. Dersom pasienten ber om det, har han eller hun også rett til avspilling av lydopptaket.
Lydlogg (også kalt medielogg) kan etter avtale leveres av Helsetjenestens driftsorganisasjon (HDO), eller LVS kan ha lokal lydlogg integrert i kontrollromsystemet (C-ICCS/LifeX).
Lydlogg for kvalitetssikring og opplæring
Lydlogg er et nyttig hjelpemiddel i opplæring, evaluering og kvalitetsforbedring av tjenesten. Gjennomgang av spesifikke lydlogger er et godt utgangspunkt for å diskutere og reflektere over kommunikasjon, medisinsk kunnskap og holdninger. Bruk av helseopplysninger til opplæringsformål krever samtykke fra pasienten hvis ikke annet unntak fra taushetsplikten foreligger. Tilsvarende gjelder for evaluering som ikke er del av kvalitetssikring av tjenesten. Slik bruk av helseopplysninger må derfor skje i samsvar med reglene om taushetsplikt. Helsepersonelloven § 26 åpner for at helseopplysninger på visse vilkår kan brukes til internt bruk for internkontroll og kvalitetssikring av tjenesten.
Eksempler på hvordan lydloggevaluering kan gjennomføres finnes på nettsidene til Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin og Nasjonalt kompetansesenter for helsetjenestens kommunikasjonsberedskap (KoKom).
Lydopptaket skal likevel ikke slettes etter tre år der opptaket er brukt som del av beslutningsgrunnlag i tilsyns-, klage- eller erstatningssaker, inngår i annen saksbehandling eller når opptaket av andre årsaker har verdi som dokumentasjon, jf. akuttmedisinforskriften § 20. Legevakten bør ha rutiner for regelmessig sletting. Datatilsynet har utarbeidet en egen veileder for lydopptak av samtaler
- Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) §§ 13 e., 20.
- Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) kap. 5 og 8.
- Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) kap.5.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Det følger av akuttmedisinforskriften § 13 bokstav c at legevaktsentralen skal veilede og gi råd samt prioritere og registrere henvendelser om behov for øyeblikkelig hjelp. Det bør være tilgang på beslutningsstøtte og rådgivningsverktøy for triagering og vurdering, både via telefon og ved oppmøte på legevakten. Det finnes ulike systemer for triagering og vurdering av pasienter. Noen er utviklet spesielt for telefonvurdering, mens andre er utviklet for å brukes når pasienten er fysisk til stede.
Bruk av beslutningsstøtteverktøy og god opplæring bidrar til at kvaliteten på tjenesten blir bedre og at vurdering, prioritering og tiltak blir mer ensartet. Det kan være en fordel å bruke samme beslutningsstøtteverktøy som de instansene man samarbeider med. Dette forebygger misforståelser i kommunikasjon med samarbeidspartnere.
Det finnes to norskutviklede verktøy til bruk ved prioritering og hastegradsvurdering for vurdering av telefonhenvendelser: Norsk indeks for medisinsk nødhjelp (NIMN) og Legevaktindeks. NIMN brukes til å fastsette hastegrad og beslutte tiltak ved de mest tidskritiske henvendelsene og er i bruk ved alle AMK-sentralene i Norge.
Legevaktindeks har hastegradsvurderinger og kriterier som er synkronisert med NIMN.
Legevaktindeks er utviklet spesielt for bruk i legevaktsentralen. Verktøyet støtter håndtering av den første kontakten med pasientene ved å strukturere samtalen via forslag til viktige spørsmål, råd om når pasienten bør tilses av lege, når det kan henvises til fastlege, og konkrete medisinske råd i tilfeller der pasienten ikke trenger legetilsyn. Legevaktindeks er tilgjengelig her.
Et annet triagesystem er Manchester Triage System (MTS). MTS finnes både for oppmøte- og telefontriage (Telephone Triage and Advice, TTA ), som kan gi en fordel ved at sammen system brukes både i legevaktsentralen og ved oppmøte i legevaktlokalet.
