Helsedirektoratet har basert på erfaringer og funn fra intervjuene utarbeidet noen avsluttende punkter som tas med i videre arbeid i tiltaket Pasientens måledata.
- Opplevd nytte av tilgang til måledata øker etter hvor lang erfaring helsepersonell har med digital hjemmeoppfølging.
- Det er krevende å skille på hva som er nytte av tjenesten digital hjemmeoppfølging og hva som er nytte av tilgang til pasientens målinger spesielt.
- Måledata er et nyttig supplement når det skal gjøres helsefaglige vurderinger, men det er behov for andre opplysninger fra spørreskjema og dialog for å kunne gjøre en helhetlig vurdering.
- Tilgang til måledata kan bidra til at oppfølgingen gjøres mer målrettet; at pasienten får time til oppfølging ved behov, ikke faste intervaller.
- De fleste mener at tilgang til måledata bidrar eller har potensiale for å bidra til færre akuttinnleggelser i sykehus og redusere alvorlig sykdom og død ved at forverringer oppdages tidlig.
- Alle respondentene mener deilig av måledata i egen region er tilstrekkelig når det gjelder oppfølging av pasienter som mottar digital hjemmeoppfølging slik tjenestene er satt opp i dag.
- Overgangen fra å ikke ha tilgang til pasientrapporterte data til å ha tilgang via innlogging i et eget system medfører økt tidsbruk. Slik konseptet for deling var i utprøvingen er det tidkrevende å logge inn og vurdere dataene som finnes i separate system. Det er behov for en enklere måte å få tilgang til relevante data, helst direkte i egen pasientjournal.
- Det er en felles utfordring at helsepersonell ikke vet at pasienten følges med digital hjemmeoppfølging hvis de jobber i en annen del av helsetjenesten enn der pasienten følges daglig.