Det bør legges fysisk til rette for måltid som fremmer matglede, sosialt samvær, trivsel og helse
Å spise handler om mer enn å bli mett. Det sosiale samlingspunktet som måltidet representerer er viktig for fellesskapet og for å skape trivsel. Skole og SFO må sørge for at det finnes egnede muligheter for bespisning som også ivaretar måltidets sosiale funksjoner.
En kantine eller en spisesal gjør det enklere å legge til rette for positive felles måltidsopplevelser rundt bordet enn i klasserommet. Uavhengig av hvor elevene spiser, er det viktig å jobbe for at måltidene er trivelige og at det fysiske miljøet tilrettelegger for at elevene nyter maten og det sosiale samværet. En hyggelig stemning rundt måltidet stimulerer appetitten og virker inkluderende.
Lange køer kan påvirke trivsel negativt og forkorter tiden elevene har til å spise. Gode løsninger for å unngå kø bør derfor tilstrebes.
Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler mv. slår i § 11 fast at det skal finnes egnede muligheter for bespisning som også ivaretar måltidets sosiale funksjoner. I merknader til forskriften beskrives det at måltidets sosiale funksjon bør ivaretas ved at det er fysisk tilrettelagt for spising og avsatt tilstrekkelig tid til at trivsel oppnås.
4. Lovdata.no. Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler mv. 1. desember 1995.. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1995-12-01-928.
5. Helsedirektoratet. Miljø og helse i skolen: Veileder til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler (IS-2073). 2014. https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/veileder-til-forskrift-om-miljorettet-helsevern-i-barnehager-og-skoler.
Sist faglig oppdatert: 29. september 2015 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Det bør legges fysisk til rette for måltid som fremmer matglede, sosialt samvær, trivsel og helse [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 29. september 2015, lest 22. mars 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-skolen/del-1-mat-og-maltider-i-barneskole-og-skolefritidsordning/det-bor-legges-fysisk-til-rette-for-maltid-som-fremmer-matglede-sosialt-samvaer-trivsel-og-helse