Kontrollkriteriene er lovpålagte og fremkommer av følgende regler:
- Av bevilgningsreglementet § 5 går det fram at utgiftsbevilgninger ikke kan brukes til andre formål enn det som er forutsatt av Stortinget. Utgiftsbevilgningene skal etter bevilgningsreglementet § 10 disponeres i samsvar med § 5 og på en slik måte at ressursbruk og virkemidler er effektive i forhold til de forutsatte resultatene.
- Reglementet for økonomistyring i staten (reglementet) § 14 sier at alle virksomheter skal etablere systemer og rutiner som har innebygd internkontroll for å sikre at måloppnåelse og resultater står i et tilfredsstillende forhold til fastsatte mål og resultatkrav. Eventuelle vesentlige avvik forebygges, avdekkes og korrigeres i nødvendig utstrekning. Regnskap og informasjon om resultater skal være pålitelig og nøyaktig.
- Reglementet § 15 andre ledd sier at tilskuddsforvalter skal kontrollere at tilskuddsmottakere oppfyller de vilkår som er stilt for tilskuddet.
- Bestemmelser om økonomistyring i staten (bestemmelsene) punkt 2.4 framgår det at internkontrollen primært skal være innebygget i virksomhetens interne styring, og at den skal kunne dokumenteres.
- Bestemmelsene punkt 6.3.8.2 framgår at tilskuddsforvaltere skal kontrollere rapporter som tilskuddsmottakeren sender inn om måloppnåelsen.
- Regelverk for ordningen, herunder:
- ALIS-avtaler for næringsdrivende fastleger, godkjent av HOD 18.10.2019
- ALIS-avtaler for fastleger i næringsdrift og fastlegevikarer i næringsdrift utover et års varighet, godkjent av HOD 18.02.2021 (Erstatter tidligere versjon godkjent av HOD 18.10.19)
- Nasjonal ALIS og veiledning, godkjent av HOD 22.02.2022
- I tråd med prinsippene om god forvaltningsskikk bør saksbehandlingen være sporbar, herunder oppnådde resultater og pengebruk. Det vises her også til krav i Helsedirektoratets standardvilkår og tilskuddsregelverk om anvendelse av og rapportering på bruk av tilskuddsmidler. At tilskuddsmottaker har dokumentert og rapporterer på hvilke resultater som er oppnådd og hvordan tilskuddet er brukt, er en forutsetning for at forvalter skal kunne vurdere om bruken av midlene er i tråd med gjeldende krav. Kontrollen legger dermed til grunn at tilskuddsmottaker bruk av tilskuddsmidler og måloppnåelse skal dokumenteres og være sporbar. Dette er en klar forutsetning for at forvalter skal kunne vurdere måloppnåelsen (og effekten) av tilskuddet.