Kapittel 3.3 IT-politiske føringer

Én digital offentlig sektor (2019-2025) [28]

I denne digitaliseringsstrategien, som er laget i fellesskap mellom regjeringen og KS, trekkes blant annet følgende mål frem:

  • utvikle sammenhengende tjenester med brukeren i sentrum
  • økt deling av data og verdiskapning på bakgrunn av dette
  • utvikle et klart og digitaliseringsvennlig regelverk
  • felles økosystem for nasjonal, digital samhandling og tjenesteutvikling
  • styring og samordning for en mer sammenhengende offentlig sektor
  • styrke samarbeidet mellom offentlig og privat sektor

Fremtidens digitale Norge (2024-2030) [29]

Med denne strategien ønsker regjeringen og KS å sette retningen for det digitale Norge frem mot 2030 og gjøre Norge til det mest digitaliserte landet i verden. I strategien pekes det på fem forutsetninger for å lykkes med digitaliseringen og fem innsatsområder. Det er blant annet en sentral forutsetning å etablere en forsterket styring og samordning i offentlig sektor, der prioriterte områder er blant annet å øke datadelingen og utnytte mulighetene i data og datadrevet innovasjon og kunstig intelligens (KI), samt å fremme et omstillingsdyktig og innovativt næringsliv. Dette er svært relevant for anbefalingene i denne utredningen.

Digitaliseringsrundskrivet [30]

Digitaliseringsrundskrivet er en sammenstilling av pålegg og anbefalinger knyttet til planlegging og gjennomføring av digitaliseringstiltak i offentlig sektor. Rundskrivet gjelder for departementene, statens ordinære forvaltningsorganer, forvaltningsorganer med særskilte fullmakter og forvaltningsbedrifter. De ulike delene har krav, anbefalinger og veiledning på følgende fire områder, og som er retningsgivende for denne utredningens anbefalinger.

Del 1: Hvordan skal virksomhetene digitalisere?

  • I denne delen legges det blant annet vekt på at brukeren skal settes i sentrum for tjenesteutviklingen, det skal legges til rette for gjenbruk og deling av data, det er fokus på informasjonssikkerhet og personvern, og at virksomhetene skal benytte nasjonale felleskomponenter og -løsninger og følge krav om arkitektur og standarder.

Del 2: Samordning med kommunesektoren

  • Når staten digitaliserer tjenester som påvirker kommunene, skal kommunene være med i prosessen. De skal ha mulighet til å påvirke beslutninger på en likeverdig måte, og deres innspill må tas med i vurderingen.

Del 3: Planlegging, styring og gjennomføring av digitaliseringstiltak

  • Del 3 er særlig relevant når Helsedirektoratet og andre interessenter på alkoholområdet skal gjennomføre de tiltakene vi anbefaler i utredningen
  • I gjennomføringen av IKT-prosjekter skal virksomheten bruke en gjennomføringsmodell basert på god praksis (Prosjektveiviseren er anbefalt). Følgende prinsipper bør ligge til grunn for digitaliseringstiltak:
    • Start med behov
    • Tenk stort – start smått
    • Velg riktig samarbeidspartner
    • Sørg for riktig kompetanse og god lederforståelse
    • Lever hyppig – skap nytte hele veien

Del 4: Finansiering

  • I denne delen er den ordinære budsjettprosessen i offentlig sektor beskrevet, samt Medfinansieringsordningen, Stimulab, og muligheten til å overskride driftsbevilgningene til investeringsformål mot tilsvarende innsparing på driftsbudsjettet følgende budsjettår.

Krav og anbefalinger innen digitalisering

For å hjelpe virksomheter å få oversikt, har Digitaliseringsdirektoratet samlet krav og anbefalinger innen digitalisering ett sted [31].

 

 

Siste faglige endring: 25. april 2025