Digi Helgeland

Bakgrunn, formål, status

Norske kommuner har gått sammen i regionale digitaliseringsnettverk (Diginettverk) for å gi bedre digitale tjenestetilbud til innbyggere og næringsliv [65]. Diginettverkene er både strategiske og operative samarbeid om digitalisering, og eid av kommunene. KS koordinerer nettverkene.

Digitale Helgeland, er selvstendig regionalt nettverk på lik linje med andre regionale nettverk i Norge (ikke en del av DigiNordland) og fungerer som et kommunalt oppgavefelleskap som forener 16 kommuner. Digitale Helgeland har over tid hatt et utviklingsarbeid hvor de har gått gjennom søknadene de 16 kommunene tilbyr, herunder søknader om salgsbevilling for alkohol, serveringsbevilling for alkohol, skjenkebevilling(fast) og skjenkebevilling (enkeltanledning). Formålet med utviklingsarbeidet var å lage felles, digitale søknadsskjema gjennom bruk av nasjonale felleskomponenter og bruk av åpen kildekode.

Digitale Helgeland har flere felles tjenester lansert på Altinn plattformen som kan brukes av alle våre 16 kommuner. Søknad om bevillinger (salg, servering og skjenkebevilling) er en av felles tjenestene som har vært i produksjon siden april 2024. I denne perioden har de gjort små justeringer på tjenesten og lansert en versjon 2. I versjon 2 kan du også søke fornying av en allerede innvilget skjenkebevilling, siden mange kommuner krever at du må fornye hvert 4. år. Da legger vi opp til en forenklet søknadprosess fordi vi ikke trenger å spørre om alle opplysninger på nytt. Det er også lagt på et ekstra lag med sikkerhet i versjon 2, da vi ved å bruke auturisasjonsløsningen hos altinn kan sikre at det kun er lov å søke fast bevilling om man innhar en rolle for et selskap.

Digitale Helgeland har samarbeidet med Digitaliseringsdirektoratet, KS og Sikri [66] for å få på plass eFormidling [67] og generell dataflyt som skal brukes på de fleste av kommunenes digitale søknadsskjemaer. De har utviklet en ny felles tjeneste for servering-, salg-, og skjenkebevilling; én tjeneste med flere sporvalg. Tjenesten de har utviklet (versjon 1) henter blant annet automatisk ut opplysninger om organisasjonsform, daglig leder, styreleder og styremedlemmer i selskapet fra Enhetsregisteret, og bransjetypen hentes ut fra Brønnøysundregistrene via API, det er laget forklarende tekst og sjekkliste for alle vedlegg til søkeren, det er lagt inn validering underveis, for å kunne gi gode tilbakemeldinger til søker om krav, slik at ikke kommunen mottar ufullstendige søknader.

Omsetningsoppgaven for alkohol er en ny felles tjeneste som Digitale Helgeland har som mål å få lansert før årets slutt. I denne tjenesten benytter man seg av Helsedirektoratets API mot tobakksalgs og bevillingsregisteret (TBR), i tillegg brukes også her autorisasjonskomponent og har en automatisk dataflyt som gjør at omsetningsoppgaven blir sendt til revisor for selskapet som må signere før omsetningsoppgaven mottas hos kommunen.

Relevans

Utviklingsarbeidet i Digitale Helgeland er et eksempel på et regionalt nettverk som har utviklingsarbeid på alkoholområdet.  Dette er relevant på flere måter, blant annet ved gjenbruk og deling av innsiktsarbeid og løsninger;

  • Kartleggingen/innsiktsarbeidet de har gjort på tvers av de 16 kommunene er relevant for Helsedirektoratets videre arbeid på området.
  • Løsningene de har utviklet kan ha gjenbruksverdi til andre kommuner og Digitaliseringsnettverk, og vil kunne være en del av utredningens løsningsforslag.

Digi Agder og Digi Rogaland holder også på med utviklingsarbeid, basert på erfaringene fra Digi Helgeland.