Tolletaten
Bakgrunn, formål, status
Digitoll:
Digitoll er et konsept som understøtter digital informasjonsinnsending og oppfyllelse av næringslivets fire plikter som er: Forhåndsvarsling, melde og opplysning, deklarering og fremlegging. Dette skal gjøres før eller senest ved grensepassering. Direktekjøringsordningen avvikles og deklarasjonspliktig må informere om sitt prosedyrevalg senest ved grensepassering. Nytt vil være at det vil kreves deklarasjon ved prosedyren tollager. Krav til
oppfyllelse av pliktene digitalt ser ut til å bli i 2026 over to steg, der digital melde- og opplysningsplikt vil kreves først, før oppfyllelse av samtlige plikter følges i siste steg.
Fremtidens tollbehandling:
Dagens tollbehandlingssystem TVINN er overmoden for utskiftning. Tolletaten jobber med å få finansiering til å utvikle et nytt tollbehandlingssystem, og arbeidet er fremdeles i en konseptutredningsfase med tilhørende kvalitetssikring.
Svalbard:
Svalbard har blitt etablert som eget tollområde ved forskrift om vareførselskontroll der. Det utvikles nå egen systemstøtte for å håndtere vareførselen, som vil være en forenklet/ tilpasset deklarasjon enn det som kreves ved inn- og utførsel i dag på fastland.
Relevans
Fremtidens tollbehandlingssystem kan potensielt være på plass tidligst 2030. Konseptet som har fått støtte pt. er et konsept med fokus på samhandling og kravstilling fra sektormyndighetene. Helsedirektoratet, Skatteetaten og Mattilsynet kan spille inn evt. behov til Tolletaten, slik at disse kan bli ivaretatt i KVU-arbeidet og andre relevante utviklingstiltak.