§ 8 Lydforhold
Bestemmelsen stiller krav til at virksomhetens lokaler og uteområder skal være utformet og innredet slik at barnehagebarn og elever er beskyttet mot støy. Videre stiller bestemmelsen krav til at utforming og innredning sikrer at barnehagebarn og elevers oppmerksomhet ikke svekkes eller samtale vanskeliggjøres.
Kilder til støy
I barnehager og skoler er det tre hovedkilder til støy:
- støy fra tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegget, vifter, tørkeskap, ulike maskiner osv.
- støy fra mennesker, for eksempel forårsaket av barna/elevenes aktivitet
- utendørs kilder til støy som vegtrafikk, anleggsvirksomhet eller næringsvirksomhet
Lydnivå påvirkes av akustiske forhold.
Påvirkning av støy
Støy er definert som uønsket lyd. Individuelle forskjeller kan være avgjørende for hvordan man opplever og mestrer støy. Støy kan virke inn på læring ved å forstyrre eller maskere kommunikasjon, virke distraherende og hemme konsentrasjon og evnen til å være oppmerksom. Lang etterklangstid kan gjøre det vanskelig å oppfatte ord, særlig for hørselshemmede.
Støy kan også forstyrre hvile og søvn og oppleves som irriterende og slitsomt, noe som kan medvirke til stress og helseplager over tid, selv om støyen i seg selv ikke er så høy at den gir hørselsskade. Akseptabelt støynivå vil avhenge av ulike forhold som tid og sted, hvilke aktiviteter som foregår, lydens karakter og subjektive forhold. Barn er under stadig utvikling og har ikke ferdig utviklede mestringsstrategier; de har mindre kontroll over sine omgivelser enn voksne, og anses derfor som sårbare for støypåvirkning.
Veiledning
Faglige normer for lydforhold kommer til uttrykk i NS 8175 Lydforhold i bygninger – Lydklasser for ulike bygningstyper (standard.no), hvor det blant annet er angitt grenseverdier for skoler, andre bygninger til undervisningsformål og lokaler til skolefritidsordning.
Klima- og miljødepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen T-1442/2021 (regjeringen.no) angir anbefalte støygrenser utendørs ved planlegging av ny støyfølsom bebyggelse, herunder skoler og barnehager, eller nye støyende anlegg og virksomhet. Retningslinjen gir veiledning på faglige normer for støygrenser. Miljødirektoratets veileder om behandling av støy i arealplanlegging – M-2061 (miljodirektoratet.no) gir veiledning til retningslinjen.
Byggteknisk forskrift stiller krav til inneklima og helse ved oppføring av byggverk, se byggteknisk forskrift § 13-6 om Lyd og vibrasjoner (lovdata.no).
Gode lydforhold kan oppnås bl.a. ved å ha hensiktsmessig akustisk demping og luftlydisolasjon samt ved å sørge for romdisponering, plassering og bruk som gir gode lydforhold. Barne- og familiedirektoratet (Bufdir) har utarbeidet Universell utforming A-B-C (bufdir.no) og veileder om hørselsvennlig miljø (bufdir.no).
Sist faglig oppdatert: 30. juni 2023 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2023). § 8 Lydforhold [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. juni 2023, lest 23. september 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/helse-og-miljo-i-barnehager-skoler-skolefritidsordninger/miljo-og-helsekrav-til-virksomheter/8-lydforhold