Pasienter som får avtale om å møte på legevakten, bør alltid gis en hastegrad uavhengig av hvor stor pasientpågangen til legevakten er. Dersom første vurdering er gjort over telefon og pasienten ikke mottar hjelp umiddelbart, bør pasienten triageres på nytt etter ankomst til legevaktlokalet. Det er viktig å ha et system for å revurdere hastegrad hos ventende pasienter. Legevakten bør ha rutiner for å øke bemanningene ved stor pasientpågang slik at ansatte kan gjennomføre og følge opp trigeringen.
- Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) §§ 13 c.
- Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd
- Helsepersonelloven §§ 4 og 16.
- Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Legevaktlokale bør ha skilting fra hovedvei til lokalet, skilting av inngang og merking av eventuelt dørklokke dersom inngangsdøren er låst i deler av døgnet. Det anbefales å bruke den offisielle logoen med det nasjonale legevaktnummeret. Skilt med rødt kors på hvit bakgrunn skal ikke benyttes på legevaktlokalet.
Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) regulerer kommunal legevaktordning. Legevakt er foreslått som en beskyttet tittel, men kan foreløpig også brukes av private. Men det er bare kommunale legevakter som kan bruke den offisielle logo med nasjonalt telefonnummer. Kommunale legevakter har ikke hjemmel til å bruke det røde korset på hvit bakgrunn ut fra bestemmelser i Genèvekonvensjonen. Statens vegvesen bruker rødt kors på hvit bakgrunn ved skilting til legevakt og sykehus basert på FN-konvensjonen om veitrafikk av 1968.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
En del av kravet til forsvarlige tjenester er å sikre at de ansatte kan overholde sine lovpålagte plikter, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 og helsepersonelloven §16. Dette innebærer blant annet at legevaktens lokaler, herunder venterommet, må utformes slik at taushetsplikten kan overholdes og slik at andre krav, til eksempelvis smittevern og sikkerhet, kan overholdes. Legevakten skal være tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne, i henhold til likestillings- og diskrimineringslovgivningen.
Venterommet bør være utformet slik at resepsjonen har god oversikt over alle som venter. Det bør være tilstrekkelig kapasitet med sitteplasser til forventet variasjon i besøkstall og ventetid, også i travle perioder. Det bør finnes egne pasienttoaletter og stellerom. Prinsippet om universell utforming skal ivaretas, og det bør derfor være god plass til rullestoler og minst ett toalett tilrettelagt for funksjonshemmede. Barn bør ha egen lekekrok.
Pasientmottak eller resepsjon tilrettelegges slik at pasienter kan kommunisere uten fare for at uvedkommende får tilgang på taushetsbelagt informasjon. Dersom førstevurdering er gjort over telefon, bør pasientmottaket eller resepsjonen være tilrettelagt slik at pasienten kan vurderes på nytt etter ankomst til legevaktlokalet. På den måten kan det fanges opp om pasientens tilstand har endret seg på en måte som får betydning for videre tiltak.
Det bør være alternativ inngang og tilgang på pårørenderom eller annet rom for pasienter som bør skjermes for egen del eller som de andre ventende bør skjermes fra på grunn av smitterisiko eller utagerende atferd. Sikkerhet for pasienter i venterommet må også håndteres tilsvarende som sikkerhet for personalet.
Legevakten bør også ha rutiner for hvordan ivareta dekontaminering av pasienter med for eksempel vanndusj for inntak i legevakten så ansatte ikke blir syke av ev kjemiske stoffer.
Venterom og lokaler bør videre ha beredskapskapasitet til å ta imot et økt antall pasienter ved skader og ulykker.
Kommunen bør også ha beredskapsplaner for etablering av reservelegevakt i et eller flere av sine fastlegekontorer ved tap av infrastruktur, digitale systemer, jf. se pkt. 2.2 om beredskapsplaner.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Det bør være tilstrekkelig undersøkelsesrom i legevaktlokalet slik at legevakten effektivt kan undersøke, vurdere og behandle pasienter.
