Bruker- og pårørendemedvirkning kan bedre kvaliteten på tjenestene ved at brukerne får innflytelse på valg og utforming av tjenestetilbudet. Brukermedvirkning er en lovfestet rett for brukerne og en plikt for tjenestene, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten §§ 6 til 9 og helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10.
Bruker- og pårørendemedvirkning kan eksempelvis organiseres gjennom:
- systematisering av tilbakemeldinger og innholdet i klager
- brukerutvalg
- bruker- og pårørendegrupper
- brukerundersøkelser, eksempelvis NKLMs brukerundersøkelse.
For at retten til medvirkning skal bli reell, er det avgjørende at brukeren får tilstrekkelig og tilpasset informasjon. Det er viktig at vedkommende så langt som mulig får kjennskap til innholdet i tjenesten og sine rettigheter. Tjenesteyter bør tilrettelegge for god dialog med brukeren, slik at han/hun opplever trygghet, forståelse og likeverd.