Skatteetaten

Bakgrunn, formål, status 

Skatteetaten er obligatorisk høringsinstans i kommunale og statlige søknader iht. alkohollovgivningen. Etaten har over tid opplevd denne rollen som utfordrende blant annet på grunn av mangel på standardisering av henvendelsene om høringsuttalelse som kommer fra kommunene. Utfordringene er særlig knyttet til en sterk økning i antall henvendelser (3-4 -dobling) hvert fjerde år etter kommunevalg, når bevillingshaverne skal fornye sine bevillinger, noe som skaper store restanser. Som høringsinstans sjekker Skatteetaten opptil 18 opplysninger i 20 systemer ganger antall sentrale personer og selskaper – denne sakstypen trigger flest treff i datavarehuset til Skatteetaten (én til én-samtale 29.5.24). Skatteetaten behandlet tidligere alle forespørslene om høringsuttalelse manuelt. I 2022 laget Skatteetaten en word-mal for å be om høringsuttalelse fra Skatteetaten, som de ønsker at alle landets kommuner og statlige saksbehandlere skal benytte. Malen kan integreres i de kommunale saksbehandlings-/fagsystemene. I tillegg har de utviklet to roboter som kan behandle henvendelser om høringsuttalelser som kommer inn på denne malen automatisk. Med disse robotene anslår Skatteetaten at de automatiserer ca 30-40 % av henvendelsene og gir svar innen 2-3 dager.

Relevans 

Arbeidet som Skatteetaten har gjort er relevant for denne utredningen på flere måter:

  • Innsiktsarbeidet Skatteetaten har gjort i forbindelse med utvikling av nye løsninger, kan ha overføringsverdi
  • Løsningene kan være relevante som en del av våre forslag til tiltak, for eksempel:
  • Word-malen kan brukes av alle landets kommuner og i statlige søknadsprosesser
  • Det kan være potensiale for gjenbruk og deling knyttet til Skatteetatens automatiseringsprosesser, inkludert utvikling av de to robotene (60 % av uttalelsene svares ut av robotene).