Det bør være minst to undersøkelsesrom ved større legevakter, som plasseres slik at det sikres best mulig pasientflyt. Et av rommene bør utstyres som et akuttrom og minimum være 18-20 m2 for plass til akuttutstyr som krever plass og flere medarbeidere som arbeider sammen. Ved mindre legevakter som kun har ett undersøkelsesrom, bør dette ha en størrelse beskrevet for akuttrom. Man bør være oppmerksom på taushetsplikten ved plassering av møbler og skjermer for å hindre innsyn i elektronisk journalsystem.
Det bør være en funksjonell plassering av pasientstol, undersøkelsesbenk og tilgang til nødvendig utstyr innenfor arbeidsområdet. Sikkerheten bør ivaretas med hensiktsmessig møblering, alarm og egnet rømningsvei.
- Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1.
- Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) § 16.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Arbeidsgiver har ansvar for å vurdere hvilke arbeidstakere dette gjelder, både helsepersonell og andre personellgrupper som f.eks. renholdere, kan pålegges å bruke arbeidstøy. På legevakten vil det være hygiene og smittevernhensyn som tilsier at arbeidsgiver må sørge for hensiktsmessig arbeidstøy.
Nødvendig verneutstyr kan være hansker, beskyttelsesfrakk, vernebriller/øyevern og ansiktsvern. P3-maske hører også med til personlig verneutstyr på en legevakt (munnbind beskytter ikke arbeidstaker mot eksponering for biologiske faktorer, men vil kunne brukes på pasienter der det mistenkes luftbåren smitte). Nasjonal faglige retningslinjer for håndtering av CBRNE-hendelser.
Bruk av uniform forplikter, kan skape trygghet og identifisering og bidra til nødvendig autoritet. Uniform kan også lette samarbeidet med andre aktører og bidra til at legevakten oppfattes som en profesjonell aktør i den akuttmedisinske kjede. Uniform bør tydelig merkes med yrkestittel/rolle som «lege» eller «sykepleier». Legevakten i Norge bør benytte ytterbekledning (jakker) med EN 471-godkjenning for verneklasse 2. Bukser klassifiseres som arbeidstøy, og det må benyttes vernevest (verneklasse 2) i tillegg for å oppnå tilstrekkelig refleksmerking jf. EN 471. Ved skadestedsarbeid må legevaktlegen ha vest eller lignende som tydelig angir rolle på skadested og er synlig i trafikkbildet.
Arbeidsgiver bør sørge for at helsepersonell i legevakt har egnet arbeidstøy, inkludert ytter- og skotøy, ved utrykning og sykebesøk. Arbeidsgiver skal utlevere nødvendig arbeidstøy og annet personlig verneutstyr, dersom arbeidstakerne kan bli utsatt for biologiske faktorer som f.eks. bakterier, virus og sopp.
Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM) har mer informasjon om uniformering.
Arbeidsmiljøet skal etter arbeidsmiljøloven § 4-1, være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd.
Når det ikke på annen måte kan tas forholdsregler for å oppnå tilstrekkelig vern om liv eller helse, skal arbeidsgiver sørge for at hensiktsmessig personlig verneutstyr stilles til arbeidstakers rådighet, at arbeidstaker gis opplæring i bruken av utstyret og at det tas i bruk, jf. arbeidsmiljøloven § 3-2. Det vises til forskrift om utførelse av arbeid § 1-4 nr. 45 og definisjonen av personlig verneutstyr.
Det følger av arbeidsmiljøloven § 3-2 andre ledd og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 15-1, jf. § 15-2, at arbeidsgiver skal sørge for at personlig vernutstyr, blant annet når arbeidstakeren er i risiko for å bli utsatt for biologiske faktorer. Arbeidsgiver skal videre sørge for at personlig verneutstyr stilles til rådighet for de ansatte, og det skal gis opplæring i bruken av verneutstyret, jf. § 15-5.
