I disse tre alternative oppgjørsmodellene er DRG-grupperingen et grunnleggende element når Helfo skal beregne prisen for tjenesten og hvor mye fristbruddleverandøren skal få utbetalt. Det kan derfor ikke utelukkes at leverandøren vil kunne rette innsigelser mot den grupperingen eller beregningen av DRG NPR har gjort. Det må derfor avklares hvordan eventuelle spørsmål og klager skal håndteres. Det må også avklares hvilken informasjon om grupperingen og beregningen leverandøren har et behov for å motta.
Dersom fristbruddleverandøren har innsigelser mot beregningen av DRG, må det tas stilling til om disse innsigelsene skal rettes direkte mot NPR, eller at det rettes til Helfo som deretter løfter dette til NPR.
Dersom leverandøren har spørsmål om prisberegningen Helfo har foretatt, vil dette kunne rettes mot Helfo. Siden prisen baseres på DRG-grunnlaget vil Helfo ikke kunne besvare spørsmål om DRG-grunnlaget på annet enn generelt grunnlag. Konkrete spørsmål vil i praksis måtte avklares av NPR som har foretatt beregningen. I modell 2 har NPR kun utlevert opplysningene primært til drift- og utviklingsformål, såkalte sekundærformål, og har ikke hatt et ansvar for prisberegning på enkeltnivå. NPR vil kunne besvare henvendelser om beregninger som er gjort for sekundærformålet, dvs. grunnlaget for beregningene som er gjort for drift- og utviklingsformål. NPR har imidlertid ingen rolle eller et ansvar for å besvare spørsmål som knytter seg til den videre behandling av opplysningene som Helfo har foretatt, og som har betydning for fristbruddsleverandørens krav om økonomisk oppgjør på individnivå. Dersom NPR skulle besvart spørsmål til oppgjørsordningen på individnivå, kan det innebære at NPR får en ny forvaltningsmessig rolle som ikke samsvarer med det samfunnsoppdraget NPR har. Det er lagt til grunn at NPR ikke har et rettslig behandlingsgrunnlag for å behandle og utgi DRG beregninger for primærformål. En oppfølgning av et slikt ansvar, ved å skulle besvare enkelthenvendelser om enkeltoppgjør, vil i prinsippet være utenfor NPRs oppgaver som et sentralt helseregister.
Til sammenlikning er det etablert rutiner for spørsmål om ISF. Rutinene innebærer at RHF først tar kontakt med finansieringsavdelingen i Helsedirektoratet (som beregner ISF), som deretter tar kontakt med NPR om klagen angår håndteringen av data i NPR. Helsedirektoratet antar samme rutine også kan legges til grunn ved fristbrudd, ved at fristbruddleverandøren kontakter Helfo, og så er det eventuelt Helfo som tar kontakten med NPR. Ved en slik rutine vil det ikke være noen direkte kontakt mellom fristbruddleverandøren og NPR. Dersom en tilsvarende rutine også legges til grunn på fristbruddområdet, må grensesnittet mellom FHI og Helsedirektoratet reguleres gjennom avtale.