Tverrfaglig helsekartleggingsteam bør ha en barnevernsfaglig med barnevernsfaglig mastergrad og relevant erfaring
Den barnevernsfaglige i Tverrfaglig helsekartleggingsteam bør ha utdannelse på masternivå i barnevern eller barnevernsarbeid og minimum fem års relevant arbeidserfaring med barn og unge i barnevernet, inkludert erfaring med barn som bor i fosterhjem og institusjon og erfaring fra tverrfaglig arbeid.
Ved manglende rekrutering av en person med barnevernsfaglig utdannelse på masternivå og fem års relevant arbeidserfaring, kan også en person som oppfyller kompetansekravet i barnevernsloven § 15-6 første ledd (lovdata.no) benyttes.
Anbefalingen bygger på barnevernsloven § 15-6 (lovdata.no), som fra 1. januar 2031 stiller krav om barnevernfaglig mastergrad eller annen relevant utdanning på tilsvarende nivå for å kunne utføre nærmere angitte oppgaver etter loven. Kompetansekravet er også oppfylt av personer som har relevant bachelorutdanning dersom det innen 1. januar 2031 kan dokumentere minst fire års arbeidserfaring fra barnevernet i tillegg til at det er gjennomført en barnevernfaglig eller annen relevant videreutdanning med minst 30 studiepoeng. Erfaringer fra et utvalg av tjenesteytere og brukere tilsier at den tverrfaglige helsekartleggingen er en oppgave der en barnevernsfaglig med flere års erfaring med barn som bor i fosterhjem og institusjon vil ha bedre forutsetninger for å kunne gjøre vurderinger av betydning.
Bufdir har utarbeidet faglige anbefalinger om kompetansekrav og utdanning for kommunalt barnevern (bufdir.no) som gir nærmere veiledning om innholdet i kompetansekravet og hva som bør anses som relevant kompetanse for å utføre oppgavene som nevnt i barnevernsloven § 15-3 tredje ledd.
Barn som er i målgruppen for tverrfaglig helsekartlegging har ofte omfattende oppfølgingsbehov på flere livsområder (Drange et al., 2020; Kayed et al., 2015). Tiltakene kan være svært inngripende og kan få store konsekvenser. Barnevernsfaglig, som del av det tverrfaglige teamet, sørger for en helhetlig forståelse av barnets situasjon og oppfølgingsbehov. Til det kreves analytisk kompetanse, bredde i kunnskap og faglig skjønnsutøvelse, i tråd med anbefalingen og veiledning gitt i faglige anbefalinger om kompetansekrav i barnevernet (bufdir.no). Tverrfaglig samarbeid fordrer kunnskap om hvilke muligheter og rammebetingelser lovgivningen gir for et samarbeid for å finne gode løsninger på tvers av sektorer. Dette er en av de store utfordringene i arbeidet med å ivareta utsatte barn og familiers behov og interesser (Følgeevaluering av kompetansesatsingen for det kommunale barnevernet 2018-2024. Andre statusmåling (bufdir.no).
Barne-, ,. u. o. f. (2022). Faglige anbefalinger om kompetansekrav og utdanning for kommunalt barnevern Oslo: Bufdir. Hentet fra https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00005577
Drange, N., Hernæs, Ø. M. (2020). Kvantitativ beskrivelse av institusjonspopulasjonen (Rapport 3/2020). (version 2). Oslo: Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning. Hentet fra https://www.frisch.uio.no/publikasjoner/pdf/rapp20_03.pdf
Kayed, N. S., Jozefiak, T., Rimehaug, T., Tjelflaat, T., Brubakk, A. -., Wichstrøm, L. (2015). Resultater fra forskningsprosjektet psykisk helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner Trondheim: Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – psykisk helse og barnevern (RKBU). Hentet fra https://www.ntnu.no/documents/10293/1263899358/Barnevernrapport_RKBU.pdf/fb0b753b-bdab-4224-b607-5bfe2f1ee32e
Oslo Economics, Agenda Kaupang, Fürst og Høverstad (2021). Følgeevaluering av kompetansesatsingen for det kommunale barnevernet 2018-2024: andre statusmåling for tiltakene veiledningsteam, dialogmøter og læringsnettverk (OE-rapport 2021-39). Oslo: Oslo Economics. Hentet fra https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00005577

Retningslinjen er utarbeidet av Helsedirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Sist faglig oppdatert: 05. september 2023 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2023). Tverrfaglig helsekartleggingsteam bør ha en barnevernsfaglig med barnevernsfaglig mastergrad og relevant erfaring [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 05. september 2023, lest 24. september 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/barnevern-tverrfaglig-helsekartlegging/organisering-og-kompetanse/tverrfaglig-helsekartleggingsteam-bor-ha-en-barnevernsfaglig-med-barnevernsfaglig-mastergrad-og-relevant-erfaring