Arbeidsgiver skal sørge for at bestemmelsene i forskrift om utførelse av arbeid blir fulgt og foreta en risikovurdering av fare for å utsettes for biologiske faktorer, jf. §§ 6-1 til 6-2.
Arbeidsgiver må sørge for at personlig verneutstyr som brukes på arbeidsplassen gir fullt forsvarlig vern. Arbeidsgiver har et spesielt ansvar for å påse at personlig verneutstyr:
- Ikke medfører økt risiko ved bruk.
- Passer eller kan tilpasses arbeidstaker.
- Er tilpasset de aktuelle arbeidsforhold.
- Ikke lett antennes eller smelter der det foreligger slik risiko.
Man skiller vanligvis mellom arbeidstøy og personlig verneutstyr. På legevakt vil arbeidstøy høre inn under personlig verneutstyr.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Kommunen bør tilrettelegge for at lege og eventuelt annet helsepersonell kan yte hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, blant annet rykke ut umiddelbart når det er nødvendig, jf. akuttmedisinforskriften § 6c.
Legen tar beslutningen om å rykke ut på grunnlag av opplysningene om pasientens medisinske tilstand. Nødmeldesentralen sin vurdering av alvorlighet og hastegrad må vektlegges i vurderingen. Utrykning og sykebesøk er viktige legevaktoppgaver, beslutningen om å rykke ut vil alltid være basert på en konkret vurdering.
En rekke faktorer påvirker beslutningen om å rykke ut umiddelbart eller eventuelt å avvente inntil videre før ny vurdering tas.
Eksempler kan være:
- Kompetanse: lege, ambulansepersonell og sykepleier har ulik kompetanse. Hva som kan forventes å trenges bør vurderes i den enkelte situasjonen.
- Ressurser: Selv om ambulansepersonell kan ha nødvendig kompetanse, kan det være behov for lokal lege på hendelsessted, for eksempel ved hjertestans og ulykker med flere skadde.
- Sannsynlig tilstand der pasienten skal eller kan fraktes til sykehus uten nærmere involvering av legevakten («fast track»).
- Andre og alternative ressurser er tilgjengelige for rask utrykning og rask tilbakemelding om den medisinske alvorlighetsgraden.
- Samtidighetskonflikt: Legen er allerede opptatt med annen nødvendig aktivitet, for eksempel annen rød respons.
- Avstanden til pasienten og andre ressurser, og andre geografiske faktorer. Dette kan være reiserute eller plassering med tanke på enkleste transportrute til sykehus.
- Den mulige nytteeffekten ved at det er lege til stede. Dette kan gjelde behovet for diagnostikk eller hastegradsvurdering på stedet, behandling og monitorering på stedet og underveis til sykehus eller legevakt, usikker diagnose der det kan være risiko for forverring i tilstand eller prognose, ledelsesaspekter på skadested, og en rekke andre forhold. Nyttebegrepet omfatter mye mer enn prognose i medisinsk betydning, som for eksempel betydningen av å ha lege til stede for andre formål enn akuttmedisinsk innsats for den ene aktuelle pasienten og pårørende.
- Selv om luftambulanse er på vei til skadested eller pasient, bør legen vurdere å rykke ut fordi luftambulansen har en annen kompetanse og kan bli forhindret på grunn av vær, samtidighetskonflikt og flytidsbestemmelser.
Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) § 6 c.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Legevakten har ansvar for at innbyggerne skal få nødvendig hjelp, også ved utrykning og sykebesøk, herunder transport av legevaktlege og annet helsepersonell. I dag er flere legevakter utstyrt med legevaktbil, og legevaktbilen bør være merket i samsvar med anbefalinger i Helsedirektoratets rundskriv om krav til godkjenning og bruk av ambulanser og andre helserelaterte kjøretøyer i de akuttmedisinske tjenestene, IS 12/2015.
