Tilpasset tilbud: Helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom bør gi et tilbud som er tilpasset brukernes forutsetninger og behov
Helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom skal være et likeverdig tilbud til hele befolkningen. Tilbudet til barn, ungdom og deres foreldre bør tilpasses den enkeltes forutsetninger og behov, for å sikre et likeverdig tilbud. Dette innebærer blant annet:
- Å ta hensyn til språklige og kulturelle forskjeller i den samiske urbefolkningen.
- Å ta hensyn til språklige og kulturelle forskjeller i innvandrerbefolkningen.
- At tjenesten tar høyde for sosiale helseforskjeller og ivaretar brukernes behov uavhengig av utdanningsbakgrunn, økonomi og klassetilhørighet.
- At tjenesten er tilpasset barn og ungdom med fysiske og/eller psykiske funksjonsnedsettelser.
- At barn, ungdom og foreldre med særlige behov får den oppfølgningen de trenger, se anbefalingen Oppfølgingsgrupper.
- At tjenesten er tilgjengelig, se anbefalingen Lavterskeltilbud.
- At tjenesten tilpasser tidsbruk i konsultasjoner ut ifra den enkeltes behov. Det må særlig tas hensyn til ekstra tidsbruk ved bruk av kvalifisert tolk.
Gjensidig dialog, kunnskap og kompetanse, tillit og tid er forutsetninger for et likeverdig tilbud, og det er et lederansvar å sikre at dette oppnås (Likestillings- og diskrimineringsombudet).
Brukere med ulik språk- eller kulturbakgrunn
Det er et ledelsesansvar å sikre riktig og tilstrekkelig kompetanse i tjenestene i tråd med den demografiske utviklingen, se anbefalingen Kompetanse.
Tjenestene må tilrettelegges slik at samisk språk og kulturell bakgrunn ivaretas og at det ytes forsvarlige tjenester, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 fjerde ledd og lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold § 3-5.[17]
Tilbudet i helsestasjon, skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom må være kultursensitivt og legges til rette for barn, ungdommer og familier med innvandrerbakgrunn.
Barn, ungdom og foreldre har rett på informasjon om sin helsetilstand og om helsehjelpen som skal gis, og informasjonen skal være tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger, som alder, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 3-2 og § 3-5.[9]
Helsepersonellet i tjenestene skal sørge for at kvalifisert tolk brukes ved behov, jf. helsepersonelloven § 10.[14] Ved bruk av tolk, kan det være behov for å utvide konsultasjonstiden. Se mer i Helsedirektoratets veileder God kommunikasjon via tolk.
Brukere med særlige behov
Tjenestene bør ha et tilpasset tilbud for ulike grupper av barn og ungdom med særlige behov. Dette gjelder for eksempel barn og ungdom med:
- funksjonsnedsettelser
- kronisk sykdom
- psykososiale utfordringer
Tjenestene bør sette av tilstrekkelig tid til konsultasjoner og oppfølgning av barn og unge med særlige behov.
Tjenestene skal samarbeide med relevante aktører for å ivareta behovene til disse barna/ungdommene på best mulig måte, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-4 og forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten § 4.[7] [5] Se også kapittelet Fellesdel: Samhandling og samarbeid.
Innholdet i anbefalingen bygger på lov og konsensus i arbeidsgruppa.
Det er et overordnet politisk mål at alle skal ha likeverdige helse- og omsorgstjenester uavhengig av diagnose, bosted, kjønn, fødeland, etnisitet og livssituasjon. Et av formålene til helse- og omsorgstjenesteloven er å sikre tjenestetilbudets kvalitet og et likeverdig tilbud, jf. lovens § 1-1.[7] Helsestasjons- og skolehelsetjenestens formål er videre blant annet å bidra til å utjevne sosiale helseforskjeller, jf. forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten § 1.[5]
Universelle tiltak og tidlig innsats i helsestasjon- og skolehelsetjenesten er viktige prinsipper for å utjevne den sosiale gradienten i helse.[8] Tjenestene må være tilpasset den enkeltes forutsetninger og tilby oppfølgning av den enkelte ut i fra deres behov.
I tråd med Nasjonal strategi om innvandreres helse (2013-2017) skal tjenestetilbudet til personer med innvandrerbakgrunn utvikles som en integrert del av den samlede helse- og omsorgstjenesten, og utformes ut fra lokale forhold og med stor nærhet til brukerne.[22] Det er primært kommunenes ordinære tjenestetilbud som skal legge til rette for brukere med innvandrerbakgrunn, både faglig og organisatorisk. Videre er det viktig å målrette virkemidlene inn mot denne brukergruppen og deres behov, og i tillegg iverksette tiltak for å møte de særlige utfordringene for disse brukergruppene.
7. Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven). LOV-2011-06-24-30. Tilgjengelig fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2011-06-24-30.
8. E. Dahl, H. Bersli, K.A. van der Wel. Sosial ulikhet i helse: en norsk kunnskapsoversikt. Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus; 2014. Tilgjengelig fra: http://www.hioa.no/content/download/58225/913759/file/Sosial%20ulikhet%20i%20helse%20En%20norsk%20kunnskapsoversikt.%20Hovedrapport.pdf. http://www.hioa.no/content/download/58225/913759/file/Sosial%20ulikhet%20i%20helse%20En%20norsk%20kunnskapsoversikt.%20Hovedrapport.pdf.
9. Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven). LOV-1999-07-02-63. Tilgjengelig fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63.
14. Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven). LOV-1999-07-02-64. Tilgjengelig fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64.
17. Lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven). LOV-1987-06-12-56. Tilgjengelig fra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1987-06-12-56. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1987-06-12-56.
21. Likeverdige tjenester tar hensyn til at folk er forskjellig [nettdokuement]. Oslo: Likestillings- og diskrimineringsombudet [oppdatert 2017; lest 27. juni 2017]. Tilgjengelig fra: http://www.ldo.no/forebygg/offentlige-tjenester/om-likeverdige-tjenester/Likeverdige-offentlige-tjenester/Hva-er-likeverdige-tjenester/. http://www.ldo.no/forebygg/offentlige-tjenester/om-likeverdige-tjenester/Likeverdige-offentlige-tjenester/Hva-er-likeverdige-tjenester/.
22. Likeverdige helse- og omsorgstjenester - god helse for alle: nasjonal strategi om innvandreres helse 2013-2017. Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet; 2013. Tilgjengelig fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/2de7e9efa8d341cfb8787a71eb15e2db/likeverdige_tjenester.pdf. https://www.regjeringen.no/contentassets/2de7e9efa8d341cfb8787a71eb15e2db/likeverdige_tjenester.pdf.
Sist faglig oppdatert: 11. november 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2017). Tilpasset tilbud: Helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom bør gi et tilbud som er tilpasset brukernes forutsetninger og behov [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 11. november 2019, lest 05. juni 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/fellesdel-ledelse-styring-og-brukermedvirkning/tilpasset-tilbud-helsestasjon-skolehelsetjeneste-og-helsestasjon-for-ungdom-bor-gi-et-tilbud-som-er-tilpasset-brukernes-forutsetninger-og-behov