Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Avtaler

Det vises til Statens standardavtaler (SSA) | Anskaffelser.no for standardavtaler for offentlige anskaffelser av for eksempel software og IT-løsninger.

I en anskaffelse er det en hovedavtale med en tjenestenivåavtale (Service Level Agreement (SLA)) og vedlegg som består av blant annet kravspesifikasjon.

En tjenestenivåavtale regulerer ansvar og respons ved drift og feil ved KI-systemet. Denne sier noe om hvem som har ansvar for hva og hvordan feil skal håndteres. Den bør også inneholde plan for versjonsoppdatering. Kontrakten kan åpne for videreutvikling av KI-modellen.

Dersom leverandøren skal behandle personopplysninger på vegne av virksomheten må det etableres en databehandleravtale [112]. Leverandøren kan ikke uten videre bruke virksomhetens data til egne formål, for eksempel til forskning eller forbedring av KI-systemet. Det er viktig å få avklart dette i tidlig leverandørdialog og få det inn i kontrakten.

Siste faglige endring: 10. januar 2025