Legevaktens beredskapsplaner skal samordnes med kommunens planverk, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-2 annet punktum. Oppdatert og godkjent beredskapsplanverk, som beskriver samhandlingen mellom legevaktsentralen og kommunens beredskapsledelse, samt samhandling mellom kommunens og helseforetakets ledelse, skal være implementert og kjent i legevaktsentralen og lege i vakt.
Interne hendelser som legevakten skal følge opp i beredskapsplanen kan være;
- IKT-svikt i journalsystem, utfall av telefonsystemer, tap ev energi med behov for å flytte legevakten til et eller flere fastlegekontorer i kommunen, mangel av kvalifisert personell mm.
Eksterne hendelser som legevakten skal følge opp i beredskapsplanen kan være;
- Større ulykker med masseskade, støtte smitteutbrudd og pandemi, CBRNE-hendelser, ekstremvær og hvordan legevakten skal fungere i krig
Beredskapsplanen skal være oppdatert, ha tiltak for scenarioer som ny pandemi, mottak av smitte, sammensatte trusler og tap av infrastruktur mm. Sentralt er at legevakten har planer for omstilling til nye oppgaver og raskt kan oppskalere sine kapasiteter i kriser.
Beredskapsplanen skal bygge på planforutsetninger fra departementet, overordnet virksomhet, eier, eller fra virksomhet som er ansvarlig for samordning av beredskapsplaner. Meld. St. 5 (2023) om «En motstandsdyktig helseberedskap» har konkrete forventninger til hva som forventes av kommunal helseberedskap, se vedlagte utdrag av meldingen. Husk at beredskapsplanen skal samordnes med kommunens og sykehus beredskapsplaner, og at den skal øves.
For helsepersonell i vakt vil enkle, kortfattede og tydelige tiltakskort være et godt verktøy for å håndtere beredskapshendelser. Det bør minimum være etablert delplaner og tiltakskort for følgende områder:
- Alvorlige og større ulykker – rutiner for varsling, innkalling, organisering av legevaktens innsats ved ulykker med flere involverte, eller mindre ulykker med kritisk skadde og ev. omkomne, herunder helsetjenestens organisering på skadested hvor lege i vakt bør ta rollen som medisinsk leder helse.
- CBRNE – hvordan legevakten innretter sin innsats og ledelse ved ulykker med skadde og syke mennesker relatert til hendelser med kjemikalier, biologiske agens, radioaktive og kjernefysiske reaksjoner og eksplosjoner, herunder bruk av vernebekledning og dekontaminering av involverte pasienter og personell.
- Egnede lokaler med tilstrekkelig medisinsk utstyr og materiell ved mange skadde og selvevakuerte.
- Ekstremvær – bortfall av infrastruktur, vanskelige kommunikasjonsforhold, behov for desentralisert helsetjeneste.
- Evakuerte- og pårørendesenter koordinert sammen med helseforetak og politi.
- IKT-beredskap – reserveløsninger for datasystem og kommunikasjonsløsninger, herunder telefoni.
- Kommunikasjonsrutiner for nødnett med definert bruk av talegrupper til bruk ved hendelser der legevakten skal medvirke.
- Legemiddelberedskap – tilstrekkelig volum og forsyningsavtaler for kritiske medikament.
- Legevaktsentralene er ofte organisert interkommunalt, og det er viktig med beredskapsplaner som ivaretar varsling til beredskapsledelsen i den eller de kommuner de utfører tjeneste for.
- Pandemi – system for håndtering av mange syke samtidig og sikring av tilstrekkelig helsepersonell tilgjengelig i legevakten ved sykefravær.
- PLIVO – legevaktens håndtering av situasjoner med Pågående LIvstruende VOldhendelser.
- Psykososial støttetjeneste - til innsats ved kritiske og akutte hendelser som krever oppfølging av større grupperinger samtidig.
- Strømforsyning – reservekraft og evt. UPS for sentrale IKT -system, medisinsk teknisk utstyr, samt varme og lys i lokalene.
Kommunen har ansvaret for at legevakten har utarbeidet beredskapsplaner med bakgrunn i beredskapslovningen for helse og sosialtjenesten, samt akuttmedisinforskriften. Formålet er å sikre befolkningens liv og helse og bidra til at helse- og omsorgstjenester og sosiale tjenester skal kunne tilbys ved kriser og større hendelser. Med basis i den daglige tjeneste og ROS- analyser skal det utarbeides planverk og gjennomføres regelmessige øvelser. Beredskapsplaner skal samordnes med andre kommunale planverk, helseforetak og andre offentlige myndigheter.