Skal legevaktbilen brukes som utrykningskjøretøy, skal den godkjennes som utrykningskjøretøy av Statens vegvesen, jf. forskrift om godkjenning og registrering av utrykningskjøretøy § 2 nr. 3.
Søknad sendes til politimesteren om anbefaling, som inneholder en begrunnelse for behovet, opplysninger om hvor kjøretøyet skal benyttes, grunnleggende opplysninger om kjøretøyet, eier og lignende. Det anbefales å kontakte helseforetaket man tilhører for veiledning når søknaden skal skrives.
Når anbefaling fra politimester foreligger, kan man søke om utrykningsstatus hos det regionale helseforetaket. Eventuelt avslag kan påklages til Vegdirektoratet, jf. forskrift om godkjenning og registrering av utrykningskjøretøy § 6. Legevakten kan utstyre legevaktbilen med blålys og sirene når den er godkjent som utrykningskjøretøy.
Enhver som skal kjøre et utrykningskjøretøy, skal ha kompetansebevis for utrykning, kode 160 på førerkortet. Et slikt kompetansebevis er gyldig i 5 år.
- Forskrift om godkjenning og registrering av utrykningskjøretøy §§ 2 nr. 3 og 6.
- Helsedirektoratets rundskriv om krav til godkjenning og bruk av ambulanser og andre helserelaterte kjøretøyer i de akuttmedisinske tjenestene, IS 12/2015.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Akuttmedisinforskriften § 9 stiller krav til at kommunen skal sørge for at legevakten er utstyrt slik at helsepersonellet i vakt kan gjennomføre diagnostikk og iverksette nødvendig medisinsk behandling og overvåkning i akutte situasjoner. Dette omfatter også utstyr som sikrer at helsepersonell i vakt kan rykke ut umiddelbart.
Tilgjengelig medisinsk utstyr må inneholde det man trenger for å oppfylle grunnleggende krav til forsvarlig helsehjelp, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1. Det vises også til akuttmedisinforskriftens krav og forskriftens formål om å bidra til at befolkningen ved behov for øyeblikkelig hjelp mottar forsvarlige og koordinerte akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus.
Med utstyr menes her diagnostisk utstyr for medisinsk undersøkelse, overvåkning av vitale funksjoner, laboratorieutstyr og elektromedisinsk utstyr.
Følgende forhold kan være av betydning for vurdering av hva legevakten bør ha av nødvendig utstyr:
- Avstand og reisetid til sykehus med døgnkontinuerlig akuttmedisinsk beredskap
- Avstand og reisetid til nærmeste sykehus/poliklinikk med røntgen for diagnose og behandling av bruddskader
- Avstand til traumesenter eller akuttsykehus med traumefunksjon
- Avstand til nærmeste apotek og åpningstidene til apoteket
- Spesielle forhold ved legevaktdistriktet, som sesongvariasjon i antall besøkende, turisme med spesielt særpreg som skiturisme med mange bruddskader, andre behov for akuttmedisinsk beredskap hele døgnet.
Regelverket gir ingen detaljert liste over hva som er nødvendig utstyr for legevakten. Legevakten må derfor selv vurdere hva som er nødvendig utstyr og vil være ansvarlig for utvalget. Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM) har laget forslagslister «Utstyr på behandlingsrom på legevakt» og «Utstyr på legekontor på legevakt».
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
På legevakt er den akutte diagnostikken i sentrum. Legevakt bør tilby analyser som relativt enkelt kan etableres og som understøtter den kliniske beslutningen i en legevaktkonsultasjon.
Hvilke tester som bør være tilgjengelige, må vurderes ut fra:
- Lokale forhold
- Ved hvilke indikasjoner er det tenkt at analysen skal brukes?
- Hva er forventet volum av analysen på legevakten?
- Hva er antatt nytteverdi og diagnostisk avkastning av analysen?
- Er analysekvaliteten god nok, og kan den dokumenteres?
