Søk om spesialistgodkjenning i allmennmedisin
Søknad om spesialistgodkjenning sendes først når hele spesialistutdanningen er gjennomført. Helsedirektoratet foretar ingen forhåndsvurdering eller gir godkjenning av tjeneste før eller underveis i utdanningen.
Alle læringsmål må være godkjent i kompetanseportalen før du søker, både felles kompetansemål (FKM) og læringsmålene for din spesialitet (del 2/3).
Helsedirektoratet henter informasjon om læringsmålene direkte fra Kompetanseportalen. Du trenger derfor ikke legge ved slik dokumentasjon.
Dette må du legge ved søknaden
Utdanningstid
Bekreftelse på minst 6,5 år spesialistutdanning, hvorav 1,5 år i del 1 og minst 2 år i åpen uselektert praksis. Benytt Helsedirektoratets standardskjema:
- Del 1:
- Del 3 allmennmedisin:
- Tjeneste fra spesialiseringsløp i annen spesialitet: Benytt attest for spesialiteten du har gjennomført tjeneste i. Se nettsidene for spesialiteten for mer informasjon.
Veiledningsgruppe
- Diplom fra Legeforeningen på gjennomført 2-årig veiledningsgruppe.
All dokumentasjon brukt som grunnlag til konvertering av læringsmål må vedlegges søknaden.
For å unngå de vanligste manglene som kan forsinke behandlingen av søknaden din anbefaler vi deg å gå gjennom listen nedenfor.
- Bruk alltid attestene som ligger på nettsiden til spesialiteten det søkes om. Da vil vi få den informasjonen vi behøver for å se om innholdet i tjenesten oppfyller kravene til spesialiteten.
Merk at det er ulike attester som skal benyttes alt ettersom du søker etter ny spesialistutdanning eller etter gammel ordning. - Gå gjennom tjenesteattestene og sjekk at alle punkter og felt er fylt ut og at de er signert. Sjekk også at prosedyrelisten er komplett og signert.
- Kontroller at alle dokumenter har kommet med (tjenesteattester, kursbevis, prosedyrelister etc.).
- Kontroller at alle sidene i dokumentene har kommet med i skanningen. Da unngår du for eksempel at annenhver side mangler i en attest.
Alle dokumenter skal lastes opp som pdf-filer, enten enkeltvis eller samlet i én fil. Ved sistnevnte går gjennomgangen av dokumentene raskere hvis type dokumenter sorteres. For eksempel at alle tjenesteattester legges etter hverandre, så alle kursbevisene og så prosedyrelisten.
Søknadsskjema
Søknad sendes elektronisk via Altinn. Sjekk at søknaden inneholder alle nødvendige opplysninger og attester før du sender den.
Bekreftelse på mottatt søknad, eventuelle henvendelser om manglende dokumentasjon og vedtak vil bli sendt til deg i Altinn.
Elektronisk søknadsskjema skal benyttes. Hvis det søkes på annen måte vil søknaden bli returnert og du må søke på nytt.
Det gjøres kun unntak hvis du ikke har norsk personnummer eller D-nummer. Du må da søke på annen måte. Kontakt oss på godkjenning@helsedir.no
Informasjon om saksbehandling og gebyr