Resultater
Resultatene beskriver pasienters erfaringer med fastlegen og fastlegekontoret. Pasientene har i 2023/2024 deltatt i en spørreundersøkelse med spørsmål om ulike aspekter ved fastlegen og fastlegekontoret. Spørreskjemaet besto av totalt 69 spørsmål, hvorav 19 ble regnet om til seks måleområder med ulike tema. Resultatene vises som gjennomsnittsskår på en skala fra 0-100, hvor 100 er best, innenfor følgende måleområder:
- Fastlegen
- Organisering og øvrige ansatte
- Tilgjengelighet
- Mestring
- Koordinering og samhandling (ble stilt til de som svarte de hadde minst ett langvarig helseproblem)
- Kontinuitet
På nasjonalt nivå gir pasientene best vurderinger på indikatoren Organisering og øvrige ansatte med et gjennomsnitt på 80. Mestring og Tilgjengelighet ligger lavest med skårer på henholdsvis 69 og 62.
Kommuner med to eller færre leger er slått sammen og har ikke data på kommunenivå. Resultatene for kommuner viser en tydelig variasjon mellom kommunene for alle indikatorene. Variasjon er størst for måleområdet Tilgjengelighet med en variasjon i gjennomsnittsskår mellom 35 og 81.
For beskrivelse av metode og flere analyser på nasjonalt-, fylke- og kommunenivå, se Folkehelseinstituttet (FHI) sin rapport Den norske fastlegetjenesten 2023–2024: En forskningsbasert baselinemåling av pasienterfaringer på kommunenivå - FHI
FHI har tidligere gjennomført undersøkelser som kartlegger pasienters erfaringer med fastlegen og fastlegekontoret. Grunnet ulik uttrekksmetode av pasienter som deltar i undersøkelsen, ulik alderskriterier, korrigeringer av uttrukne pasienter og en justering i spørsmålene som inngår i det ene området, er ikke de tidligere undersøkelsene sammenliknbar med undersøkelsen gjennomført i 2023/2024. Resultater fra en av de tidligere undersøkelsene ligger her.
Forbehold
Resultatene på fylkes- og nasjonalt nivå er vektet for å korrigere for ulik trekksannsynlighet, siden like mange pasienter trekkes fra hver kommune uavhengig av kommunestørrelse. I tillegg er resultatene justert for frafall, slik at de blir mest mulig representative for hele populasjonen. Resultater på kommune- og fylkesnivå er også justert for ulik pasientsammensetning (case-mix), for å sikre sammenlignbarhet mellom enheter. Se FHI-rapporten for nærmere beskrivelse.
Om indikatoren
Erfaringer fra brukerne som har vært i kontakt med fastlegen og fastlegekontoret utgjør en viktig indikator for kvaliteten på fastlegetjenestene. Ved å innhente og følge opp pasienters erfaringer ved hjelp av spørreskjema får man informasjon som gjør fastlegetjenesten bedre rustet til å gjøre forbedringer innen områder som er viktige for pasientene. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 05.12.2023-03.04.2024. Innsamlingen foregikk digitalt. Utvalget besto av personer på 18 år og eldre som inngikk i fastlegeordningen på undersøkelsestidspunktet. For å bli inkludert måtte pasientene ha hatt minst én konsultasjon med fastlegen i løpet av de siste 12 månedene før uttrekket. Det ble trukket et tilfeldig uttrekk av 400 pasienter som oppfylte inklusjonskriteriet i hver kommune (400 i hver bydel i Oslo)
På nasjonalt nivå besto utvalget av 137 529 pasienter, hvor av 59 193 svarte. Det gir en svarprosent på 43.
Flere kvalitetsindikatorer om allmennlegetjenester.