Noklus har, i samarbeid med NKLM, utarbeidet en anbefaling for hvilket laboratorietilbud som bør være tilgjengelig i legevakt. Realistisk utprøving av instrumenter og testsett gjøres av Skandinavisk senter for utprøving av laboratorieutstyr for primærhelsetjenesten (SKUP), som er tilknyttet Noklus. Senteret kommer jevnlig med rapporter om brukervennlighet og analysekvalitet, og gir råd om valg av utstyr. Rapportene kan danne grunnlag for de vurderingene man gjør lokalt i den enkelte legevakt når det for eksempel gjelder nyanskaffelser.
Nasjonale anbefalinger for bruk av antibiotika i primærhelsetjenesten anbefaler tilgang til noen enkle diagnostiske tester for å unngå unødig bruk av antibiotika. NKLM har laget forslagslisten for laboratorieutstyr for legevakt.
- Forskrift om krav til og organisering av kommunal legevaktordning, ambulansetjeneste, medisinsk nødmeldetjeneste mv. (akuttmedisinforskriften) §§1 og 9.
- Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) § 16.
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 4-1
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Legevakten kan ha et legemiddellager for behandling av utvalgte symptomer, tilstander og sykdommer. Legevakten kan videreselge minstepakning av legemidler.
Legevakten bør gjøre en vurdering av hvilke medikamenter som må være tilgjengelig i legevakten for at den skal oppfylle sin funksjon. Utover de akuttmedisinske tilstandene, som krever et basis-sortiment, vil utvalget av legemidler bestemmes av faktorer som avstand til apotek, åpningstider på apotek, nærhet til ambulansetjenesten og transporttid til sykehus. Det bør sørges for at medikamentutvalg og legemiddelformer på legevakt også bør være tilpasset bruk til barn (f.eks. miksturer, dråper og oppløselige tabletter). Virksomhetsleder bør sørge for at legemiddelhåndteringen i virksomheten utføres forsvarlig og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
NKLM har laget forslagslisten «Legemidler og vaksiner på legevakt».
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Når det er nødvendig for å ivareta pasientsikkerheten og for å yte forsvarlige helse- og omsorgstjenester, har helse- og omsorgstjenesten plikt til å bruke kvalifisert tolk. I vurderingen av om bruk av tolk er nødvendig, skal det blant annet legges vekt på om det kan kommuniseres forsvarlig uten tolk og sakens alvorlighet og karakter, jf. tolkeloven § 6 første ledd (lovdata). Ved tvil om kommunikasjonen blir forsvarlig uten tolk, bør det bestilles tolk. Bruk av tolk kan være avgjørende for pasient- og brukersikkerheten.
Offentlige organer skal ikke bruke barn til tolking eller annen formidling av informasjon.
Unntak kan gjøres når det er nødvendig i nødssituasjoner eller i tilfeller der det ut fra hensynet til barnet og omstendighetene for øvrig må anses forsvarlig.
Ved språkbarrierer har helse- og omsorgspersonell plikt til å vurdere behovet for tolk, og eventuelt skaffe tolk med nødvendige kvalifikasjoner. Legevakten bør ha retningslinjer for bestilling og bruk av kvalifisert tolk, jf. tolkeforskriften § 2.
Helsepersonell på legevakten skal informere pasienten/brukeren om mulighet for bruk av tolk og forklare hvorfor det kan være nødvendig å bruke tolk, se brosjyre som er tilgjengelig på flere språk: "Tolk for deg som er pasient i helsetjenesten – Rett til informasjon på ditt språk".
Helsepersonell har plikt til å vurdere behovet for og å bestille tolk med nødvendige kvalifikasjoner, samt ansvar for å:
- informere pasienter og brukere om muligheten og plikten til å bruke tolk for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
- forklare hvorfor tolk er nødvendig til pasient eller bruker som ikke selv ønsker å bruke tolk, men hvor det vurderes som nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.
- informere pasient/bruker om klagemulighet når tolkingen ikke har vært tilfredsstillende.
