Det tverrfaglige helsekartleggingsteamet bør ha en fast teamleder
Teamleder bør ha
- erfaring med kartlegging og/eller utredning av barn
- ledererfaring fra barnevern og/eller helsetjeneste
- erfaring med tverrfaglig arbeid og samarbeid
Teamleders oppgaver vil være å
- legge til rette for tverrfaglighet, både i kartlegging og drøfting
- bidra til at teamet kjenner hverandre og hverandres kompetanse (stabile deltakere)
- bidra til at teamet har relevant og tilgjengelig informasjon i forkant av en tverrfaglig helsekartlegging
- legge til rette for at teamet er godt forberedt og alle vet hva de skal gjøre
- vurdere behovet for tannlege, sykepleier, fysioterapeut eller annen relevant kompetanse ut ifra hvert enkelt barns behov
- sikre at kartleggingen er tilpasset det enkelte barn og at barnets ønsker lyttes til og hensyntas gjennom kartleggingen
- legge til rette for god og hensiktsmessig ressursbruk, inkludert bruk av teamets kompetanse
- bidra til at rapporten utarbeides, kvalitetssikres og oversendes barnevernstjenesten
For å sikre riktig ressursbruk og tilstrekkelig kapasitet for teamleder til å ivareta sine oppgaver og være tilgjengelig for teamet, både før og under kartleggingen og koordinere rapportskrivingen, kan det være behov for at teamleder får kontorfaglig/administrativ støtte.
Teamleder delegerer og fordeler oppgaver til andre deltakere i teamet ved behov.
Teamleder må gjøre en individuell vurdering av hvert barn når det gjelder behovet for tannlege, sykepleier eller annen kompetanse som pedagogisk-psykologisk kompetanse, fysioterapeut, kontorfaglig støtte eller annet, og hvordan denne kompetansen tilknyttes teamet. Sykepleier vil kunne bidra med gjennomgang av helsedokumentasjon, delta i undersøkelsene og i tilbakemeldingsmøter med både barnet, omsorgspersoner og aktuelle tjenester etter anbefalingene i rapporten. Teamet kan inngå samarbeidsavtale med den offentlige tannhelsetjenesten som sikrer kvalifisert personell ved behov.
Teamet har ansvar for at det utøves fleksibilitet og tilrettelegging til det som anses å være til det beste for barnet og i tråd med barnets ønsker.
Barnevernsfaglig kompetanse og rolle i forbindelse med kartlegging.
Legens kompetanse og rolle i forbindelse med undersøkelse.
Psykologens kompetanse og rolle i forbindelse med kartlegging.
Teamleder eller de(n) teamleder delegerer til i kartleggingsteamet:
- tar imot, leser og vurderer henvisningen
- innhenter eventuell ytterligere informasjon (må avklares med barnevernstjenesten)
- kontakter barnet og foreldre eller annen omsorgsperson i forkant (må avklares med barnevernstjenesten)
- forbereder kartleggingsdagen ut fra barnets og foreldrenes eller andre omsorgspersoners behov og bistår eventuelt med overnatting og/eller transport
- på kartleggingsdagen(e):
- tar imot barnet og foreldre eller annen omsorgsperson
- informerer om dagen(e), inkludert mat, lek og pauser
- kartleggingen
- avslutter dagen med barnet og foreldre eller annen omsorgsperson
- gjennomfører en tverrfaglig drøfting etter kartleggingen
- gjennomfører tilbakemeldingsmøte med:
- barnevernstjenesten
- barnet og foreldre eller andre omsorgspersoner (må avklares med barnevernstjenesten)
Alle teammedlemmer:
- setter av tid til å bli kjent med teamet
- forbereder seg til kartleggingsdagen
- deltar under selve kartleggingen
- sørger for at barnet får god informasjon, blir lyttet til og får mulighet til å medvirke gjennom hele kartleggingen
- deltar i tverrfaglig drøfting
- bidrar i rapportskriving og kvalitetssikring av rapport
Formålet med tverrfaglig helsekartlegging er å skaffe ulike instanser i barnevernet tilstrekkelig informasjon om barnet i forbindelse med valg av plasseringssted, innhold i tiltak og oppfølging, jf. Prop. 222 L (2020-2021) punkt 5.3.2 (regjeringen.no, PDF). Tilstrekkelig informasjon om barnets hjelpe- og helsebehov skal bidra til mer treffsikker hjelp og oppfølging av barn som flyttes ut av hjemmet.
Tverrfaglig helsekartlegging skal være et tverrfaglig og spesialisert andrelinjetilbud, jf. Prop. 222 L (2020-2021) punkt 6.3 (regjeringen.no, PDF). Det forutsettes derfor at spesialisthelsetjenesten bidrar med nødvendige ressurser inn i kartleggingsteamene, jf. også kravet i barnevernsloven § 1-7 (lovdata.no) om at barnevernets saksbehandling, tjenester og tiltak skal være forsvarlige.
