- Helsedirektoratet har avdekket omfattende markedsføring som bryter med reklameforbudet i alkoholloven. All form for alkoholreklame er forbudt, men Ballinciaga har et ungt publikum, og vi mener det er spesielt alvorlig at markedsføringen retter seg mot barn og unge. På grunn av alvoret i saken og en konkret vurdering av forholdene har den foreløpige størrelsen på gebyret blitt satt på maksimalt beløp, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.
Grove feil
Helsedirektoratet har avdekket flere brudd på reklameforbudet på sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram. I tillegg har gruppen reklamert for alkoholholdig drikke på arrangementer.
- Nå må Ballinciaga fjerne, endre og rette opp i alle de grove feilene de har gjort. Dette er noe av det groveste vi har sett, og vi kan ikke unngå å ta grep, sier Granlund.
Produsenten av den alkoholholdige drikken har blitt varslet om mulig inndragning av sin tilvirkningsbevilling, og/eller ileggelse av overtredelsesgebyr for manglende oppfyllelse av alkohollovens regelverk. Dette handler om brudd på reklameforbudet, manglende rapportering av omsetning av alkoholholdig drikk, feilaktig merking av emballasje og manglende oppfyllelse av kravet til forsvarlig utøvelse av bevillingen.
Alvorlig
Overtredelsesgebyret til Ballinciaga er varslet å være på maksgrensen, som i denne saken er 20 G. Det tilsvarer litt i overkant av 2,4 millioner kroner.
Ballinciaga har etter Helsedirektoratets vurdering brutt reklameforbudet på samtlige av lovens punkter:
-
forbudet mot å reklamere for alkoholholdig drikk
-
forbudet mot å reklamere for varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk
-
forbudet mot å la alkoholholdig drikk inngå i markedsføring av andre varer eller tjenester
Flere brudd
Helsedirektoratet har mottatt flere henvendelser om markedsføringen Ballinciaga har gjort av alkoholholdig drikke. På bakgrunn av disse opplysningene har Helsedirektoratet opprettet tilsyn.
- I forhåndsvarselet som nå har blitt sendt ut, varsler vi om pålegg om retting av noen forhold, men også at vi kan ilegge overtredelsesgebyr for gjennomførte arrangementer og markedsføring i sosiale medier. Ballinciaga har for eksempel delt innhold hvor alkoholholdig drikk ble markedsført fra scenen, og hvor ungdom ble invitert opp for å delta i drikkekonkurranse, påpeker Linda Granlund.