Legevakten har ansvar for:
- å ha en avtale om tolketjeneste basert på telefon- eller skjermtolking for å sikre rask tilgang til tolk og ikke bare mulighet for å gjennomføre bestilling av tolk til alle døgnets tider.
- å sikre at nødvendig utstyr er tilgjengelig for gjennomføring av tolkeoppdrag.
- opplæring av ansatte i tolkebruk; fra vurdering av tolkebehov til bestilling av kvalifiserte tolker og gjennomføring av en tolket samtale.
Her finnes hjelp til å utarbeide lokale rutiner og prosedyrer:
- Når må man bruke tolk? (imdi.no)
- Ulike måter å tolke på (imdi.no)
- Veileder for kjøp av tolketjenester til offentlige virksomheter (imdi.no)
- Nasjonalt tolkeregister
Kommunen skal dekke alle utgifter til tolk på legevakten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 11-1.
Tilgang til døgnkontinuerlig tolketjeneste på legevakt er en nasjonal kvalitetsindikator for legevakt.
- Lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk mv. (tolkeloven) § 6.
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 4-1, § 11-1 Forskrift til tolkeloven (tolkeforskriften) § 2.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Helsepersonell bør være spesielt bevisste på sin lovpålagte taushetsplikt i kontakt med media. Legevakten bør ha skriftlige rutiner som sikrer at helsepersonellet ikke bryter taushetsplikten ved henvendelser fra media. Taushetsplikten gjelder alle typer media. Det er ingen prinsipiell forskjell mellom innlegg på sosiale medier, blogg, nettsider, diskusjonsforum, leserinnlegg eller intervju i avis eller andre media. Oppmøte av media på legevakt avklares med ledelsen på forhånd og det må sikres at taushetsplikten overholdes.
Det vises til Helsedirektoratets rundskriv om bilder, film og lydopptak i helse- og omsorgstjenesten.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Virksomhet som yter helsehjelp har en plikt til å ha et pasientjournalsystem der helsepersonell kan dokumentere helsehjelpen, jf. pasientjournalloven § 8. Journalsystemet skal føres elektronisk, jf. pasientjournalforskriften § 12. Dersom det i enkelttilfeller ikke er mulig å registrere opplysningene elektronisk, kan de dokumenteres på annen måte inntil de kan registreres elektronisk.
Legevakten kan inngå samarbeid om et felles journalsystem med andre virksomheter, som for eksempel samlokaliserte legekontor, sykehjem eller øyeblikkelig hjelp døgntilbud (ØHD). Det må fremgå tydelig hvilke plikter og ansvar legevakten har ved inngåelse av en felles journal med annen virksomhet. Systemet skal oppfylle de alminnelige kravene til blant annet taushetsplikt, tilgangskontroll og logg, jf. pasientjournalloven § 7.
Legevaktslege skal dokumentere helsehjelpen i legevaktens pasientjournalsystem, og leder ved legevakten skal organisere virksomheten slik at legene har tilgang til legevaktens pasientjournalsystem når de er på vakt. Legevaktslege skal ikke dokumentere helsehjelpen i EPJ-systemet i egen fastlegevirksomhet, men i legevaktens pasiententjournalsystem.
Dersom legevaktslegen henviser en pasient fra legevakten til sykehus, skal epikrisen sendes fra sykehuset til legevakten som henvisende instans. Dette gjelder også når fastlege fungerer som legevaktslege. Elektroniske meldinger skal sendes fra virksomheten "legevakt" og mottas av virksomheten "legevakt" og adresseres ikke til spesifikke leger i vakt (tjenestebasert adressering).
- Lov om behandling av helseopplysninger ved ytelse av helsehjelp (pasientjournalloven) §§ 7-8.
- Pasientjournalforskriften § 12.
- Helsepersonelloven § 16.
Høringsfrist er 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.