Det er ikke funnet forskning som har evaluert organisatoriske modeller for helsekartlegging, inkludert kompetansekrav til helsepersonell og barnevernfaglige, som utfører kartlegging av barn og unge som skal bo utenfor hjemmet (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, 2018).
Sluttrapporten fra utprøvingsprosjektet viser betydningen av teamlederrollen for å kunne bidra til "en kultur preget av tillit, respekt og dedikasjon. Dette krever tilstedeværelse, en viss grad av kontinuitet, fleksibilitet, og at ressursene i teamene kjenner hverandre og hverandres styrker" (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, 2022).
Tjenesteytere og brukere støtter dette og peker på at det er viktig for teammedlemmene med forventingsstyring og ansvarsfordeling for å kunne gjøre en god jobb og for å skape profesjonelle og trygge rammer for det aktuelle barnet under kartleggingen. Med en teamleder som har hovedansvaret for de administrative, koordinerende og praktiske oppgavene, frigjøres det tid til å skreddersy kartleggingen til det enkelte barn.
Et utvalg av tjenesteytere og brukere vektlegger at det er behov for å ha et fast team til stede under hele kartleggingen, en teamleder som sikrer informasjonsflyt, struktur og koordinering, og at barnet blir godt ivaretatt, ved at kartleggingen gjennomføres på barnets premisser.
Et barn som er i stand til å danne seg egne meninger, har rett til å medvirke i alle forhold som vedrører barnet, jf. barnevernsloven § 1-4 (lovdata.no). Barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon og har rett til fritt å gi uttrykk for sine meninger. Barnet skal bli lyttet til, og barnets meninger skal vektlegges i samsvar med barnets alder og modenhet.
Helsepersonellovens § 4 om forsvarlighet (lovdata.no) gjelder for helsepersonells arbeid i tverrfaglig helsekartlegging og vil også omfatte en generell plikt til å ivareta den enkeltes rett til informasjon og medvirkning.
Det følger av barnevernsloven § 1-3 (lovdata.no) at hensynet til barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger og avgjørelser som berører barn. Et viktig prinsipp for kartleggingstilbudet er derfor at det skal være så skånsomt som mulig for barnet, jf. Prop. 222 L (2020-2021) punkt 1 (regjeringen.no, PDF).
Tjenesteytere og brukere vektlegger også at teamleder og teammedlemmer sikres tilstrekkelig kapasitet slik at kartleggingen kan tilpasses det enkelte barns behov. Dette for å kunne ivareta sine oppgaver, gjennomføre kartlegginger av kvalitet og ut ifra det enkelte barn, og foreta en god tverrfaglig drøfting som konkluderer i en rapport med tydelige anbefalinger.
Tverrfaglige team kan bedre ivareta sammensatte og komplekse problemstillinger enn den enkelt fagperson, men det forutsetter gode implementeringsprosesser og strukturer (Herbert et al., 2019).
Barne- og familiedepartementet (2021). Endringer i barnevernloven mv. (tverrfaglig helsekartlegging) (Prop. 222 L (2020 – 2021)). Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-222-l-20202021/id2862099/
Barne-, ,. u. o. f. (2022). Sluttrapport for prosjektet etablering og utprøving av tverrfaglig helsekartlegging av barn i barnevernet. (versjon 2.0). Oslo: Bufdir. Hentet fra https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00005577
Herbert, J. L., & Bromfield, L. (2019). Better Together? A Review of Evidence for Multi-Disciplinary Teams Responding to Physical and Sexual Child Abuse. Trauma, Violence & Abuse, 20(2), 214-228.
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (2018). Organisatoriska modeller för att barn och unga i familjehem och på institution ska få hälso- och sjukvård och tandvård. En systematisk litteraturöversikt och utvärdering av etiska, sociala och juridiska aspekter (SBU-rapport 289/2018). Stockholm: SBU. Hentet fra https://www.sbu.se/contentassets/1e3e2774d1564dc387930d11e0f20c47/organisatoriska_modeller_barn_unga_familjehem_institution_vard_2018.pdf

Retningslinjen er utarbeidet av Helsedirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Sist faglig oppdatert: 05. september 2023 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2023). Det tverrfaglige helsekartleggingsteamet bør ha en fast teamleder [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 05. september 2023, lest 23. september 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/barnevern-tverrfaglig-helsekartlegging/organisering-og-kompetanse/det-tverrfaglige-helsekartleggingsteamet-bor-ha-en-fast-teamleder