Sammendrag

Helsedirektoratet har fått i oppdrag å sørge for at innbyggers og de helsefaglige behovene er styrende for utviklingen av satsingen på digital samhandling, og pasientens måledata er en prioritert samhandlingstjeneste. Samhandlingsbehovet måledata inneholder resultater fra vitale målinger og registreringer av informasjon som beskriver pasientens tilstand: blodtrykk, vekt, temperatur, oksygenmetning o.l. Kilden til informasjon er pasienten og måleutstyret som benyttes.

Det er gjennomført en begrenset utprøving med fire utprøvingsprosjekter etter tildelte midler fra helseteknologiordningen. I denne utprøvingen har pasienter mottatt digital hjemmeoppfølging fra kommune og det er et etablert samarbeid med sykehus og/eller fastlege. I forløpet ble de pasientrapporterte dataene delt fra kommune til helsepersonell i spesialist og/eller fastlege som hadde tjenstlig behov. Helsepersonell med tjenstlig behov ble intervjuet og har bidratt med å dele sine erfaringer om klinisk nytte i pasientforløp der det tilbys digital hjemmeoppfølging.

Det var stor variasjon på hvor lang erfaring informantene hadde med digital hjemmeoppfølging. Oppslag av pasientens måledata ble i utprøvingen benyttet til både forberedelse av konsultasjon, gjennomføring av konsultasjon, oppfølging av pasienter og i konferering med annet helsepersonell. De fleste informantene mente at tilgang til måledata gav en nyttig tilleggsverdi når helsefaglige avgjørelser skulle tas, men at det som oftest var behov for tilleggsinformasjon før anbefalinger
kunne gis.

Hypoteser som ble besvart peker på at tilgang til måledata kan bidra til at oppfølgingen av pasienter kan gjøres mer målrettet og de fleste mente at tilgang til måledata har potensial til å bidra til færre akuttinnleggelser i sykehus og redusere alvorlig sykdom og død ved at forverringer oppdages tidlig.

Siste faglige endring: 08. desember 2025