Formål og bruksområde
Spørretjenesten pasientens frikortstatus svarer på om pasienten/kunden har frikort eller skal betale egenandel (for apotek/bandasjist svarer tjenesten i tillegg på om innbygger er fritatt for egenandel på bakgrunn av minste pensjonsnivå). Grensesnittet ligger i Frikortsystemet til Helsedirektoratet og Helfo som NAV drifter og forvalter. Helfos systemer sender og mottar meldingen.
Egenandelsregisterforskriftens § 11 regulerer hvem frikortopplysningene kan utleveres til uten hinder av taushetsplikten. Avsender av meldingen må ha tjenstlig behov for å kunne sende spørring om en pasient/kunde skal betale egenandel. Det er kun behandlere og tjenesteytere som utløser godkjente egenandeler under frikortordningen som kan benytte spørretjenesten. Helsedirektoratet fastsetter hvilke grupper og systemer som får tilgang til spørretjenesten Pasientens frikortstatus. Oversikt over disse finnes i opplistingen under.
Egenandelsspørringen finnes i tre varianter:
- HarBorgerFrikort er synkron tjeneste.
- HarBorgerFrikortMengde er en asynkron tjeneste som har samme logikk som harBorgerFrikort, og benyttes av samme type samhandler. Forskjellen er at det for denne tjenesten er mulig å spørre på flere personer i samme tjenestekall.
- HarBorgerEgenandelFritak er synkron tjeneste som kan benyttes av Apotek og Bandasjist. Logikken for denne tjeneste er at det sjekkes både om borger har frikort og er minstepensjonist.