Slik blir prosessen
-
Tilskuddsordningen utlyses:
20. oktober 2022 -
Søknadsfrist for 2023:
01. desember 2022 -
Rapporteringsfrist for 2022:
01. april 2023 -
Behandlet søknad:
01. april 2023
Regelverk
Formålet med ordningen er å bidra til målgruppens deltagelse i aktiviteter med sikte på bedret livskvalitet, mestring og mulighet for en aktiv og meningsfull tilværelse (faktiske brukereffekter).
Det er videre et selvstendig mål at systematisk bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå, tjenestenivå og individnivå er en integrert del av utvikling- og kvalitetsforbedringsarbeidet i virksomheter som mottar tilskudd.
Ordningen er en del av samfunnets samlede innsats overfor målgruppen og skal bidra til mangfold og kvalitet i aktivitetstilbud i regi av frivillige og ideelle aktører over hele landet.
Tilbudene skal som hovedregel komme i tillegg til de ordinære, lovpålagte oppgavene som utføres i regi av kommunene.
Målgruppen for ordningen er personer med rusmiddelproblemer, psykiske helseproblemer og/eller erfaring fra salg og bytte av seksuelle tjenester. Ordningen retter seg mer mot målgruppen som har større utfordringer med å dekke sine behov utenfor tilskuddsfinansiert aktivitet enn personer som har lettere utfordringer og som allerede kan, eller bør, få dekket sine aktivitetsbehov gjennom ordinære tilbud.
Frivillige og ideelle organisasjoner.
Det skal framgå av vedtekter eller grunnlagsdokumenter at virksomheten ivaretar et ideelt, ikke-kommersielt formål.
Virksomhetene må være registrert i frivillighetsregisteret ved søknadstidspunkt.
- Beskrivelse av hva søkeren ønsker å oppnå med tilskuddet (formålet med søknaden skal gjenspeile formålet for ordningen og beskrive behovet for tjenesten).
- Beskrivelse av tiltak/aktiviteter, samt gjennomføringsplan med milepæler.
- Antall deltakere som forventes å delta i aktivitetstilbudet.
- Dokumentasjon av samarbeid med kommuner og eventuelt med frivillige organisasjoner, offentlig sektor og ulike fagmiljøer.
- Budsjett (må kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap).
- Søknaden skal undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tildelingskriteriene beskrevet i regelverkets punkt 4 (se fullstendig regelverk nedenfor) viser til hvilke sider ved søknaden som vurderes ved tilskuddsberegning. Det er dermed en fordel at søkeren belyser disse på en hensiktsmessig måte.
MERK: Budsjett må sees i sammenheng med Grunntilskudd-ordningen på kap.post 765.72.
Det gjøres en skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse.
Merknad: Budsjettet på 440 000 000 kr, må sees i sammenheng med tilskuddsordningen Grunntilskudd til institusjonsbaserte tilbud for personer med rusmiddelproblemer, og / eller erfaring fra salg og bytte av seksuelle tjenester.
Det gis tilskudd til
I tillegg til søkers beskrivelse av behov for tjenesten, formål, aktiviteter, samarbeid med kommuner og andre, vil vi i den skjønnsmessige vurderingen vektlegge antall deltakere som nyttiggjør seg av tilbudet. For søkere som har fått tilskudd tidligere, vil vi også ta hensyn til hvordan tidligere gjennomførte tiltak har bidratt til at målene for tilskuddsordningen er oppnådd.
For tilskuddsordningen som helhet er det et mål å oppnå en god geografisk spredning med variasjon i ulike typer aktivitetstilbud og faglig og metodisk tilnærming. Vi vil derfor også ta hensyn til dette når vi behandler enkeltsøknader.
Vekting av kriterier
Tiltaket (40%)
Mål og målgruppe
I hvilken grad
-
beskrives antall deltakere som forventes å delta i aktivitetstilbudet.
- beskrives rutiner for rekruttering av målgruppen (se regelverkets punkt 1).
- dekker tiltaket et tilstrekkelig geografisk nedslagsfelt
Forventede resultater
I hvilken grad
- beskrives det at aktivitetstilbudet vil bidra til måloppnåelse for ordningen (faktiske brukereffekter som bedret livskvalitet, mestring og aktiv og meningsfull tilværelse).
- beskrives risikovurderinger knyttet til gjennomføring og drift av tiltaket.
Bemanning og kompetanse
I hvilken grad
- innehar utøvende personell nødvendig kompetanse og erfaring.
- beskrives antallet årsverk/timer for utøvende personell.
- beskrives virksomhetens metodikk, faglig tilnærming og arbeidsform.
Søknad (40%)
Gjennomføringsplan
I hvilken grad
- er omfang og tidsangivelse for tiltakene planlagt (aktivitetsplan med milepæler), slik at det tydelig fremkommer hvordan gjennomføringsplanen vil bidra til ordningens måloppnåelse.
Forankring og helhetlig forløp
I hvilken grad
- dokumenteres samarbeid med kommuner, herunder beskrivelse av dagens situasjon ved etablering av tilbudet.
- beskrives eventuelt samarbeid med frivillig og ideell sektor, og andre offentlige tjenester.
- beskrives kontinuitet i og utvikling av tiltaket utover etableringsåret ved videre tilskudd.
Bruker- og pårørende-medvirkning
I hvilken grad
- beskrives hvordan brukererfaring, erfaringskompetanse og pårørendes erfaring vil tas i bruk (eksempelvis om det opprettet brukerutvalg e.l., om det er ansatt/tilknyttet brukermedvirker, erfaringskonsulent eller annen person med brukererfaring mv.).
- vil brukertilfredshetsundersøkelser gjennomføres, herunder aggregerte resultater.
- beskrives hvordan tilbakemeldingsverktøy vil bli tatt i bruk og hvilke verktøy som vil anvendes.
Budsjett (20%)
Budsjett
I hvilken grad
- beskrives budsjettet med en klar og presis oversikt over utgifter/inntekter.
Sammenheng mellom søknadsbeløp og aktivitetene
I hvilken grad
- beskrives sammenhengen mellom budsjettet og planlagt aktivitet.
Forventede inntekter
beskrives forventede inntekter fra kommuner/andre til tiltaket.
Vedtaksbrevet (brev om innvilgelse av tilskudd) gir informasjon om rapporteringskrav og frister.