Helsepersonell som yter helsehjelp, skal journalføre relevante og nødvendige opplysninger om pasienten og helsehjelpen, samt opplysninger som er nødvendige for å oppfylle meldeplikt eller opplysningsplikt, jf. helsepersonelloven §§ 39 og 40. Journalføringen inkluderer legevaktlegen, annet legevaktpersonell og legevaktoperatørs dokumentasjon av helsehjelp og medisinske råd og notater etter alle typer pasientkontakt. Vurderinger, undersøkelser og behandlinger gjort av annet helsepersonell enn lege og resultater av prøver og triagering, skal også journalføres. Når legevakten yter helsehjelp eller bistår ambulansepersonell i helsehjelpen, vil det også være relevant å nedtegne dette i journalen.
Virksomheten skal sørge for at helsepersonell kan utføre sin plikt til å dokumentere, jf. helsepersonelloven § 16. Det bør foreligge klare rutiner for hva legevaktsentralen skal dokumentere fra telefonsamtalene.
Generelt om journalføring
Det skal som hovedregel føres en samlet journal for den enkelte pasient selv om helsehjelp ytes av flere innen virksomheten. Dette gjelder også når legevaktsentralen er fysisk adskilt fra selve legevaktlokalet.
Journalføring ved utrykning og sykebesøk
Etter utrykning eller sykebesøk skal journalføring i legevaktens journalsystem skje så raskt som mulig. Tilgang til elektronisk pasientjournal i legevaktbil anbefales. Under forutsetning av at personalia er kjent og journalføring derfor er mulig.
Bakvakt og journalføring
Ved bruk av bakvakt skal behandlende helsepersonell (forvakt) journalføre kontakter og rådgiving mottatt i forbindelse med helsehjelpen, herunder kontakt med bakvakt. Den som har bakvakt kan ha tilgang til elektronisk pasientjournal for tilgang til helseopplysninger, støtte i beslutninger og økt pasientsikkerhet.
Skadedokumentasjon ved volds- og overgrepssaker
Ved dokumentasjon av vold og overgrep er rutinene mer omfattende enn ved vanlig journalføring.
Nettkurset “Volds- og overgrepshåndtering” utarbeidet av Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin beskriver sporsikring og skadedokumentasjon. Se mer under på NKLM sine nettsider eller i Legevakthåndboken (www.lvh.no).
Deling av helseopplysninger
Helseopplysninger kan tilgjengeliggjøres for samarbeidende helsepersonell i egen eller andre virksomheter når det er nødvendig for å gi forsvarlig helsehjelp til pasienten, jf. helsepersonelloven §§ 25 og 45. Også journalopplysninger fra legevaktsentralen kan det være nødvendig å sende til helsepersonell som skal følge opp behandlingen, som fastlege, hjemmesykepleie, kommunal psykisk helsetjeneste eller sykehjem.
For å sikre god oppfølging av pasienten bør legevakten/legevaktlegen sende kopi av legevaktnotat/epikrise til pasientens fastlege så snart som mulig, med mindre pasienten motsetter seg dette. Notatet bør være sendt til fastlegen før neste virkedag. Det kan også være nødvendig at opplysninger sendes til fastlege fra helsepersonell i legevaktsentralen selv om ikke lege har vært involvert.
Ved utskrivning fra helseinstitusjon skal epikrise (sammenfatning av journalopplysninger) sendes henvisende eller innleggende lege, i tillegg til det helsepersonell som trenger opplysningene for å kunne gi pasienten forsvarlig oppfølgning. Med helseinstitusjon menes institusjon i spesialisthelsetjenesten (som sykehus og poliklinikker), og i kommunale helse- og omsorgstjenester menes tjenester med døgnplasser. Denne plikten gjelder derfor i utgangspunktet ikke for legevakt, med mindre pasienten har vært innlagt til et øyeblikkelig-hjelp døgnopphold (ØHD-døgn).
Ved elektronisk sending av epikrise må det brukes gjeldende standard for epikrise (HIS 80226) som angitt i forskrift om IKT-standarder i helse- og omsorgstjenesten § 6 første ledd nr. 3.
Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) §§ 16, 25, 39-40, 45.
Siste faglige endring: 23. april 2025