Kommunen får tilskudd fra staten for å sørge for at innsatte får tilbud om nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Tilskuddet er ment som en kompensasjon av merutgifter, og er ikke en fullfinansiering av tjenestene kommunen yter til de innsatte. Ut over tilskuddsmidlene må kommunen bevilge nødvendige midler for å gi forsvarlige helse- og omsorgstjenester til de innsatte. Dette er omtalt i regelverk for tilskudd.
Behandling hos lege
Lege som yter helsehjelp til innsatte i fengsel kan ikke benytte takst eller kreve refusjon, jf. forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege (lovdata.no)
Forskriften sier at det kan gis stønad ved behandling av innsatte i kriminalomsorgens anstalter dersom legehjelpen gis av annet personell enn de som er tilknyttet den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Det gis normalt ikke refusjon fra folketrygden dersom innsatte behandles av egen lege utenfor fengsel. Unntak er møter i forbindelse med innsettelse eller løslatelse fra fengsel.
Dersom fastlegen blir innkalt til møte for overføring av behandlingsansvar og nødvendig informasjon i forbindelse med innsettelse, kan takst 14 i forskriften benyttes under forutsetning av at vilkårene for å bruke taksten for øvrig er oppfylt. Fastlegen kan også bruke takst 14 om besøket gjelder oppfølgning av innsatte med individuell plan eller oppfølgning i forbindelse med legemiddelassistert rehabilitering. Også her må vilkårene for å ta taksten for øvrig, være oppfylt.
Kommunal legevakt
Legevaktsleger kan bruke honorartakst når innsatte må ha øyeblikkelig hjelp ved legevakt eller når sykebesøk i fengsel ellers er nødvendig for å sikre den innsatte forsvarlig helsehjelp, jf. § 3 nr. 3 i forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege.
Spesialisthelsetjenester
Finansiering av spesialisthelsetjenester følger av ISF-regelverk 2025, og i punkt 4.18 er tjenester til innsatte i fengsel regulert, hvor det blant annet uttales følgende:
"Polikliniske kontakter med innsatte i fengsel kan oppfylle kravene til poengtillegg for ambulante konsultasjoner. Det må da dreie seg om ambulante konsultasjoner der spesialisthelsetjenesten drar ut, begrunnet i pasientens behov, som for eksempel i tilfeller der pasienten ikke kan forlate fengselet. I tilfeller der konsultasjonen utføres ved en satelittavdeling i fengsel (med spesialisthelsetjenestens ansatte) skal dette rapporteres med Sted for aktivitet = 2 "Hos ekstern instans innenfor spesialisthelsetjenesten". Dette anses ikke som ambulant virksomhet. Se punkt 4.12 Ambulante konsultasjoner for øvrige vilkår."
Poliklinisk behandling
Innsatte i fengsel skal ikke betale egenandel ved polikliniske behandling dersom helsehjelpen er gitt av helsepersonell som ikke er tilknyttet helsetjenestene i fengselet jf. § 5 bokstav c i forskrift om betaling frå pasientar for poliklinisk helsehjelp i spesialisthelsetenesta Dette gjelder egenandeler som er godkjent etter forskriftens § 4. Det forutsettes at det foreligger en henvisning for den aktuelle sykdommen/tilstanden. Mer informasjon om egenandeler og pasientbetaling finnes på Egenandeler og pasientbetaling ved poliklinisk helsehjelp
Folketrygdfinansierte legemidler, næringsmidler og medisinsk forbruksmateriell - blåreseptordningen, bidragsordningen og yrkesskadeordningen
Innsatte i fengsel har rett til ytelser etter folketrygden jf. folketrygdloven § 2-17. De kan derfor få dekket nødvendige utgifter til produkter etter blåreseptordningen § 5-14, bidragsordning § 5-22 og yrkesskadeordningen § 5-25. Helsetjenesten i fengselet skal dekke egenandeler for legemidler mv. og medisinsk forbruksmateriell foreskrevet på blåresept.
Helseforetaksfinansierte legemidler og behandlingshjelpemidler - H-resept, behandlingshjelpemidler og LAR
Det regionale helseforetaket (RHF) hvor fengselet ligger har ansvar for å tilby innsatte spesialisthelsetjenester. Dette innebærer at de skal dekke utgifter til legemidler og behandlingshjelpemidler som de har finansieringsansvaret for når behandlingen tilbys av helseforetaket. De regionale helseforetakene har finansieringsansvaret for et utvalg reseptlegemidler til bruk utenfor sykehus (H-reseptlegemidler). Oversikt over hvilke legemidler dette gjelder fremkommer i vedlegg til blåreseptforskriften (lovdata.no).
De regionale helseforetakene har også finansieringsansvaret for LAR-legemidler til innsatte. Helsetjenestens og kriminalomsorgens ansvar og oppgaver ved utdeling og overvåking av LAR-medisinering er nærmere beskrevet i Helsedirektoratets brev av 10.03.2021.
Innsatte i varetekt
Varetektsinnsatte som benytter fastlege eller en spesialist uten avtale med helseforetak, og ikke helsetjenestene i fengselet, må dekkes utgiftene selv. Ved behandling hos spesialist, er det uten betydning at den varetektsfengslede har bestilt timen selv eller er henvist fra fastlegen. Tilsvarende gjelder ved bruk av jordmor, fysioterapeut, psykologtjeneste eller annen behandler som ikke er ansatt i kommunen eller har driftsavtale.
Vakthold ved transport, undersøkelse og behandling
Kriminalomsorgen eller politiet har ansvar for å vurdere sikkerhet og eventuelt vakthold i forbindelse med transport, undersøkelse og behandling. Når politiet eller ansatte i kriminalomsorgen følger innsatte til helsehjelp er de kvalifiserte ledsagere som kan få dekket utgiftene fra Pasientreiser.
Dette er omtalt i anbefalingen om spesialisthelsetjenesten. Ved ambulansetransport dekkes ikke utgiftene av Pasientreiser.