Rundskriv til forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn (lovdata.no) er en fortolkning av bestemmelsene i forskriften. Rundskrivet retter seg mot aktører innen næringslivet, inkludert nettsalgstilbydere og markedsføringsbransjen, hvor også påvirkere er omfattet. Rundskrivet er også relevant for aktører innen idrett, kulturliv og frivillighet. Rundskrivet er videre et verktøy for tilsynsmyndigheter og for alle som vil varsle om markedsføring som kan være i strid med forskriften.
Formålet med forskriften er ikke å forby salg av næringsmidler som er omfattet av produktlisten til forskriften, men å regulere markedsføringen av slike produkter.
Forskriften har bestemmelser om
- forskriftens formål, virkeområde og definisjoner
- markedsføringsforbud
- unntak fra markedsføringsforbudet
- tilsyn, klage, retting og tvangsmulkt
Organisering av rundskrivet
Rundskrivet følger forskriftens oppbygning og er organisert etter strukturen i de enkelte bestemmelsene. Kommentarene i rundskrivet utdyper bestemmelsene og gir nærmere forklaring på hva som er regulert i forskriften.
Rundskrivet inneholder også eksempler fra tidligere vedtak fra Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), mat- og drikkebransjens tidligere selvreguleringsordning for markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn. Eksemplene bygger på MFU-praksis, som et grunnlag for å kunne illustrere hvordan regelverket vil kunne bli vurdert i praksis. Etter hvert som direktoratet får erfaring med saker under forskriften, vil eksemplene i rundskrivet kunne erstattes eller suppleres.
For å få en best mulig forståelse av regelverket, bør forskriften og rundskrivet leses i sammenheng. I rundskrivet omtales vedlegg 1 til forskriften også som «produktlisten».
Rundskrivet ble publisert 1. juli 2025, med en åpen merknadsperiode fra 1. juli til 1. oktober 2025. Rundskrivet ble oppdatert 24. oktober 2025.
Veiledning
Helsedirektoratet er tilsynsmyndighet og har veiledningsansvar for regelverket. Spørsmål kan rettes til postmottak@helsedir.no.
Rundskrivet er en veiledning for hvordan forskriften skal forstås og praktiseres, og vil ikke kunne omfatte enhver tenkelig markedsføringsaktivitet eller alle relevante momenter. Veiledningen er derfor ikke uttømmende, men bygger på et markedsføringsforbud som krever en helhetlig vurdering basert på flere relevante omstendigheter. Grensetilfeller vil vurderes konkret i den enkelte sak, i samsvar med gjeldende prinsipper i norsk markedsførings- og forvaltningsrett.
Ved vurdering av om et konkret tilfelle omfattes av forskriften, kan følgende spørsmål benyttes som veiledende i vurderingen:
- Gjelder aktiviteten markedsføring av produkter som omfattes av produktlisten i vedlegg 1 til forskriften? Produktlisten gir en sentral avgrensning av virkeområdet, i tillegg til definisjonene i § 3.
Hvis svaret på forrige spørsmål er nei: Aktiviteten rammes ikke av reglene i forskriften. Hvis svaret er ja: Gå videre til spørsmål 2.
- Kan markedsføringen anses å være særlig rettet mot barn, eller oppfordre voksne til å kjøpe produktet til barn? Vurder hvem markedsføringen retter seg mot, og hvilke virkemidler som benyttes og i hvilken kontekst det markedsføres.
Hvis svaret på forrige spørsmål er nei: Aktiviteten rammes ikke av reglene i forskriften. Hvis svaret er ja på spørsmål 1 og 2: Vurder om ett av unntakene i § 5 kommer til anvendelse for det aktuelle tilfellet.
Avgrensing og tilgrensende lover og forskrifter
Øvrige regler om markedsføring på næringsmiddelområdet gjelder uavhengig av innholdet i denne forskriften. Dette følger blant annet av
- Matinformasjonsforskriften
- Forskrift om ernærings- og helsepåstander om næringsmidler
- Forskrift om næringsmidler til særskilte grupper
- Forskrift om kosttilskudd
- Forskrift om tilsetning av vitaminer, mineraler og visse andre stoffer til næringsmidler
- Alkoholloven
I tillegg gjelder regler om markedsføring i følgende lover også for markedsføring av næringsmidler:
- Kringkastingsloven
- Markedsføringsloven
- Opplæringslova § 27-1 om forbod mot reklame i skolen
- Privatskolelova § 7-1a om forbod mot reklame i skolen
Annen relevant veiledning
- Forbrukertilsynets veiledning om markedsføring overfor barn og unge
- Veileder til youtubere og videobloggere om merking av reklame (medietilsynet.no, PDF)
Innmelding av saker
Saker om mulig ulovlig markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn kan meldes inn til Helsedirektoratet: