Helse- og omsorgstjenestene har varslingsplikt til tilsynsmyndigheten
Ifølge helsetilsynsloven § 6 (lovdata.no) skal helse- og omsorgstjenestene straks varsle Statens helsetilsyn og Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenester omdødsfall eller svært alvorlig skade på en innsatt som er pasient eller bruker, når hendelsen har skjedd som følge av ytelse av helse- og omsorgstjeneste eller at den innsatte, som er pasient eller bruker, skader en annen.
Varslingsplikten inntrer når hendelsen skjer uventet utfra en påregnelig risiko.
Varslingsplikten inntreffer straks, og det betyr at varselet må sendes snarest, og senest påfølgende dag. Varselet skal sendes via melde.no.
Legens varslingsplikt ved unaturlig dødsfall
Dødsfall i fengsel regnes som unaturlige dødsfall. Legen som erklærer den innsatte død skal både skrive en erklæring om dødsfallet og snarest mulig underrette politiet, jf. helsepersonelloven § 36 (lovdata.no). Underrettingen kan skje muntlig, men skal følges opp med en skriftlig melding, jf. forskrift om leges melding til politiet om unaturlig dødsfall § 1 (lovdata.no).
Helsepersonellets opplysningsplikt til tilsynsmyndighetene
Helsepersonell har en selvstendig plikt til å opplyse tilsynsmyndighetene om forhold som kan føre til fare for liv og helse for innsatte som er pasienter eller brukere, jf. helsepersonelloven § 17 (lovdata.no). Regelen omfatter forhold ved organiseringen av helse- og omsorgstjenestene. Disse forholdene kan meldes internt via tjenestevei, men det er ikke et krav for at tilsynsmyndigheten skal kunne følge opp saken.
Opplysningsplikten gjelder opplysninger som ikke er taushetsbelagte. Om helsepersonellet også kan gi taushetsbelagte opplysninger, må baseres på samtykke eller etter en konkret vurdering av om det foreligger unntak fra lovbestemt taushetsplikt etter helsepersonelloven § 23 nr. 4.
Helsepersonellets opplysningsplikt til kriminalomsorgen
Straffegjennomføringsloven § 7 a annet ledd punkt c (lovdata.no)
gir kriminalomsorgen rett til å innhente opplysninger fra helsepersonellhvis opplysningene er"strengt nødvendige for å avverge fare for liv og helse for den innsatte selv, andre innsatte og tilsatte". Det er helsepersonellet som må vurdere om det er nødvendig å dele opplysningene, for å avverge nevnte situasjoner. Dette gjelder for eksempel medisinske opplysninger som kan være nødvendige for å bidra til å forhindre overdosedødsfall, selvmord og smittespredning, men kan også gjelde psykiske lidelser eller andre forhold.
Bestemmelsen i § 7 a annet ledd punkt c innebærer ikke at helsepersonell er forpliktet til å gi kriminalomsorgen det som kriminalomsorgen ønsker av opplysninger. Vilkåret om at opplysningene må være “strengt nødvendig for å avverge fare for liv og helse” må være oppfylt. Utover de lovbestemte unntakssituasjonene vil taushetsplikten også gjelde overfor kriminalomsorgen.
Tilsynsrådet for kriminalomsorgen
Fra 1. januar 2025 ble det etablert et nytt nasjonalt tilsynsråd (sivilrett.no) som blant annet skal føre tilsyn med innsattes velferd, jf. straffegjennomføringsloven kap. 2A (lovdata.no). Tilsynsrådet kan uten hinder av taushetsplikten dele opplysninger med Helsetilsynet og statsforvalterne når dette er nødvendig for at tilsynsrådet skal kunne utøve tilsyn etter sitt mandat, eller for at mottakerorganet skal kunne utføre sin tilsynsfunksjon for velferdstjenester som kan gis under varetekt og straffegjennomføring, og delingen ikke vil utgjøre et uforholdsmessig inngrep overfor den opplysningene gjelder, jf. § 11 i forskrift om tilsynsrådet for kriminalomsorgen reguleres.
Varsling om helseskadelige soningsforhold til leder i fengselet
Helsedirektoratet anbefaler at helse- og omsorgstjenesten bør melde til fengselets leder når:
- det foreligger helseskadelige soningsforhold, som for eksempel kan være:
- omstendigheter i forbindelse med isolasjon eller ved bruk av andre tvangsmidler
- manglende nødvendig tilrettelegging av kost eller diett ved sykdom eller lidelse
- manglende tilrettelegging for innsatte med særlige helsebehov
- at innsatte ikke får utlevert rekvirerte legemidler til rett tid
- innsatte fratas muligheten til å motta nødvendige helse- og omsorgstjenester, eksempelvis
- ved at innsatte ikke følges til nødvendig helsehjelp utenfor fengselet
- ved at det ikke legges til rette for nødvendig helsefremmende aktivitet som helse- og omsorgstjenesten har anbefalt
- ved at det ikke legges til rette for at nødvendig helsepersonell kan komme inn i fengselet, også på kort varsel
- kriminalomsorgen ikke legger til rette for at helse- og omsorgstjenesten får utført sine lovpålagte plikter, eksempelvis at
- helsetjenesten mangler nødvendige lokaler og inventar til å yte forsvarlige helse- og omsorgstjenester
Helse- og omsorgstjenesten bør også vurdere om innsattes helsetilstand er av en slik alvorlig karakter at kriminalomsorgen bør gjøres kjent med denne. For å utlevere opplysninger må det foreligge samtykke fra innsatte eller være fare for liv og helse, jf. helsepersonelloven § 23 nr. 4 (lovdata.no). Dette kan for eksempel være aktuelt for søknad om straffavbrudd etter straffegjennomføringsloven § 35 (lovdata.no) eller overføring til gjennomføring av straff i institusjon eller sykehus, jf. straffegjennomføringsloven § § 12 og 13 (lovdata.no)